Itseohjautuvat asiantuntijaheimot tekoälyn maailmassa

Digitalisaatio ja globalisaatio mullistavat johtamisen ja tavan tehdä työtä.
opiskelijat_kauppis_promo_aki-pekka_sinikoski_006_web_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa 2.2. väittelevä Erkka Niemi tutki tietojärjestelmätieteen väitöskirjassaan teknologian vaikutusta strategiseen johtamiseen. Yritysjohdon haasteena on digitalisaation takia muuttuvat liiketoimintamallit ja työn muutoksen edellyttämät uudet johtamistavat ja organisoitumismallit.

”Asiantuntijat edellyttävät työltä merkityksellisyyttä ja mahdollisuuksia jatkuvaan itsensä kehittämiseen. Tämä onkin välttämätöntä robotiikan ja tekoälyn vallatessa yhä uusia aiemmin ihmisten hoitamia työtehtäviä”, Erkka Niemi sanoo.

Henkilöstön ja tiedon johtaminen ovat modernin organisaation tärkeimmät kyvykkyydet

Tietointensiivisten organisaatioiden menestys on riippuvainen korkeasti koulutetuista työntekijöistä, jotka toimittavat korkean lisäarvon palveluja asiakkaille. Yritysjohdon täytyy pystyä johtamaan ja kehittämään henkilöstön aineetonta pääomaa. Tämä vaatii toisaalta työntekijöiden houkuttelua, sitoutumista, itseohjautuvia heimoja ja siilorajat ylittävää yhteistoimintaa sekä toisaalta datan ja teknologian hyödyntämistä.

Optimaalisten asiakasratkaisujen löytämiseksi modernit organisaatiot ovat alkaneet suosia matalia joustavia organisaatiomalleja, joissa on vähemmän hierarkiaa ja virallisia rooleja. Tämä johtaa usein työntekijöiden maantieteelliseen hajaantumiseen eri puolille maailmaa lähelle asiakkaita, jolloin autonomisten heimojen työn koordinointi, yhteistyö ja tiedon jakaminen vaativat erityisiä teknologisia ratkaisuja.

Niemen väitöstutkimuksessa sovelletaan osaamisenhallinnan elinkaarimallia, jossa osaamisella on menneisyyden ja nykyisyyden lisäksi tulevaisuus. Mallia pilotoidaan case-organisaatiossa osaamisperusteisilla heimoilla sekä niitä tukevalla teknologialla.

”Tulevaisuuden osaamistarpeisiin valmistautumisessa on äärimmäisen tärkeää yhdistää yksilöiden intohimon kohteet ja asiakastarpeet. Kukin voi rakentaa harrastuksensa pelkälle innostukselle, mutta siitä ei välttämättä ole hyötyä liiketoiminnassa. Toisaalta vahvallakaan asiakaskysynnällä ei ole merkitystä, jos eivät työntekijät ole kiinnostuneita vastaavan osaamisen kehittämisestä”, Erkka Niemi kertoo.

Suomea vaivaa samaan aikaan sekä työttömyys että työvoimapula

IT-alan keskusjärjestön TIVIAn laskelmien mukaan Suomessa tarvittaisiin heti 7 000 uutta ohjelmistoammattilaista. Se ennustaa määrän jatkavan kasvua tulevina vuosina ja osaamisvajeen aiheuttavan 3–4 miljardin euron kustannuksen kansantaloudelle. Tämän kohtaanto-ongelman ratkaisulla voitaisiin mahdollisesti merkittävästi helpottaa Suomen työttömyyttä ja kansainvälistä kilpailukykyä.

Väitöskirjan tulokset antavat näyttöä siitä, että modernilla strategisella johtamisella pystytään haastavassakin markkinatilanteessa houkuttelemaan asiantuntijoita ja kehittämään heidän osaamistaan vastaamaan asiakkaiden jatkuvasti muuttuviin vaatimuksiin. Tutkimustuloksena julkaistiin suunnitteluperiaatteet, joita organisaatiot voivat käyttää oman osaamisenhallintansa toteuttamiseen ja kehittämiseen.

Tutkimustulokset perustuvat pääosin Siili Solutions Oyj:ssä vuosina 2013–2016 tehtyyn T&K-hankkeeseen. Tutkimuksessa suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin useita organisatorisia ja teknologisia interventioita liittyen strategiseen osaamisen johtamiseen. Hankkeen aikana Siili Solutionsin työntekijämäärä kasvoi 100:sta 500:aan ja yhtiö nousi pörssin päälistalle.

Väitöskirja: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-7652-2

Lisätietoja:
Erkka Niemi, teknologiajohtaja
Siili Solutions Oyj
p. 040 713 1568

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto