Janne Hirvonen on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun uusi teknologiapäällikkö

Nimitys astuu voimaan 1. kesäkuuta 2024.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen
Kuva: Vuokko Meriläinen/Aalto-yliopisto

Janne Hirvonen on nimitetty korkeakoulun uudeksi teknologiapäälliköksi 1.62024 alkaen. Hirvonen on toiminut Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tilavastaavana ja työpajojen tiiminvetäjänä sekä sitä ennen työpajamestarina vuodesta 2000 alkaen.

Taustaltaan Hirvonen on Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut teollinen muotoilija ja korutaiteilija, ja hän on uransa aikana toiminut opettajana useissa oppilaitoksissa.

Hän toimi tilavastaavana ja työpajojen vastaavana esimiehenä korkeakoulun Väre-rakennuksen kehityshankkeessa aina sen suunnittelusta alkaen. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu muutti Aalto-yliopiston kampukselle Espoon Otaniemeen vuonna 2018.

”Tekninen infrapalvelumme on erittäin laaja-alainen ja sekä yliopisto että korkeakoulu ovat investoineet siihen merkittävästi. Kansainvälisestikin katsoen meillä on työpajavalikoima, josta voimme olla ylpeitä”, Hirvonen sanoo.

Koulumme opetusfilosofia perustuu vahvasti tekemällä oppimiseen, ja siihen tekniset palvelumme ja työpajamme taitavien työpajamestariemme johdolla tarjoavat hienon mahdollisuuden."

Janne Hirvonen

Korkeakoululla on 30 työpajaa, jotka tarjoavat sekä perinteistä teknistä että digitaalista laitteistoa ja fasiliteetteja opetus- ja tutkimuskäyttöön.

”Koulumme opetusfilosofia perustuu vahvasti tekemällä oppimiseen, ja siihen tekniset palvelumme ja työpajamme taitavien työpajamestariemme johdolla tarjoavat hienon mahdollisuuden. Suunnittelijoiden ja taiteilijoiden koulutuksessa on tärkeää, että opiskelijat saavat alusta alkaen kosketuksen aitoon materiaaliin ja eri materiaalien ja tuotantomenetelmien perusteisiin ja lähtökohtiin. Työpajat eivät ole ainoastaan paikka mihin tullaan vain toteuttamaan suunnitelmia, vaan ne ovat keskeinen oppimisympäristö niin opiskelijoille kuin tutkijoille.”

Korkeakoulun tekniset palvelut ja työpajat työllistävät 60 henkilöä, joista noin puolet on työpajamestareita.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun työpajat

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opetuksessa korostuu tekemällä oppiminen. Koulun opiskelijoiden käytettävissä ainutlaatuinen ja monipuolinen työpajaympäristö.

Tutustu korkeakoulun työpajoihin
Arts_Infra - PrintLab workshop by Jaakko Kahilaniemi

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.