Kestävän kehityksen ideat ja innostavat ihmiset Aalto SCI vuoden alumni ja SCI Awards 2018 -palkintojen saajina

Vuoden alumni Annu Nieminen on yrittäjä, jonka tavoitteena on kannustaa yrityksiä maksimoimaan positiivinen vaikutus yhteiskuntaan. SCI Awards -palkinnonsaajia kuvataan ehdotuksissa innostaviksi, nerokkaiksi, auttavaisiksi, kärsivällisiksi ja päteviksi.
Aalto SCI Alumna of the Year and SCI Awardees 2018

Annu Nieminen on nimetty Perustieteiden korkeakoulun vuoden 2018 alumniksi. Annu Nieminen on Upright Projectin perustaja ja toimitusjohtaja. Hänen tavoitteenaan on luoda yrityksille kannustimia, jotta ne pelkän voiton maksimoimisen sijaan pyrkisivät vaikuttamaan yhteiskuntaan positiivisesti. Upright Project on kehittänyt tekoälyavusteisia malleja, joiden tavoitteena on tuottaa luotettavaa tieteellistä ja vertailukelpoista dataa.

”Annu Nieminen on yhdessä yrityksensä kanssa ratkaisemassa ympäristömme ja yhteiskuntamme kestävän kehityksen haasteita. Hän on myös vahva ja rohkea roolimalli kaikille tekniikan alalla työskenteleville, opiskeleville ja myös alaa harkitseville naisille”, sanoo dekaani Jouko Lampinen.

Hän on myös vahva ja rohkea roolimalli kaikille tekniikan alalla työskenteleville, opiskeleville ja myös alaa harkitseville naisille.

Jouko Lampinen

Annu Nieminen valmistui informaatioverkostojen koulutusohjelmasta vuonna 2009. Hänellä riittää uskallusta vaikuttaa asioihin sekä Suomessa että kansainvälisesti. Hän sai myös hiljan MIT Technology Review’n alle 35-vuotiaiden innovaattoreiden palkinnon.

”Merkityksellisintä opinnoissani oli se, että opin yhdistämään teknologian ja matemaattis-loogisen ajattelun suurten ja kompleksien kysymysten ratkaisemiseen. Konkreettiset työkalut sisältävät muun muassa tietorakenteita, algoritmeja ja valtajärjestelmiä. Haluan luoda parempia ajattelun työkaluja siihen, miten allokoimme planeetan ja ihmiskunnan resursseja uudelleen”, sanoo Annu Nieminen.

SCI Awards 2018 -palkinnot poikkeuksellisen hyvistä ideoista ja saavutuksista

SCI Awards -palkinnot jaetaan vuosittain korkeakoulun henkilökunnalle ja opiskelijoille kiitoksena hyvästä työstä. Vuoden 2018 SCI Awards -palkinnot annetaan yhteensä kuudessa kategoriassa ja ne perustuvat henkilökunnan ja opiskelijoiden ehdotuksiin.

Vuoden innovaatiopalkinnon saavat Jussi Gillberg sekä professorit Pekka Marttinen, Hiroshi Mamitsuka ja Samuel Kaski. Yhteisen hankkeen tavoitteena onhyödyntää koneoppimismenetelmiä peltoviljelyssä, kasvihuonekasvatuksessa ja kasvinjalostuksessa - uhkaavan ruokakriisin ratkaisemiseksi. Innovaatio vaikuttaa maailmanlaajuisesti: sen tavoitteena on välttää pitkäjänteinen humanitaarinen kriisi ja tehostaa ruuan tuotantoa, sekä auttaa torjumaan ilmastonmuutosta.

Professori Jari Saramäki saa tiedeviestintäpalkinnon. Hän pystyy tavoittamaan tiedeyhteisön laajalti erinomaisilla ja suosituilla tieteellistä kirjoittamista koskevien blogipostausten ja kirjan avulla.

Koordinaattori Esa Heikkinen nimetään vuoden palveluhenkilöksi. Esa on aina avulias, ratkaisuhenkinen, positiivinen, ystävällinen ja hyvällä tuulella – sekä lisäksi hänellä on lehmän hermot.

Opiskelijat Akseli Paukkeri ja Kristian Arjas ovat vuoden kaksi opetusassistenttia. Akseli on innostava ja hallitsee aiheen erinomaisesti. Lisäksi hän vastaa mielellään kysymyksiin ja opiskelijoiden tarpeisiin. Kristianilla on erinomaisia ajatuksia kurssin sisältöihin liittyen.

Myös vuoden opettajapalkinto annetaan kahdelle henkilölle, vanhemmalle yliopistolehtorille Björn Ivarssonille ja professori Jaakko Lehtiselle. Björn saa erinomaista palautetta ruotsin- ja englanninkielisistä matematiikan kursseista. Jaakko on erittäin innostava ja pätevä omalla alallaan, ja vangitsee yleisönsä luennoillaan. Hänellä on hyvin merkittävä taito opettaa ja saattaa alulle älykkäitä keskusteluja.

Perustieteiden korkeakoulun killat, Athene, Fyysikkokilta, Prodeko ja Tietokilta, saavat yhteistyöpalkinnon orientaatioviikon tapahtumista ja siitä, miten ne huolehtivat uusista opiskelijoista koko ensimmäisen vuoden ajan. Kiltojen vapaaehtoiset huolehtivat uusista opiskelijoista jo viikkoja ennen lukuvuoden alkua, ja palkinto annetaan kiitoksena kiltojen jatkuvasta hyvästä työstä.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa