Kenji Ekuan 1929-2015

Taikin kunniatohtoriksi vuonna 2001 vihitty japanilainen teollinen muotoilija Kenji Ekuan kuoli Tokiossa 85-vuotiaana.

Hän oli syntynyt Tokiossa 11. syyskuuta 1929 ja menehtyi 8. helmikuuta 2015 kotikaupungissaan.

Toisen maailmansodan seuraukset vaikuttivat Ekuaniin syvästi. Hän päätti luopua munkin opinnoistaan budhalaisessa temppelissä ja ryhtyä toteuttamaan uutta unelmaansa “aineellisen maailman muotoilijana”. Päätettyään opintonsa Japanissa ja Yhdysvalloissa hän perusti 1957 GK-muotoilutoimiston. Siitä kasvoi Japanin suurin alan yritys GK Design Group, joka koostuu 12 eri yrityksestä.

Ekuanin käden jälki näkyy kaikkialla ympäristössä. Tunnetuimpia töitä ovat ikoninen Kikkoman soijapullo, Yamahan vauhdikkaat moottoripyörät ja Narita Express-junat. Muotoilutyön ohella Ekuan toimi muotoilijoiden maailmanjärjestön presidenttinä (1975-1977) ja oli mukana perustamassa World Design järjestöä. Tätä kautta hänelle syntyi läheiset yhteydet moniin suomalaisiin muotoilijoihin mm. Vuokko ja Antti Nurmesniemeen.

Itse tutustuin Ekuaniin 1980-luvulla ja toin hänet mukaan monin tavoin Taikin toiminnan ja suomalais-japanilaisen yhteistyön kehittämiseen. 1990-luvun alussa Ekuan tuli jäseneksi Taikin kansainvälisen Design Leadership koulutusohjelman International Advisory Boardiin yhdessä mm. Alberto Alessin, Ezio Manzinin ja Robert Blaichin kanssa. Ekuan oli mukana perustamassa Suomen Japanin Instituutin säätiötä 1996 ja Japan Finland Design Association JFDA yhdistystä vuonna 2000.

Ekuanin poikkeuksellinen tausta yhdisti budhalaisen ja muotoiluajattelun. Hän sanoi: “kauniita asioita tekevien ihmisten sydämet ovat kauniita. Kauneus ja rehellinen mieli ovat erottamattomia”. Hän tavoitteli töillään kestävää kauneutta ja ihmisten onnellisuutta. Ekuanin mielestä muotoilu oli tällä tavoin erinomainen välinen demokratian toteuttamiseen.

Yrjö Sotamaa
Emeritusprofessori

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.