Uutiset

Itsensä brändäävä yrittäjä antaa tuotteelle jopa nimensä

Henkilöbrändiä rakentavat yrittäjät ovat rohkeita riskinottajia, jotka pistävät persoonansa peliin, tuore väitöstutkimus osoittaa.

Asiakkaisiin vetoavat brändit rakentuvat tarinoista, jotka usein kertovat itse yrittäjistä brändien takana. Silti vain harvat yrittäjät rakentavat määrätietoisesti omaa tarinaansa. Tämän huomasi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä Mikael Iso-Berg, joka tutkimuksessaan paneutui vähän tutkittuun ja harvinaiseen ilmiöön: yrittäjään merkkituotteena, eli henkilöbrändinä.

Kenttätutkimuksessaan Mikael Iso-Berg haastatteli kansainvälisesti suuntautuneita suomalaista yrittäjiä kesällä 2012. Yrittäjiä yhdistivät monet tekijät: he uskoivat itseensä ja ottivat riskejä, tulivat esiin ja puhuivat avoimesti tekemisistään – ja hyväksyivät sekä tekonsa että itsensä.

Kun henkilöstä tulee brändi, näkökulma muuttuu ulkoisesta sisäiseen, eli yrittäjä osallistuu työhön hyvin henkilökohtaisesti.  Iso-Bergin tutkimuksen mukaan brändääminen perustuu omien luonteenpiirteiden ja käyttäytymisen haltuunotolle. Yrittäjät brändäävät tuotteensa ja toimintansa perustamalla ne arvoihinsa ja antamalla niille omia henkilökohtaisia piirteitään, joskus jopa nimensä.  Näin perspektiivi siirtyy tuotebrändistä henkilöbrändiin, mistä voi olla yrittäjälle etua.

– Yrittäjäbrändin potentiaalia toivoisi käytettävän organisaatioissa nykyistä enemmän. Innovatiivinen yrittäjä on tutkimuksessa potentiaalinen haasteiden ratkaisija ja brändin alkuunpanija. Tutkitut yrittäjävetoiset pk-yritykset kasvattivat tunnettuuttaan yrittäjäbrändillä, sanoo Mikael Iso-Berg.

Väitöstilaisuus

Kauppatieteiden lisensiaatti, maatalous- ja metsätieteiden maisteri Mikael Iso-Bergin yrittäjyyden aineeseen kuuluva väitöskirja Entrepreneur’s Identity in Personal Branding – A Study on Building the Brand tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 17.4.2015 klo 12.00 (Runeberginkatu 22–24, Chydenia-rakennus, 3. krs, Stora Enso -sali, 00100 Helsinki).

Vastaväittäjänä toimii professori Tommi Laukkanen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Arto Lahti (Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu).

Lisätietoja:

Mikael Iso-Berg
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
mikael.iso-berg(at)aalto.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Shimmering Wood sneaker designed by by Noora Yau & Konrad Klockars. Photo: Kalle Kataila
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tätä on elämä 1.5

Kutsumme sinut mukaan neljättä kertaa järjestettävään, tutkimuksen ja muotoilun yhteistyötä esittelevään Designs for a Cooler Planet -festivaaliin 7.9.–12.10.2022 Otaniemessä, Espoossa.
Professor Zhipei Sun, photo: Niina Norjamäki/Aalto University
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopistolle lisärahoitusta tutkimustulosten hyödyntämiseen

Aalto-yliopiston professori Zhipei Sun johtaa yhtä potentiaalista tieteen eturintamassa olevaa tutkimushanketta.
Työelämäprofessori Sebastian Schlecht soittamassa virtuaalimaailmassa. Kuva: Aalto-yliopisto
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Inside the Quartet vie kuulijan jousikvartettien virtuaalimaailmaan

Akustiikan ja äänen ammattilaiset ovat olleet toteuttamassa virtuaalitodellisuusteosta, joka on esillä toukokuussa Hannoverissa ja Helsingissä sekä heinäkuussa Meidän Festivaalilla Järvenpäässä ja Tuusulassa.
Foresail-1_satellite_Aalto_University_lab_1-3-2022_photo_Mikko_Raskinen_002.jpg
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tiedesatelliitti Foresail-1 laukaistaan avaruuteen lähipäivinä

Kestävän avaruustieteen ja -tekniikan huippuyksikön nanosatelliitti lähtee matkalleen Floridasta Cape Canaveralin avaruuskeskuksesta.