Kartanot ovat vaikuttaneet Helsingin kaupunkirakenteeseen

Tehostuva maankäyttö ja kiinteistöjen myynti yksityisille voivat uhata kartanoympäristöjen säilymistä, tuore väitöstutkimus osoittaa.
Kartanot ovat säilyneet kaupungistumisen myötä eri tavoin.

Ranja Hautamäki tarkasteli ensimmäisessä Aalto-yliopistossa tehdyssä maisema-arkkitehtuurin väitöstutkimuksessa 27 helsinkiläiskartanon muutoksia 1800-luvun lopulta nykypäivään. Kaupungistuminen on jättänyt kartanoihin jälkensä, mutta samalla ne ovat painaneet leimansa kaupunkiympäristöön ja tulleet osaksi kaupunkilaisten arkea sekä virkistysalueita.

Kartanot ovat säilyneet kaupungistumisen myötä eri tavoin.

– Tuomarinkylä-Haltialan säilymistä ovat tukeneet kaupunkisuunnittelun linjaukset Vantaanjokilaakson kehittämisestä vihervyöhykkeenä. Alue myös sijaitsee kaupunkirakenteen reunalla ja suurimpien rakentamispaineiden ulkopuolella. Sen sijaan Yliskylän maiseman kohtalona on ollut ostoskeskuksen rakentaminen, ja Greijuksen kartano on jäänyt Vihdintien leventämisen alle, Hautamäki kertoo.

Aktiivista kehittämistä tarvitaan

Kartanoympäristöjen säilyminen on vaatinut pitkäaikaista työtä. Kulttuuriympäristöselvitykset alkoivat 1970-luvulla, ja kartanomaisemien kaavallinen suojelu ja kunnostus ovat voimistuneet 1990-luvulta lähtien. Toisaalta uhkana on varsinkin 2000-luvun alusta ollut samoista alueista kilpaileva kaupunkirakentaminen. Yksi viimeaikaisista uhkista on kartanokiinteistöjen myynti kaupungilta yksityisille.

Hautamäki näkee kartanoiden kulttuuriperinnön vaalimisen tärkeänä. Arvokkaimmat kokonaisuudet tulisi säilyttää jälkipolville ja historiallisia kartanomaisemia tulisi kehittää osana kaupunkia. Tähän tarvitaan eri suunnittelutasojen ja hallinnonalojen yhteistyötä.

– Helsingissä tehty työ kaavasuojelun ja kartanopuistojen kunnostuksen edistämiseksi antaa hyvän lähtökohdan myös jatkolle. Nyt tarvitaan kuitenkin keskustelua erityisesti kartanoympäristöjen maisemallisista arvoista ja niiden huomioimisesta tiivistyvässä kaupunkirakenteessa.

Suojelun pitäisi olla aktiivista kehittämistä ja muutoksen ohjaamista. Kartanot ovat osa pääkaupunkiseudun historiaa ja helsinkiläistä maisemakulttuuria.

– Kartanoympäristöt ovat kaupunkisuunnittelun voimavara ja hieno mahdollisuus kaupunginosien identiteetin vahvistamiseen.

Väitöstilaisuus

Ranja Hautamäen väitöskirja Kartanot kaupungissa. Helsingin kartanoympäristöjen kaupunkimaistuminen, säilyttäminen ja yhteensovittaminen kaupunkirakenteeseen tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa perjantaina 8.1.2016 klo 12, E-Sali, Otakaari 1, Espoo. Vastaväittäjänä toimii professori Harry Schulman Helsingin yliopistosta.

Väitöskirjojen tilaukset Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun verkkokirjakaupasta shop.aalto.fi, tiedustelut [email protected] tai puh. 050 313 7086.

Lisätietoja:

Ranja Hautamäki
puh. 040 725 1191

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: