Uutiset

Itsensä brändäävä yrittäjä antaa tuotteelle jopa nimensä

Henkilöbrändiä rakentavat yrittäjät ovat rohkeita riskinottajia, jotka pistävät persoonansa peliin, tuore väitöstutkimus osoittaa.

Asiakkaisiin vetoavat brändit rakentuvat tarinoista, jotka usein kertovat itse yrittäjistä brändien takana. Silti vain harvat yrittäjät rakentavat määrätietoisesti omaa tarinaansa. Tämän huomasi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä Mikael Iso-Berg, joka tutkimuksessaan paneutui vähän tutkittuun ja harvinaiseen ilmiöön: yrittäjään merkkituotteena, eli henkilöbrändinä.

Kenttätutkimuksessaan Mikael Iso-Berg haastatteli kansainvälisesti suuntautuneita suomalaista yrittäjiä kesällä 2012. Yrittäjiä yhdistivät monet tekijät: he uskoivat itseensä ja ottivat riskejä, tulivat esiin ja puhuivat avoimesti tekemisistään – ja hyväksyivät sekä tekonsa että itsensä.

Kun henkilöstä tulee brändi, näkökulma muuttuu ulkoisesta sisäiseen, eli yrittäjä osallistuu työhön hyvin henkilökohtaisesti.  Iso-Bergin tutkimuksen mukaan brändääminen perustuu omien luonteenpiirteiden ja käyttäytymisen haltuunotolle. Yrittäjät brändäävät tuotteensa ja toimintansa perustamalla ne arvoihinsa ja antamalla niille omia henkilökohtaisia piirteitään, joskus jopa nimensä.  Näin perspektiivi siirtyy tuotebrändistä henkilöbrändiin, mistä voi olla yrittäjälle etua.

– Yrittäjäbrändin potentiaalia toivoisi käytettävän organisaatioissa nykyistä enemmän. Innovatiivinen yrittäjä on tutkimuksessa potentiaalinen haasteiden ratkaisija ja brändin alkuunpanija. Tutkitut yrittäjävetoiset pk-yritykset kasvattivat tunnettuuttaan yrittäjäbrändillä, sanoo Mikael Iso-Berg.

Väitöstilaisuus

Kauppatieteiden lisensiaatti, maatalous- ja metsätieteiden maisteri Mikael Iso-Bergin yrittäjyyden aineeseen kuuluva väitöskirja Entrepreneur’s Identity in Personal Branding – A Study on Building the Brand tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 17.4.2015 klo 12.00 (Runeberginkatu 22–24, Chydenia-rakennus, 3. krs, Stora Enso -sali, 00100 Helsinki).

Vastaväittäjänä toimii professori Tommi Laukkanen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Arto Lahti (Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu).

Lisätietoja:

Mikael Iso-Berg
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
mikael.iso-berg(at)aalto.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Suvi Hirvonen-Ere
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Väitöstutkimus selvitti, miksi kestävän liiketoiminnan läpilyönti yritysmaailmassa on ollut hidasta, miten sitä voisi kiihdyttää – ja samalla tehdä tuottoisaa tulosta

Kaupallinen ja sopimusjohtaminen on yritysjohdon strateginen työväline, jota käyttäen yritys voi saavuttaa sekä ympäristöllisesti kestävät että taloudelliset tulostavoitteensa, ilmenee tällä viikolla tarkastettavasta väitöskirjasta.
Viima-rakennuksen pääsisäänkäynti
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tulevaisuuden rakennukset ovat sekä energian tuottajia että käyttäjiä

Aalto-yliopistossa kehitetty uusi innovatiivinen rakenne parantaa levylämmönvaihtimen tehokkuutta jopa 20 prosenttia. Lämpöpumppuun kytkettynä sillä on lukuisia käyttökohteita aina kotien käyttöveden lämmityksestä maalämpölaitoksiin ja rakennusten ilmanvaihtoon.
Construction worker looking straight to camera
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Jopa 80 prosenttia rakennustyömailla tehtävästä työstä on tehotonta – jatkuvat keskeytykset vaikuttavat myös turvallisuuteen

Valtaosa rakennustyömailla tehtävistä töistä ei suoraan vaikuta työn varsinaiseen edistymiseen. Tuore väitöstutkimus löysi kuitenkin helpon keinon parantaa rakentamisen tuottavuutta ja samalla myös hyvinvointia: työntekijöiden toiminnan seuranta.
Ylös vievät betoniset portaat, vasemmalla puolelle seinällä taideteos
Kampus, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: