Keksijöiden tukeminen piristää taloutta ja luo työpaikkoja

Tervetuloa 19. tammikuuta järjestettävään seminaariin kuulemaan innovaatioista kasvun moottorina.

Innovaatiot kasvun moottoriksi II -seminaari

Aika: tiistai 19. tammikuuta 2016 klo 15–19
Paikka: Kauppakorkeakoulu, Runeberginkatu 22–24, Helsinki, Chydenia-rakennus, PwC G-111 -sali.

Suomen talous tarvitsee kasvuun päästäkseen luovuuteen panostamista. Aalto-yliopisto, Suomalaisten Keksijöiden Tukiyhdistys, Suomalaisten Keksijöiden Tukisäätiö ja FIBAN ry järjestävät seminaarin, jossa kerrotaan muun muassa luovan alan yrittäjyyden vauhdittamisesta ja IPR-taloudesta Suomen viennin ja työllisyyden nostajana.

– Ei riitä, että meillä on niin sanottuja virallisia keksijöitä, heitä, jotka ovat jonkin yliopiston, tutkimuslaitoksen tai yrityksen palveluksessa. Myös näiden organisaatioiden ulkopuolella on tieteentekijöitä, joiden tukeminen ei ole yhteiskunnalle kallista verrattuna siitä saatavaan hyötyyn, professori Arto Lahti Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta sanoo.

Suomalaisten Keksijöiden Tukiyhdistyksen ja Tukisäätiön hallitusten puheenjohtaja Timo Kivi-Koskinen on työstänyt ja esittänyt työ- ja elinkeinoministeriölle Suomen innovaatio- ja erityisesti keksintötoiminnan edistämisen tärkeimmät toimenpiteet vuosina 2015–2017. Hänen mukaansa yksityisten ihmisten luomistyön tuloksina syntyvät keksinnöt pitäisi saada tehokkaasti esiin, suojattua, kehitettyä innovaatioiksi, edelleen tuotteiksi ja palveluiksi ja lopulta myytyä markkinoille. Tehokkaiden ja tuottavien innovaatioprosessien kehittäminen synnyttäisi myös suuren määrän uusia kasvuyrityksiä.

– Jokainen keksintö ja sitä seuraava toiminta sisältää riskejä. Valtion on osallistuttava riskinottoon esimerkiksi vakuuksia myöntämällä varsinkin keksintötoiminnan alkuvaiheen edistämisessä. Jokainen uusi keksintöprosessi työllistää nopeasti keksijän lisäksi lukuisia muita ihmisiä keksinnön kehittämisessä ja kaupallistamisessa. Toteuttamiskelpoiset keksinnöt luovat uusia työpaikkoja, edistävät vientiä ja osaltaan vievät Suomea uuteen nousuun, Timo Kivi-Koskinen sanoo.

Seminaari on kaikille avoin ja maksuton. Tarjoilun mitoittamisen vuoksi pyydämme ennakkoilmoittautumisia 15.1. mennessä osoitteeseen [email protected].

Ohjelma: http://biz.aalto.fi/fi/current/events/2015-11-19-003/

Lisätietoja:
Timo Kivi-Koskinen
SKTY:n ja SKTS:n hallitusten puheenjohtaja

Professori Arto Lahti
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan