Hyvät yritysvastuun raportointikäytännöt ovat osa menestyvien yritysten ja organisaatioiden toimintaa

Kauppakorkeakoulun tutkijat ovat kehittäneet raportointikäytäntöjä.
Suomen vastuullisuusraportointikilpailun voittajat palkittiin Säätytalolla Helsingissä 25.11.2015.

Yritysvastuulla tarkoitetaan yritysten velvoitetta toimia vastuullisesti omassa yhteiskunnassaan ja muualla maailmassa. Vastuullinen yritys harjoittaa liiketoimintaa, jota ohjaavat lait, asetukset ja kansainväliset sopimukset ja suositukset sekä ay-liikkeen ja yritysten väliset puitesopimukset ja yrityksen omat toimintaohjeet. Usein yritys asettaa käytännössä tavoitteekseen ylittää esimerkiksi säädösten ja sopimusten määrittämän minimitason.

– Suomalaisen yritysvastuun raportoinnin laatu on parantunut sen eteen tehdyn työn ansiosta. FIBS-yritysvastuuverkosto, Suomen Tilintarkastajat, Ympäristöjohtamisen yhdistys, ympäristöministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja Nasdaq sekä aiemmin myös EK ovat tehneet tässä hyvää yhteistyötä. Myös Kauppakorkeakoulun professori Raimo Lovio ryhmineen on ollut mukana kansallisen raportointikilpailun kehittämisessä sen alkuvuosista asti. Ryhmästä on myös käyty säännöllisesti antamassa yritysvastuun viestintään ja raportointiin liittyviä vierailuluentoja niin yliopistoissa kuin yrityksissä. Takavuosina myös LTT-Tutkimuksen asiantuntijat osallistuivat raportoinnin laatutyöhön. Yrityksistä pitää tietysti aina löytyä asiasta innostuneita ammattilaisia, jotka tekevät vastuullisuustyötä ja raportointia käytännössä, jotta asiat etenevät, Kauppakorkeakoulun Kestävän liiketoiminnan tutkimusryhmään kuuluva tutkija, KTT Mika Kuisma kertoo.

Tämän vuoden aikana raportointimaailmassa on tapahtunut ja tapahtumassa iso murros. EU:ssa yritysvastuun raportointi on tulossa pakolliseksi isommille yhtiöille ja integroitu raportointi tekee tuloaan. Lisäksi olemme siirtymävaiheessa yritysvastuun raportoinnin merkittävimmän ’standardin’ Global Reporting Initiative -ohjeiston (GRI) versiosta 3.1 versioon 4.0.

– Uusin GRI-ohjeisto painottaa entistäkin enemmän yrityksen ja sen sidosryhmien kannalta olennaisten asioiden raportointia sekä yritysvastuun johtamisen kuvaamista. Näin pyritään palvelemaan entistä paremmin yritysten sidosryhmiä, kuten sijoittajia. Myös integroidussa raportoinnissa tavoitteena on, että esimerkiksi sijoittajat saisivat entistä selkeämpää tietoa yrityksen tulevaisuudesta samalla, kun yrityksen raportointitaakan toivotaan keventyvän. Tähän mennessä selkeät ohjeet integroidun raportoinnin soveltamisesta samoin kuin hyvät käytännön esimerkit ovat vielä olleet harvassa, Mika Kuisma selventää murrosta.

Kilpailu innostaa organisaatioita panostamaan raportointiin

– Yritysvastuun raportoinnin kilpailu järjestettiin tänä vuonna 20. kerran. Kauppakorkeakoulun tutkijat ovat olleet siinä eri tavoin mukana alkuvuosista asti. Mika Kuisma on ollut viime vuodet Kauppakorkeakoulun edustajana kilpailun järjestäjäryhmässä ja tuomaristossa. Aiemmin hän myös osallistui aktiivisesti esimerkiksi raporttien arviointityöhön.

Kilpailun tavoitteena on tarkastella vastuullisuusraportoinnin nykytilaa ja kehityspiirteitä sekä innostaa kaikkia yrityksiä ja organisaatioita raportoimaan vastuullisuudestaan. Kilpailussa arvioidaan yksinomaan yritysten yhteiskuntavastuullisuutta koskevaa raportointia, ei niiden vastuullisuutta muilla perustein. Vaikka hyvin suunniteltu ja toteutettu raportointi on yrityksen sidosryhmäsuhteiden hoidon ja johtamisen hyvä apuväline, ei raportointi kuitenkaan saisi kuluttaa liikaa voimia käytännön yritysvastuutoimilta.

Kauppakorkeakoulun yrityspartnerinakin toimivan Stora Enso Oyj:n ”Global Responsibility Performance Report 2014”oli tänä vuonna selvä kokonaiskilpailun voittaja sijoittumalla kärkeen lähes kaikissa kilpailusarjoissa. Tuomaristo kiitti Stora Ensoa mm. siitä, että se on mennyt ihmisoikeusraportoinnissaan pintaa syvemmälle, ja raportoinut myös ihmisoikeuksiin liittyvistä negatiivisista tapahtumista ja korjaavista toimenpiteistä selvästi muita kattavammin. Stora Enson raportti oli myös opiskelijoiden valinta vuoden parhaaksi raportiksi. Tästä valinnasta päättivät opiskelijaryhmät Aalto-yliopistosta sekä neljästä muusta korkeakoulusta. Kilpailussa arvioitiin kaikkiaan 173 yrityksen ja organisaation raporttia.

Kilpailun yhteenvetoraportti löytyy Yritysvastuuverkosto FIBSin verkkosivuilta www.fibsry.fi.

Lisätietoja:
KTT Mika Kuisma
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Johtamisen laitos
Kestävän liiketoiminnan tutkimusryhmä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: