Ihmisen käyttäytyminen osaksi matemaattista mallintamista

Systeemianalyysin laboratorion kesäkoulussa pohdittiin ihmisen roolia mallintajana ja matemaattisten mallien käyttäjänä operaatiotutkimuksessa.
bor_kesakoulu_fi.jpg

Mallintamista ja systeemianalyysiä käytetään yhä kasvavassa määrin tehtäessä päätöksiä monimutkaisissa yhteiskunnan ja teollisuuden kannalta elintärkeissä kysymyksissä. Sellaisia ovat esimerkiksi ilmastonmuutokseen liittyvät arviot ja toimenpiteet. Tähän saakka on ajateltu, että päätöksenteossa riittää, kun keskitytään vain fysikaalisiin tai taloudellisiin riippuvuuksiin.  Tärkeää on myös ymmärtää kommunikaatiotapojen, kognitiivisten harhojen ja tunteiden vaikutus päätöksenteossa.

- Uusi tutkimuskenttä korostaa, että matemaattiseen mallintamiseen perustuvassa ongelmanratkaisussa ja päätöksenteossa meidän on myös ymmärrettävä ihmisen käyttäytymiseen liittyviä tekijöitä, kertoo professori Raimo Hämäläinen.

Viime aikoina paljon julkisuutta saaneet nobelisti Daniel Kahnemanin näkemykset nopeasta ja hitaasta ajattelusta liittyvät tähän kenttään. On myös kiinnostavaa tietää, mitä aivoissa tapahtuu, kun käytämme malleja. Aivotutkimuksen nopea kehittyminen auttaa ihmislähtöisten mallien kehittämisessä.

Juuri järjestetty Behaviour Operational Research (BOR) - kesäkoulu oli menestys

Perustieteiden korkeakoulun Systeemianalyysin laboratorio järjesti 16.-25.5.2016 kansainvälisen kesäkoulun tohtoriopiskelijoille aiheenaan ihmisen rooli mallintajana ja matemaattisten mallien käyttäjänä operaatiotutkimuksessa.

Kesäkoulu oli tutkimusalan ensimmäinen, ja se herätti kiinnostusta yliopistoissa ympäri maailmaa. Osallistujia oli 47 ja he edustivat 25 eri maata. Osallistujat olivat pääosin jatko-opiskelijoita, mutta myös post doc -tutkijoita ja professoreita.

Viisipäiväisen kesäkoulun luennoitsijat edustivat alan maailman huippua. Aiheina olivat muun muassa ongelmanratkaisumetodit, päätöksenteko, systeemiäly, ennustaminen, simulointi sekä aivotutkimus. Luentomateriaalit ja esitysten videot ovat saatavilla BOR-sivustolla.

Osallistujat kokivat kesäkoulun erittäin onnistuneeksi. Se antoi tärkeän sysäyksen rakennettaessa uutta monitieteistä tutkijayhteisöä. Kesäkoulun kautta Aalto-yliopisto näyttäytyi vahvana eteenpäin katsovana yliopistona, jossa on monitieteistä huippututkimusta päätös- ja systeemitieteistä aivotutkimukseen.

Lisätietoja:

Raimo P. Hämäläinen
Professori, Systeemianalyysin laboratorio
+358 500 677 942

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.