Jarno Limnéll: Tietoturva on asennekysymys

Jokaisen pitää kantaa vastuunsa digimaailmassa, sanoo kyberturvallisuuden työelämäprofessori Jarno Limnéll. Uhkien torjuminen vaatii uutta osaamista ja yhteistyötä.
Aalto_University_Limnell_Jarno_23_10_2020_by_KukkaMaria_Rosenlund_002.jpg

Sinulla on alkamassa syksyn 2021 Internet Forum -yleisöluentosarja 14. syyskuuta. Luennot käsittelevät 5G-aiheita. Miten tietoturva on huomioitu 5G:n kehityksessä?

Turvallisuudesta huolehtiminen on hyvin keskeinen osa 5G:n kehittämistä ja myös entistä nopeamman verkon toiminnan luotettavuuden tae. On tärkeää havaita 5G-verkkojen mahdolliset haavoittuvuudet ja korjata ne ajoissa.  5G:n käyttöönotto vain korostaa entisestään tietoturvan merkitystä.

Mitkä tietoturvauhat sinua erityisesti huolestuttavat?

Yhteiskunnan näkökulmasta tuhoisimmat seuraukset olisivat kriittiseen infrastruktuuriin, kuten energianjakeluun, rahoitusalaan tai terveydenhuoltoon, kohdistuvilla, kyberhyökkäyksillä. Siksi maailmanpolitiikassa ilmenevät kyberuhat ovat huolestuttavia.

Miten Suomi pärjää tietoturvakentällä?

Meillä on kaksi isoa vahvuutta: koulutustaso ja vankka luottamuspääoma. Kyberturvallisuus on luottamusbisnestä, ja se, että meihin voi luottaa, on iso valttikortti, jota ei kannata piilotella.

Kyberturvan merkitys kasvaa kohisten kaikkialla yhteiskunnassa ja käytännössä kaikissa ammateissa. Tarvitsemme tietenkin erilaisia teknologisia ratkaisuja tuottavia yrityksiä, mutta myös yrityksiä, jotka keskittyvät esimerkiksi kyberturvaan maailmanpolitiikan näkökulmasta. Kysyntää on varmasti myös kyberlainsäädäntöön erikoistuneille juristeille ja kyberturvallisuuden johtamisen asiantuntijoille.

Miten yliopistot edistävät tietoturvaa?

Meidän tärkein tehtävämme on varmistaa, että yhteiskunnalla ja yrityksillä on käytössä riittävästi osaamista ja uusinta, tutkittua tietoa. Kyberturvaosaajista on jo nyt Suomessa ja kaikkialla maailmassa kova pula, ja osaajien tarve kasvaa koko ajan, kun yhä suurempi osa arjestamme muuttuu digitaaliseksi. Siksi myös yhteistyö alan yritysten kanssa on äärimmäisen tärkeää.

Koska uusinta tietoa tarvitsevat myös poliitikot ja media, tutkijoilla on minusta vastuu vaikuttaa sitäkin kautta – olla valmiina jakamaan osaamistaan ja osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Miten Aalto huolehtii omasta tietoturvastaan?

Aalto, kuten muutkin yliopistot, on moniin yrityksiin ja organisaatioihin verrattuna suuri ja monimuotoinen yhteisö, jonka jäsenillä on hyvin erilaisia taustoja. Myös tietoturvatarpeet vaihtelevat, aina sometilien käytöstä luottamuksellisten tutkimustietojen suojaamiseen. Siksi yhteisten toimintatapojen löytäminen ja juurruttaminen on iso urakka.

Perustimme vuonna 2019 Aallon kyberturvallisuustyöryhmän, joka tuo yhteen ihmisiä eri puolilta yliopistoa pohtimaan kyberuhkia, teknisiä ratkaisuja ja erityisesti sitä, miltä ne kaikki käyttäjien näkökulmasta näyttävät. Näin voimme varmistaa, että tieto kulkee ja asioista viestitään eteenpäin parhaalla mahdollisella tavalla. Tietoturvaan satsaaminen ei onnistu ilman johdon tukea, ja on ollut hienoa huomata, miten vahva se meillä Aallossa on.

Mikä on tärkeintä, mitä jokaisen kansalaisen pitäisi tietoturvasta ymmärtää?

Asenne on ykkönen – se, että suhtautuu tietoturvaan vakavasti. Verkkomaailmassa pätevät samat säännöt kuin liikenteessä: oli hyvä tai huono päivä, satoi tai paistoi, sääntöjä pitää noudattaa tai voi aiheuttaa itselleen ja muille suurta vahinkoa.

Riittävän tietotason tarjoaminen kaikille kansalaisille on helpoin ja kustannustehokkain tapa huolehtia yhteiskunnan tietoturvasta.

Internet Forum – avoimet verkkoluennot

5G on muutakin kuin vain nopeutta. Tervetuloa mukaan syksyn 2021 Internet Forum -yleisöluentosarjan luennoille.

Tervetuloa kaikille avoimille Internet Forum -verkkoluennoille. Katso ohjelma kokonaisuudessaan
CYBER_Aki-Pekka_Sinikoski010.jpg

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.