Internet toimii hitaasti vanhemmissa älypuhelinmalleissa

Monilla kännykänkäyttäjillä internetin käyttö takkuilee vanhentuneen puhelinmallin takia, Aalto-yliopistossa kehitetty Nettitutka paljastaa.
Kaikki erittäin nopeat internetyhteydet mahdollistavat puhelimet ovat tällä hetkellä LTE-puhelimia.

Tutkimuksessa seurattiin 150 suosituinta laitetta, joilla Nettitutka-ohjelmistoa on käytetty. Tällä hetkellä käytettävät mobiililaitteet voi helposti jakaa kahteen joukkoon. Seuratuista laitteista puolet on tällä hetkellä 4G/LTE-laitteita, jotka voivat päästä 95 Megabitin nopeuteen mobiiliverkoissa. Kaikista laitteista noin neljännes ei saavuta edes 10 Megabitin nopeutta, mitä tarvitaan internetpalveluiden kohtuullisen nopeaan käyttöön ja HD-videoiden striimaukseen. Viimeinen neljännes voi päästä 20 Megabitin latausnopeuteen, mikä on 3G-verkoissa paras saavutettavissa oleva nopeus.

”Varsin usein kännyköiden käyttäjät eivät pääse kunnollisiin nopeuksiin internetin käytössä. Vanhojen puhelinten lisäksi myös jotkut vielä kaupoissa olevat mallit ovat pullonkauloja. Monet ajattelevat, että internetin käyttö takkuilee puhelinoperaattorin takia, mutta myös laite voi olla ongelma”, sanoo professori Jukka Manner, joka johtaa Nettitutkaa kehittävää tutkimusryhmää Aalto-yliopistossa.

Jos kuluttaja haluaa käyttää mobiili-internettiä nopeasti, lähes mikä tahansa LTE-laite hoitaa homman hyvin.

”Jos kuluttaja haluaa käyttää mobiili-internettiä nopeasti, lähes mikä tahansa LTE-laite hoitaa homman hyvin – edellyttäen, että operaattorilla on alueella LTE-verkko ja ostettu liittymätyyppi sallii LTE-yhteyksien käytön. Kaikki nopeimmat internetyhteydet on saavutettu LTE-laitteilla”, Manner kertoo.

Hitaiden laitteiden kategoriaan kuuluvat Android-puhelimista Sony Ericsson Xperia Acro S ja Xperia S, Samsung Galaxy Xcover ja S Plus, LG Optimus L7, Nokia X, ZTE Blade III, Huawei Ideos X5 sekä HTC Desire S kuuluvat hitaisiin laitteisiin. Android-tableteista hidastelee Samsung Galaxy Tab 7. iPhone 4 ja iPad 2 ovat selvästi hitaampia kuin uudemmat Applen laitteet ja niiden yhteys jumittaa. Windows Phone -puhelimista Nokia 610 ja ZTE Tania näyttivät hitaita latausnopeuksia. Vanhat Symbian-puhelimet pärjäsivät testissä niin ikään huonosti.

Nettitutka on kännykän käyttäjille tarkoitettu ilmainen ohjelma, jolla he voivat mitata oman puhelimensa datayhteyden nopeutta. Se mittaa internetyhteyksien laatua useiden tekijöiden osalta: laitteeseen tulevan ja laitteesta lähtevän tietoliikenteen nopeutta, verkon viivettä ja signaalin voimakkuutta, verkkojen virheitä sekä kännyköiden ja tablettien tehokkuutta mobiili-internetin osalta. Sovellus on saatavilla Android-, iOS-, Windows Phone -, Blackberry-, Nokia X -, Meego-, Symbian- jaollan Sailfish-laitteiden käyttäjille.

Tähän mennessä käyttäjät eri puolilla maailmaa ovat asentaneet Nettitutka-sovelluksen yli 220 000 kertaa yli 6000 erimalliseen kännykkään ja tablettiin. Aalto-yliopiston tietokannassa on jo yli 6 miljoonaa mittausta suurimmasta osasta maailman maita.

Lisätietoja:

Professori Jukka Manner, Aalto-yliopisto
Sähköposti: [email protected]
Puh. 050 511 2973

Nettitutka: www.nettitutka.fi

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.