Hiilen nanoputket keksittiin 25 vuotta sitten

Keksintö loi pohjan myös Otaniemessä syntyneelle yhdistelmämateriaalille: hiilen nanonupulle.
www_kauppinen_and_iijima_fi.jpg

Hiilen nanoputkien keksimisestä tuli marraskuun 15. päivä kuluneeksi 25 vuotta. Merkkipäivää ja keksijää, professori Sumio Iijimaa, juhlistettiin Tokiossa järjestetyssä tilaisuudessa. Aalto-yliopiston onnittelut tilaisuuteen vei professori Esko I. Kauppinen, joka on tehnyt Iijiman kanssa yhteistyötä jo useiden vuosien ajan.

Kauppinen keksi tutkimusryhmänsä kanssa vuonna 2007 hiilen nanoputken ja fullereenin yhdistelmämateriaalin, nanonupun, ja perusti sitä kaupallistamaan spin-off-yritys Canatu Oy:n. Nanonupuista voidaan valmistaa sähköä johtavia, taipuisia ja venyviä ohutkalvoja. Ohuelle muovikalvolle painettuina niitä voidaan käyttää esimerkiksi matkapuhelinten, tablettitietokoneiden, kameroiden ja päälle puettavien laitteiden kosketusnäytöissä. Pintojen mukaan taipuville kosketusnäytöille on suuri kysyntä myös autoteollisuudessa, ja syyskuussa 2016 Canatu tekikin yhteistyösopimuksen maailman suurimman auton sisätilojen valmistajan Faurecin kanssa.

Lue myös: Nanohiiliputkien löytäjä Sumio Iijima vihittiin kunniatohtoriksi

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: