Jaakko Timosen väitöskirja valittiin vuoden parhaaksi

TEKin ja TFiF:n palkitseman tutkimuksen tuloksia on julkaistu arvostetuissa kansainvälisissä julkaisuissa, Science-lehti mukaan lukien.

Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF palkitsivat 20. marraskuuta vuoden parhaan tekniikan alan väitöstyön ja diplomityön.

Väitöskirjapalkinnon sai Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta väitellyt Jaakko Timonen, joka loi tutkimuksessaan magneettisista nanohiukkasista ja nanoselluloosasta ulkoisesti ohjattavia biohybridikuituja. Työssä käsiteltiin myös biologisten organismien värekarvoja jäljitteleviä magneettisia värekarvoja sekä magneettisten nestepisaroiden itsejärjestymistä ja käyttöä nesteiden ja kiinteiden pintojen välisten kitkavoimien mittaamiseen.

Työn tulokset edistävät magneettisten nanohiukkasten kemian ja fysiikan ymmärrystä. Palkintoraadin mukaan työssä on onnistuneesti yhdistetty tekniikan innovaatioita tavoitteena sekä kaupalliset konseptit ja patentointi että korkeatasoiset julkaisut. Palkintoraati piti poikkeuksellisena sitä, että väitöstutkimuksen tuloksia on julkaistu lukuisissa arvostetuissa julkaisuissa, Science-lehti mukaan lukien.

Timonen teki väitöstutkimuksensa Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun teknillisen fysiikan laitoksella. Valvojina toimivat akatemiaprofessori Olli Ikkala ja professori Robin Ras.

Väitöskirjapalkinto on suuruudeltaan 7 500 euroa.

Parhaan diplomityön palkinnon sai Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun rakennustekniikan laitokselta valmistunut Jarkko Luntta.

Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.