Iso data auttaa pikkukeskosia

Ennustemallit auttavat lääkäreitä tekemään oikeita päätöksiä oikealla hetkellä.

Automaattimittausten ja käsin tehtyjen mittausten jakaumien eron happisaturaatiossa.

Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen Pienet keskoset - big data -tutkimuksessa on analysoitu noin 2000 alle 1500 g painoisina syntyneen pikkukeskosen tiedot 15 vuoden ajalta.

– Dataa on yhteensä 200 gigatavun verran. Mikäli koko tietoaineiston tulostaisi kaksipuoleisesti A4-paperille ja pinoaisi paperit päällekkäin, pinosta tulisi yhteensä kilometrin mittainen. Näin laajan tietoaineiston käsittelemiseen tarvitaan väistämättä tietokonemalleja, kertoo opettava tutkija Jaakko Hollmén.

– Tietoaineisto sisältää muun muassa pikkukeskosten happisaturaatiokäyriä, verenpaine- ja ravinnetietoja, lääkitysdataa, ja jopa vaippojen punnitustietoja ravitsemuksen arvioimiseksi. Kesällä esitellyssä tutkimuksessamme pyrimme tarkentamaan aikaisempaa tietoa happisaturaatiokäyrän poikkeamista ja niiden aiheuttamista ongelmista, sekä rakentamaan näihin liittyviä ennustemalleja, Hollmén jatkaa.

Seurantatietoja

Tutkimusta on tehty nyt puolentoista vuoden ajan. Perusaineiston rinnalle ollaan keräämässä seurantatietoja lasten kasvaessa. Tällöin pikkukeskosten alkuviikkojen data voidaan yhdistää seurantatietoihin, mikä auttaa lääkäreitä huomaamaan mahdollisia poikkeus- ja ongelmatilanteita oikea-aikaisesti.

– Tutkimuksen rikkaus, ja samalla edellytys, on keskusteluyhteys Lastenklinikan lääkäreiden kanssa. Yhteistyössä osaamme valita olennaisimmat tutkimusalueet, Hollmén korostaa.

Tietoaineistoja vertaamalla pyritään rakentamaan ennustemalleja esimerkiksi pikkukeskosten kognitiivisista kyvyistä tai mahdollisista tulevista diagnooseista. Tavoitteena on, että lääkäri saa nämä tietoaineistot käyttöönsä tehdessään päätöksiä pikkukeskosten ensimmäisten viikkojen hoidosta. Ennustemalli voisi esimerkiksi varoittaa lääkäriä jostain tulevaisuuden skenaariosta, johon voidaan pystyä vaikuttamaan varhaisella hoidolla.

– Jotkut komplikaatioista ovat tutkimuksessa erityisen kiinnostuksen kohteena. Pyrimme esimerkiksi ennustamaan happisaturaatiomittausten avulla keskosen retinopatiaa, joka voi pahimmillaan johtaa sokeuteen, kertoo tohtorikoulutettava Olli-Pekka Rinta-Koski.

Tutkimuksen tekivät Olli-Pekka Rinta-Koski ja Jaakko Hollmén Aalto-yliopistosta sekä Markus Leskinen ja Sture Andersson Lastenklinikalta.  Tutkimusprojekti on osa professori Kimmo Kasken vetämää Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahoittamaa Health Capital -klusterin datalähtöisen terveydenhuollon hanketta.

Lisätiedot:

Jaakko Hollmén
Puh. 050 326 0110

Olli-Pekka Rinta-Koski
Puh. 050 452 6303

Lue myös: Uusimman Aalto Magazinen teema on terveysteknologia

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.