Internet Society luottaa Nettitutkaan

Nettitutkaan pohjautuva tieto rikastaa Global Internet Report -raporttia.
etela-suomi_nettitutkassa_fi_fi.jpg

Internetin kehityksen ja hallinnoinnin kattojärjestö ISOC käyttää Global Internet Report -raportissa karttatietoja, jotka pohjautuvat Nettitutkan keräämiin tietoihin.

– Tämä osoittaa sen, että Nettitutkan tarkkuus ja luotettavuus ovat erinomaisella tasolla ja siihen luotetaan myös alalla. Kaikki ISOCin julkiset ja maailmanlaajuisessa käytössä olevat mobiiliverkon laatukartat pohjautuvat Aalto-yliopiston tutkimustyöhön, professori Jukka Manner tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitokselta kertoo.

Aalto-yliopiston tutkijoiden kehittämällä Nettitutka-sovelluksella kuka tahansa voi mitata puhelimensa datayhteyden nopeuksia eri paikoissa. Tähän mennessä käyttäjät eri puolilla maailmaa ovat asentaneet Nettitutka-sovelluksen yli 200 000 kertaa yli 6000 erimalliseen kännykkään ja tablettiin. Aalto-yliopiston tietokannassa on jo yli 5 miljoonaa mittausta suurimmasta osasta maailman maita.

Nettitutka mittaa internetyhteyksien laatua useiden tekijöiden osalta: laitteeseen tulevan ja laitteesta lähtevän tietoliikenteen nopeutta, verkon viivettä ja signaalin voimakkuutta, verkkojen virheitä sekä kännyköiden ja tablettien tehokkuutta mobiili-internetin osalta. Sovellus on saatavilla Android-, iOS-, Windows Phone -, Blackberry-, Nokia X -, Meego-, Symbian- ja Jollan Sailfish-laitteiden käyttäjille.

Internet Society ISOC (internetsociety.org) pyrkii toiminnallaan vaikuttamaan Internetin kehitykseen, politiikkaan, hallintoon ja tekniikkaan sekä varmistamaan, että Internet on kaikkien saatavilla.

Linkki karttapalveluun

Lisätietoja:
Professori Jukka Manner

Nettitutka: www.nettitutka.fi

Suomessa on maailman kahdeksanneksi nopein mobiili-internet (12.3.2015)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: