Kehitysapu − mitä rahalla todella saadaan aikaan?

Budjettituki on luonut positiivisia edellytyksiä kehittyvien maiden talouskasvulle.

– Kehitysapu puhuttaa Suomessa – mutta useimmiten vain tasolla, kannattaako apua ylipäätään antaa tai kuinka paljon avusta voidaan leikata. Siitä mitä avulla on todella saatu aikaan, puhutaan yleensä vähemmän. Syy tähän voi olla se, että kehitysavun vaikutuksia, yksittäisten projektiarviointien ulkopuolella, on haasteellista mitata, sanoo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 26.8.2016 väittelevä Kaisa Alavuotunki. Hänen väitöskirjansa vastaa tähän haasteeseen kehittämällä menetelmiä kehitysavun vaikutusten selvittämiselle.

Väitöskirja pureutuu yhteen kehitysavun hankalimmin mitattavimpaan muotoon, yleiseen budjettitukeen. Väitöskirjassa kehitetään menetelmiä, joilla voidaan erottaa budjettituen vaikutus muusta maassa tapahtuvasta kehityksestä. Menetelmien tavoitteena on määritellä ns. ”kontrafaktuaali” eli mitä olisi tapahtunut, jos apua ei olisi annettu.

Tutkimuksen tulokset paljastavat, että budjettituen myötä avun antamisen perusteet ovat muuttuneet 1990-luvun ja 2000-luvun välillä. Aikaisemmin avun antajamaat painottivat erityisesti omia kaupallisia intressejä, kun taas 2000-luvulle tultaessa avun saajamaan tilanne ja avuntarve ovat nousseet vahvemmin antamisen perusteiksi.

– Budjettituki on luonut positiivisia edellytyksiä talouskasvulle sekä lisännyt sitä saavissa maissa valtionhallinnon panostuksia terveydenhuoltoon ja koulutukseen. Niissä maissa, joissa terveysbudjetit ovat budjettituen myötä kasvaneet, myös terveysindikaattorit ovat kehittyneet positiivisemmin kuin vertailukohteissa. Tämä viittaisi siihen, että budjettituen mahdollistamalla lisärahoituksella on myös tehty oikeita asioita, Alavuotunki sanoo.

Väitöskirjassa tarkastellaan myös arvonlisäveron käyttöönoton vaikutuksia tuloeroihin. Tutkimus auttaa ymmärtämään arvonlisäverojärjestelmän, valtion verotulokertymän ja tulonjaon välisiä suhteita. Tulosten perustella vaikuttaa siltä, että tasaveroluonteestaan huolimatta arvonlisäveron ei havaita lisänneen tuloeroja varsinkaan köyhimmissä maissa, jos tarkastelussa huomioidaan myös arvonlisäveron alennus- ja nollaveroluokkien vaikutukset kulutukseen.

– Alavuotungin tutkimus on arvokas lisä julkiseen keskusteluun kehitysavun vaikutuksista. Erityisesti Alavuotungin tutkimus on ansiokas kehittäessään menetelmiä budjettituen vaikutusten mittaamiseksi, toteaa Aalto-yliopiston taloustieteen professori Pertti Haaparanta.

Lisätietoja:
Kaisa Alavuotunki
p. 041 522 3693

Kaisa Alavuotungin taloustieteen väitöskirja “Essays on Financing for Development" tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 26.8.2016. Väitöstilaisuus alkaa 26.8. klo 12 Economicum-rakennuksen luentosalissa (Arkadiankatu 7, 2. krs). Vastaväittäjänä toimii professori Edward Samuel Jones (University of Copenhagen) ja kustoksena professori Pertti Haaparanta.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.