Uutiset

Itsensä brändäävä yrittäjä antaa tuotteelle jopa nimensä

Henkilöbrändiä rakentavat yrittäjät ovat rohkeita riskinottajia, jotka pistävät persoonansa peliin, tuore väitöstutkimus osoittaa.

Asiakkaisiin vetoavat brändit rakentuvat tarinoista, jotka usein kertovat itse yrittäjistä brändien takana. Silti vain harvat yrittäjät rakentavat määrätietoisesti omaa tarinaansa. Tämän huomasi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä Mikael Iso-Berg, joka tutkimuksessaan paneutui vähän tutkittuun ja harvinaiseen ilmiöön: yrittäjään merkkituotteena, eli henkilöbrändinä.

Kenttätutkimuksessaan Mikael Iso-Berg haastatteli kansainvälisesti suuntautuneita suomalaista yrittäjiä kesällä 2012. Yrittäjiä yhdistivät monet tekijät: he uskoivat itseensä ja ottivat riskejä, tulivat esiin ja puhuivat avoimesti tekemisistään – ja hyväksyivät sekä tekonsa että itsensä.

Kun henkilöstä tulee brändi, näkökulma muuttuu ulkoisesta sisäiseen, eli yrittäjä osallistuu työhön hyvin henkilökohtaisesti.  Iso-Bergin tutkimuksen mukaan brändääminen perustuu omien luonteenpiirteiden ja käyttäytymisen haltuunotolle. Yrittäjät brändäävät tuotteensa ja toimintansa perustamalla ne arvoihinsa ja antamalla niille omia henkilökohtaisia piirteitään, joskus jopa nimensä.  Näin perspektiivi siirtyy tuotebrändistä henkilöbrändiin, mistä voi olla yrittäjälle etua.

– Yrittäjäbrändin potentiaalia toivoisi käytettävän organisaatioissa nykyistä enemmän. Innovatiivinen yrittäjä on tutkimuksessa potentiaalinen haasteiden ratkaisija ja brändin alkuunpanija. Tutkitut yrittäjävetoiset pk-yritykset kasvattivat tunnettuuttaan yrittäjäbrändillä, sanoo Mikael Iso-Berg.

Väitöstilaisuus

Kauppatieteiden lisensiaatti, maatalous- ja metsätieteiden maisteri Mikael Iso-Bergin yrittäjyyden aineeseen kuuluva väitöskirja Entrepreneur’s Identity in Personal Branding – A Study on Building the Brand tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 17.4.2015 klo 12.00 (Runeberginkatu 22–24, Chydenia-rakennus, 3. krs, Stora Enso -sali, 00100 Helsinki).

Vastaväittäjänä toimii professori Tommi Laukkanen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Arto Lahti (Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu).

Lisätietoja:

Mikael Iso-Berg
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
mikael.iso-berg(at)aalto.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Portaikossa kuvattu mies katsoo kuvaajan ohi vasemmalle ja hymyilee
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Elämäntehtävänä muotoilu

Teollisen muotoilun professori Eero Miettinen on aina rakastanut autojen piirtämistä. Hän iloitsee siitä, että muotoiluymmärrys on yhteiskunnassa laajentunut.
Värikkäitä energiamateriaalien tekstuureja, kuva Helen Marton
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Rahoitusta tutkimusinfrastruktuureille

Suomen Akatemian rahoitus vahvistaa biotalouden, kvanttiteknologioiden ja geofysikaalisten ilmiöiden tutkimuksen edellytyksiä.
Paula Hohti Photo by Astrid Mannerkoski
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Paula Hohti Erichsen seuraa 500 vuotta vanhan muodin jälkiä

Taide- ja kulttuurihistorian professori arvostaa iloa ja mukavuutta ja koki uransa hienoimman hetken rahoitushaastattelussa.
Better Business – Better Society seminar, host: Professor Teemu Malmi
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Liiketoiminta voi osaltaan auttaa Suomea sote-ongelmien ratkaisemisessa

Valtavasta datan määrästä ja osaamisesta on saatava täysi hyöty Suomelle.