Kampintorille nousee kuusimetrinen ääniveistos

Taiteilija Ariel Bustamante kutsuu kaupunkilaiset veistoksen sisälle pohtimaan ihmisenä olemisen peruskysymyksiä.

Why Do We Do the Things We Do?
Ariel Bustamante ja työryhmä
25.9.–29.10.2015
Kampintori, Helsinki

Chileläisen taiteilijan Ariel Bustamanten ja hänen työryhmänsä Ava Graysonin ja Ari-Pekka Leinosen teos Why Do We Do the Things We Do? on julkiseen tilaan toteutettu ääniveistos sekä sarja sen sisällä yleisön kanssa käytyjä keskusteluita. Ääniveistoksen tavoitteena on kuuntelun ja toisen ihmisen kohtaamisen kautta käsitellä ihmisenä olemisen perustavanlaatuisia kysymyksiä ja motiiveja tekemiemme valintojen taustalla.

Kuka tahansa voi osallistua teokseen ilmoittautumalla työryhmälle. Kahdenkeskiset, luottamukselliset keskustelut käydään suomeksi ja englanniksi äänieristetyssä tilassa, mutta dialogeista nauhoitetaan osallistujien suostumuksella osia, joista valitut katkelmat tuodaan kaiuttimien kautta osaksi Kampintorin elämää ja äänimaailmaa.

Itse veistos on rakennettu ekologisista ja kierrätettävistä materiaaleista: pintamateriaali on käsin kerättyä ja sidottua kaislaa ja rakenteet lähes kokonaan luonnonmukaisesti käsiteltyä puuta. Teos on suunniteltu varta vasten kahdenkeskiselle keskustelulle, sen seinät eristävät kaupungin hälyn teoksen ulkopuolelle ja sisälle veistoksen studioon pääsevät vain keskusteluihin osallistuvat.

Äänitaiteen käsitys laajenee

Ariel Bustamante on taiteessaan laajentanut perinteistä käsitystä äänitaiteesta ja tutkinut äänen fyysisiä ja kognitiivisia ulottuvuuksia niin arkkitehtuurin ja tilallisuuden kuin sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta. Bustamanten kaksivuotinen taiteilijaresidenssi Aalto-yliopistossa alkoi tammikuussa 2014. Silloin esiin nousseet kysymykset taiteilijuudesta ja työskentelyn metodeista ovat viimeisen puolentoista vuoden aikana laajentuneet ja kiteytyneet Why Do We Do the Things We Do? -teokseksi. Bustamante työryhmineen on kuluneen puolentoista vuoden aikana tutkinut kuuntelemista ja dialogia, ja osana tutkimustaan kohdannut keskusteluissa lukuisia ihmisiä.

Teos on toteutettu Aalto-yliopiston monialaisille taiteilijoille suunnatussa Aalto Artist-in-Residence -ohjelmassa, joka järjestettiin nyt toista kertaa. Teos on valmistunut yhteistyössä Natural Building Companyn, Visuaalisen taiteen keskus Framen ja Espoon modernin taiteen museon kanssa. Bustamante työryhmineen julkaisee teosprosessia dokumentoivan kirjan ennen vuodenvaihdetta, jolloin taiteilijan residenssi Aalto-yliopistossa päättyy.

Yhteydenotot:
Ava Grayson
Teostyöryhmän jäsen

Henna Harri
Lehtori
puh. 050 364 1938

Kuvat: Teosryhmä ja Sinem Kayacan

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.