Uutiset

Itsensä brändäävä yrittäjä antaa tuotteelle jopa nimensä

Henkilöbrändiä rakentavat yrittäjät ovat rohkeita riskinottajia, jotka pistävät persoonansa peliin, tuore väitöstutkimus osoittaa.

Asiakkaisiin vetoavat brändit rakentuvat tarinoista, jotka usein kertovat itse yrittäjistä brändien takana. Silti vain harvat yrittäjät rakentavat määrätietoisesti omaa tarinaansa. Tämän huomasi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä Mikael Iso-Berg, joka tutkimuksessaan paneutui vähän tutkittuun ja harvinaiseen ilmiöön: yrittäjään merkkituotteena, eli henkilöbrändinä.

Kenttätutkimuksessaan Mikael Iso-Berg haastatteli kansainvälisesti suuntautuneita suomalaista yrittäjiä kesällä 2012. Yrittäjiä yhdistivät monet tekijät: he uskoivat itseensä ja ottivat riskejä, tulivat esiin ja puhuivat avoimesti tekemisistään – ja hyväksyivät sekä tekonsa että itsensä.

Kun henkilöstä tulee brändi, näkökulma muuttuu ulkoisesta sisäiseen, eli yrittäjä osallistuu työhön hyvin henkilökohtaisesti.  Iso-Bergin tutkimuksen mukaan brändääminen perustuu omien luonteenpiirteiden ja käyttäytymisen haltuunotolle. Yrittäjät brändäävät tuotteensa ja toimintansa perustamalla ne arvoihinsa ja antamalla niille omia henkilökohtaisia piirteitään, joskus jopa nimensä.  Näin perspektiivi siirtyy tuotebrändistä henkilöbrändiin, mistä voi olla yrittäjälle etua.

– Yrittäjäbrändin potentiaalia toivoisi käytettävän organisaatioissa nykyistä enemmän. Innovatiivinen yrittäjä on tutkimuksessa potentiaalinen haasteiden ratkaisija ja brändin alkuunpanija. Tutkitut yrittäjävetoiset pk-yritykset kasvattivat tunnettuuttaan yrittäjäbrändillä, sanoo Mikael Iso-Berg.

Väitöstilaisuus

Kauppatieteiden lisensiaatti, maatalous- ja metsätieteiden maisteri Mikael Iso-Bergin yrittäjyyden aineeseen kuuluva väitöskirja Entrepreneur’s Identity in Personal Branding – A Study on Building the Brand tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 17.4.2015 klo 12.00 (Runeberginkatu 22–24, Chydenia-rakennus, 3. krs, Stora Enso -sali, 00100 Helsinki).

Vastaväittäjänä toimii professori Tommi Laukkanen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Arto Lahti (Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu).

Lisätietoja:

Mikael Iso-Berg
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
mikael.iso-berg(at)aalto.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita

Käyttäjää ymmärtävä tekoäly ei kaipaa jatkuvasti yksityiskohtaisia ohjeita. Siksi se pystyy toimimaan paremmin ihmisen apuna.
Oniipa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat vievät namibialaiskylään sähkö- ja nettiyhteydet – tarvittava teknologia kulkee lava-auton kyydissä

Itsenäisyyspäivänä pilotoitavan hankkeen tavoitteena on helpottaa köyhien alueiden pienyhteisöissä asuvien ihmisten arkea ja luoda keinoja lisätä paikallista yritystoimintaa ja elinvoimaisuutta.
Polymer film that bends when light is shone on it
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kouluttivat jälleen materiaalia kuin Pavlovin koiraa – nestekidemuovi oppi liikkumaan ja tarttumaan esineisiin

Ehdollistamisen jälkeen tutkijat pystyivät ohjaamaan materiaalia pelkän valon voimalla. Tulos on askel kohti uusia pehmeän robotiikan sovelluksia.
Yhtäjalkaa_ideatehtaan tulokset
Tutkimus ja taide Julkaistu: