In memoriam työelämäprofessori Mikhail Balakshin

Työelämäprofessori Mikhail Balakshin menehtyi kotonaan pitkän sairauden myötä 27. marraskuuta 2022. Balakshin toimi Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulussa ligniinikemian työelämäprofessorina vuodesta 2018 lähtien.
Mikhail Balakshin

Balakshin oli kansainvälisesti tunnustettu asiantuntija kasvibiomassan kemian ja teknologian alalla keskittyen erityisesti ligniiniin. Hänen tutkimuksensa keskiössä on ollut biopohjaiset ratkaisut ja niiden kehittäminen talous- ja ympäristökysymysten ratkaisemiseksi. Mikhaililla oli visio edistää biomassan hyödyntämistä tuotesuunnittelun avulla korkean jalostusarvon tuottamiseksi.

Balakshin väitteli kemian tohtoriksi Pietarin Metsäakatemiassa Venäjällä vuonna 1991. Sen jälkeen hän työskenteli postdoc-tutkijana ja vanhempana tutkijana Pietarissa, North Carolina State Universityssä Yhdysvalloissa ja BOKU:ssa Itävallassa.

Hänellä oli kansainvälinen tausta T&K-teknologian kehittämisestä biojalostamo- sekä sellu- ja paperiteollisuudessa ja hän oli kokenut T&K-osastojen ja bioprosessointipilottilaitosten johtaja Kanadassa ja USAssa.

Hänen asiantuntemuksensa johti moniin tieteellisiin saavutuksiin. Balakshinille on myönnetty 21 patenttia, hän on julkaissut neljä kirjan lukua ja 47 artikkelia vertaisarvioiduissa lehdissä sekä hänen julkaisuihinsa oli tehty yli 4 160 viittausta.

Mikhail Balakshin edisti uusien biotuotesovellusten kehittämistä. Hänen vankka osaamisensa ligniinin karakterisoinnissa ja muokkauksessa on kansainvälisesti arvostettua. Hän teki aktiivisesti yhteistyötä yritysten kanssa ja vahvisti Aalto-yliopiston alojen välistä yhteistyötä. Opiskelijoiden, tohtorikoulutettavien ja tutkijoiden ohjaaminen oli lähellä hänen sydäntään. Biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen henkilökunta sekä koko Aalto-yhteisö muistavat Mikhailin arvostettuna kollegana ja ystävänä.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen
Nimitykset Julkaistu: