Uutiset

Itsensä brändäävä yrittäjä antaa tuotteelle jopa nimensä

Henkilöbrändiä rakentavat yrittäjät ovat rohkeita riskinottajia, jotka pistävät persoonansa peliin, tuore väitöstutkimus osoittaa.

Asiakkaisiin vetoavat brändit rakentuvat tarinoista, jotka usein kertovat itse yrittäjistä brändien takana. Silti vain harvat yrittäjät rakentavat määrätietoisesti omaa tarinaansa. Tämän huomasi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä Mikael Iso-Berg, joka tutkimuksessaan paneutui vähän tutkittuun ja harvinaiseen ilmiöön: yrittäjään merkkituotteena, eli henkilöbrändinä.

Kenttätutkimuksessaan Mikael Iso-Berg haastatteli kansainvälisesti suuntautuneita suomalaista yrittäjiä kesällä 2012. Yrittäjiä yhdistivät monet tekijät: he uskoivat itseensä ja ottivat riskejä, tulivat esiin ja puhuivat avoimesti tekemisistään – ja hyväksyivät sekä tekonsa että itsensä.

Kun henkilöstä tulee brändi, näkökulma muuttuu ulkoisesta sisäiseen, eli yrittäjä osallistuu työhön hyvin henkilökohtaisesti.  Iso-Bergin tutkimuksen mukaan brändääminen perustuu omien luonteenpiirteiden ja käyttäytymisen haltuunotolle. Yrittäjät brändäävät tuotteensa ja toimintansa perustamalla ne arvoihinsa ja antamalla niille omia henkilökohtaisia piirteitään, joskus jopa nimensä.  Näin perspektiivi siirtyy tuotebrändistä henkilöbrändiin, mistä voi olla yrittäjälle etua.

– Yrittäjäbrändin potentiaalia toivoisi käytettävän organisaatioissa nykyistä enemmän. Innovatiivinen yrittäjä on tutkimuksessa potentiaalinen haasteiden ratkaisija ja brändin alkuunpanija. Tutkitut yrittäjävetoiset pk-yritykset kasvattivat tunnettuuttaan yrittäjäbrändillä, sanoo Mikael Iso-Berg.

Väitöstilaisuus

Kauppatieteiden lisensiaatti, maatalous- ja metsätieteiden maisteri Mikael Iso-Bergin yrittäjyyden aineeseen kuuluva väitöskirja Entrepreneur’s Identity in Personal Branding – A Study on Building the Brand tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 17.4.2015 klo 12.00 (Runeberginkatu 22–24, Chydenia-rakennus, 3. krs, Stora Enso -sali, 00100 Helsinki).

Vastaväittäjänä toimii professori Tommi Laukkanen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Arto Lahti (Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu).

Lisätietoja:

Mikael Iso-Berg
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
mikael.iso-berg(at)aalto.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Puun taimia istutetaan Suomen ensimmäiseen hiilensidontaa tukevaan mikrometsään Keravalla
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Suomen ensimmäinen hiilensidontaa tukeva mikrometsä istutettu Keravalle

Keravan Kivisillan alueelle on istutettu Suomen ensimmäinen hiilensidontaa tukeva mikrometsä
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Huoltokatko ACRIS-tutkimustietojärjestelmässä 5.6.2023

Huoltokatko ACRIS-tutkimustietojärjestelmässä 5.6.2023
The winning collection by Ruusa Vuori at Aalto University's fashion show Näytös23, a model walking on the catwalk
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Ruusa Vuori voitti Näytös23-palkinnon herkällä mallistollaan

Aalto-yliopiston muodin opiskelijoiden muotinäytöksessä perjantaina 26. toukokuuta nähtiin kandidaatti- ja maisteriopiskelijoiden mallistoja.
Eero Eloranta
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Uusi kirja tuotantotalouden kehittymisestä tieteenalana Suomessa ja kansainvälisesti

Eero Elorannan kirja kuvaa tuotantotalouden kehitystä osana talouden muutosten ja tekniikan yliopistojen kehitystä.