Hevimetallimusiikilla ja suomalaisella identiteetillä on vahva yhteys

Akatemiatutkija Toni-Matti Karjalainen tietää, miten suomalainen metallimusiikki rakentaa Suomen maabrändiä.
Toni-Matti Karjalainen pitämässä esitelmää.
Toni-Matti Karjalainen pitämässä esitelmää Modern Heavy Metal -konferenssissa kesäkuussa 2018. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Akatemiatutkija Toni-Matti Karjalainen tutkii musiikkiteollisuuden ja -median kulttuurisia narratiiveja. Hänen mielenkiinnon kohteena on erityisesti suomalaisen metallimusiikin vienti, siihen liittyvät tarinat ja musiikin rooli Suomen maabrändin rakentumisessa. Tämän tietäen vanhempi yliopistonlehtori Anne Kankaanranta kutsui Toni-Matin vierailijaksi Management & International Business -maisteriohjelman Intercultural communication -kurssilleen. Toni-Matti kertoi 40 kurssilaiselle tutkimastaan teemasta ’Tales from the North: Heavy Metal Music & Finnish Identity’.

”Luentoni toimi yhtenä esimerkkinä kulttuurien välisestä kommunikaatiosta; esimerkiksi siitä, miten musiikki- ja populaarikulttuuri muokkaavat käsityksiämme eri maista ja niiden kulttuurisista ominaispiirteistä ja kuinka kansainvälinen media, maiden omat instituutiot ja kulttuurialat ja -toimijat itse rakentavat ja vaalivat tietynlaista maabrändiä ja stereotypioita, joita hyödynnetään myös kaupallisesti”, Toni-Matti Karjalainen kertoo. ”Opiskelijat saivat kuulla, miten ja miksi tähän on tultu ja kuinka on mahdollista, että presidentti Barack Obama mainitsee Suomen ja metallimusiikin yhteyden ensimmäisessä lauseessa puheessaan Sauli Niinistölle.

”Toni-Matin esitys oli vangitseva”, kertoo Anne Kankaanranta. ”Hänellä oli upeita esimerkkejä Suomen metallisesta brändistä, kansainvälisen median diskursseista ja bändien tarinoista. Esityksen visuaalisuus ja musiikki jäivät varmasti opiskelijoiden mieleen. Kaikkein suurimman vaikutuksen itseeni teki Toni-Matista välittynyt innostus ja syvä tietämys aiheesta niin akateemisesta näkökulmasta kuin sisäpiiriläisenä.”

Modern Heavy Metal -konferenssi ja monia muita kiinnostavia projekteja

Tutkimuksen tekemisen, kirjoittamisen, luennoimisen ja opiskelijoiden ohjaamisen lisäksi Toni-Matilla on aina menossa useita kiinnostavia hankkeita.

Hänen koordinoimansa, jo viidettä kertaa järjestettävä, Modern Heavy Metal (MHM)-konferenssi pidetään tänäkin vuonna kesäkuun lopussa (www.modernheavymetal.net). ”Ohjelmasta näyttäisi tulevan hyvin kiinnostava. Mukaan on tulossa kolmisenkymmentä puhujaa lähes 20 eri maasta. Suurin osa heistä on metallimusiikin tutkijoita, mutta joukossa on myös musiikkiteollisuuden edustajia ja artisteja. Suurin osa esityksistä käsittelee konferenssin pääteemaa “Authenticity and commercial appeal”, Toni-Matti kertoo.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun ”mustanpuhuva” konferenssi järjestetään Otaniemessä. Aiemmin tilat tarjosi Kauppakorkeakoulun entinen päärakennus Töölössä. ”Kauppakorkeakoulu ja sen vieressä sijaitseva Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu muodostavat varmasti uuden kiinnostavan miljöön vieraille. Toivottavasti paikalle eksyy aaltolaisiakin tunnustelemaan rennon syvällistä ja syvällisen rentoa hevimetalli-ilmapiiriä. Kaikki ovat tervetulleita kuuntelemaan esityksiä”, Toni-Matti sanoo.

Toni-Matti Karjalainen. Kuva: Kalle Kataila

Loppuvuodelle Toni-Matti on ideoimassa “Designing the Performance, Managing the Stage” -nimeä kantavaa monitieteellistä ja -alaista tutkimusseminaaria. Tässä IDBM-ohjelman (idbm.aalto.fi) ja Nordcode-verkoston (nordcode.net) seminaarissa käsitellään muotoilun ja muotoilujohtamisen tutkimusta ja uusia näkökulmia eri kulttuuri- ja luovien alojen piirissä monialaisen yhteistyön näkökulmasta.

Hän vinkkaa myös, että kannattaa pitää silmällä Pasilaan valmistuvaa Kauppakeskus Triplaa, jonne aukeaa uusi hieno FAME-musiikkimuseo ja -kunniagalleria (finnishmusichalloffame.fi). ”Olen ollut mukana hankkeen Advisory Boardissa ja teen sinne myös erästä tutkimukseeni liittyvää metalli-installaatiota. Ja nyt loppukevään olen tutkimusvierailulla Lundin yliopistossa sekä rakentamassa yhteistyötä ruotsalaisten ja tanskalaisten kollegoiden kanssa”, monessa mukana oleva akatemiatutkija kertoo.

Lisätietoja:
tonimattikarjalainen.info

Teksti: Terhi Ollikainen

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!