Kaikki hyötyvät yritysten tilinpäätösraportoinnista

Tekoäly, tasapainoilu globaalien ja paikallisten kysymysten välillä sekä sosiaalisten ja ympäristökysymysten entistä vahvempi painottaminen asettavat haasteita tulevaisuuden tilintarkastajille.
The picture shows Professor Ray Ball giving a keynote speech at the seminar organized at the School of Business.
Professori Ray Ball Chicagon yliopistosta oli pääpuhuja Kauppakorkeakoululla 9.10.2019 järjestetyssä seminaarissa Big Unanswered Questions in Financial Reporting. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto.

Yritysten tilinpäätösraportointi vaikuttaa taloudessa kaikkeen ja tehostaa koko talouden toimintaa. Yritysten on nykyään raportoitava huomattavan paljon taloudellisia tietoja, ja nämä tiedot hyödyttävät koko yhteiskuntaa.

”Yrityksen tilinpäätösraportoinnista hyötyvät kaikki toimijat osakkeiden omistajista kuluttajiin, tavarantoimittajiin ja asiakkaisiin, sillä näiden tietojen avulla he voivat tutustua yritykseen paremmin ja tehdä parempia yritykseen liittyviä valintoja”, sanoo laskentatoimen professori Ray Ball Chicagon yliopistosta.

Professori Ball on yritysten tilinpäätösraportoinnin edelläkävijä, ja hän julkaisi vuonna 1968 yhdessä tutkijakollegansa kanssa kuuluisan tutkimuksen, joka mullisti käsityksen yritysraportoinnin vaikutuksesta osakkeiden hintoihin.

Suuntauksena ammattimainen sijoittaminen

Yritykset kasvavat ja monimutkaistuvat, ja tilinpäätös on nykyään hyvin pitkä asiakirja, jossa on usein yli sata sivua ja tuhansia lukuja. Tämä merkitsee yhtiöille huomattavia kustannuksia, ja on mahdollista, että vain ammattilaiset pystyvät ymmärtämään ja hyödyntämään kaikkea tätä tietoa.

”Yritysten tilinpäätösraportoinnin asiakkaat vaihtelevat tavallisista äideistä ja isistä ammattimaisiin sijoittajiin, ja jälkimmäisten rooli on vahvistunut selvästi. Monet ihmiset ajattelevat voivansa luottaa asiantuntijoihin ja siihen, miten nämä hinnoittelevat osakkeita, ja vain sijoittaa rahansa johonkin passiivisesti hallittuun sijoitusvälineeseen, kuten indeksirahastoihin. En ole varma, onko tämä hyvä vai huono suuntaus, mutta epäilen, ettei sitä voi kääntää”, professori Ray Ball toteaa.

”Monissa maissa on yrityksiä, jotka ovat poistuneet pörssistä, joten niiden ei tarvitse täyttää kaikkia yritysten tilinpäätösraportoinnin velvoitteita. Julkisten yritysten kohdalla puolestaan monet yksittäiset kuluttajat ovat lopettaneet osakkeiden suoran omistamisen ja omistavat ne mieluummin erilaisten välikäsien, kuten sijoitusinstrumenttien kautta. Ammattimaiset sijoittajat alkavatkin hallita markkinoita.”

Haasteita tulevaisuuden tilintarkastajille

Professori Ray Ball mainitsee tekoälyn sekä tasapainoilun globaalien ja paikallisten kysymysten välillä keskeisinä haasteina, joita muuttuva raportointiympäristö tuo tilinpäätösraportointiin ja tulevaisuuden tilintarkastajille.

”Pysyminen mukana tekoälyn kaltaisilla alueilla tapahtuvissa muutoksissa on tulevaisuudessa merkittävä kysymys, ja uskon, että päätöksiä tehdään yhä enemmän erittäin kalliiden ohjelmistojen pohjalta. Toinen suuri haaste on se, että globalisaatioinnostus, joka vallitsi vuonna 2005, kun kansainväliset tilinpäätösstandardit otettiin käyttöön, on laantunut. Siksi uskon, että globaalien ja paikallisten kysymysten tasapainottamisesta tulee tilintarkastuksen ammattilaisille erittäin vaikeaa”, professori Ray Ball jatkaa.

”Tulevien opiskelijasukupolvien on myös otettava huomioon, että sosiaalisia kysymyksiä painotetaan enemmän taloudellisista kysymyksistä erillisinä, ja tilintarkastusalan on päätettävä, sitoutuuko se merkittävästi tarkastamaan raportoitua ESG-informaatiota eli ympäristö-, sosiaali- ja hallinnollista informaatiota.”

Chicagon yliopiston Sidney Davidson Distinguished Service Professor Ray Ball piti pääpuheenvuoron Big Unanswered Questions in Financial Reporting ‑seminaarissa, joka järjestettiin 9.10.2019 yhdessä Kauppakorkeakoulun ja Patentti- ja rekisteritoimiston kanssa. Seminaariin sisältyi myös kansainvälisen tason paneelikeskustelu, johon osallistuivat professori Ballin lisäksi Alankomaiden osakkeenomistajien yhdistyksen VEB:n toimitusjohtaja Paul Koster ja PwC Finlandin yhteistyökumppani Christian Savtschenko. Seminaaria isännöivät professori Lasse Niemi ja apulaisprofessori Henry Jarva laskentatoimen laitokselta.

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.