Henry Fordin Säätiö ja Aalto-yliopisto vievät Suomea kohti älykästä liikkumista

Henry Fordin Säätiö rahoittaa 750 000 eurolla Aalto-yliopiston älyliikenteen tutkimusta. Yhteistyö julkistettiin Henry Fordin Säätiön ja Aalto-yliopiston älyliikenneseminaarissa 27.2.2018.
smartmobility700x400_fi_fi.jpg

Autoteollisuus ei enää ole pelkästään uusien ajoneuvojen rakentamista, vaan enenevässä määrin myös sellaisten palveluiden luomista, jotka parantavat autoilijan turvallisuutta, mukavuutta ja ajon aikaista viihtymistä. Älyliikkumista edistäviä palveluita voidaan tarjota ajoneuvon matkustajille auton omien järjestelmien sekä muiden internetiin kytkettyjen laitteiden, kuten matkapuhelimien, kautta.

Joerg Ullrich Ford Motor Company:sta esitteli älyliikenneseminaarissa FordPassia, joka toimii auton kuljettajan henkilökohtaisena avustajana. Sovellus mahdollistaa ajoneuvon etälukituksen, sen kautta voi tarkistaa esimerkiksi autonsa bensamäärän, ilmanpaineet ja ajoneuvon sijainnin. Live Traffic ominaisuus antaa kuljettajalle reaaliaikaista tietoa ruuhkista ja ohjaa tarvittaessa paremmalle reitille. Joerg painotti uusien palveluiden kehittämisessä hyvää ymmärrystä asiakkaiden tarpeista ja luottamuksen synnyttämistä, varsinkin itseajavien autojen suhteen.

Fordin City Solutions projekteja Lontoossa vetävän Richard Balch:n mukaan autoteollisuuden kolme suurinta murrosta liittyvät esineiden internetiin, itseajaviin autoihin ja sähköajoneuvoihin. Avoin data ja yhteistyö kaupunkien kanssa on kriittistä, jotta voidaan rakentaa mielekkäitä palveluita.

Ulla Tikkasen tavoitteena seminaarissa oli verkottua alan toimijoiden kanssa ja löytää yhteistyökumppaneita juuri alkaneelle Horizon 2020 hankkeelle. Forum Virium Helsingin koordinoiman FABULOS-hankkeen tarkoituksena on pilotoida robottibussilinjojen operointia eurooppalaisten kaupunkien kaduilla vuonna 2020. ”Uusimman tutkimustiedon saaminen ja alan start-upien löytäminen toivat minut paikalle. Myös Fordin itseajavien autojen kehityksen status kiinnosti. Toivottavasti saamme seminaariin osallistuneita yrityksiä mukaan FABULOS-hankkeeseen!”

Towards Smart Mobility -tutkimusprojekti

Henry Fordin Säätiön tuella muodostetaan Aalto-yliopistossa kolmen tohtorikoulutettavan ja heitä ohjaavien kolmen professorin (Kari Tammi, Claudio Roncoli ja Milos Mladenovic) verkosto älykkään moottoriliikenteen ja liikkumisen tutkimuksen vahvistamiseksi. Tutkimus keskittyy älyliikenteen teknologioihin ja mahdollisuuksiin seuraavilla alueilla: 1) ajoneuvon teknologiat ja energiatehokkuus, 2) ajoneuvon käyttöliittymä kuljettajalle, 3) ajoneuvon kommunikaatio liikenneinfraan ja muihin autoihin (katso kuva)

”Aalto-yliopiston kanssa toteutettava projekti takaa korkealuokkaisen tieteellisen tutkimuksen”, kertoo Henry Fordin Säätiön hallituksen puheenjohtaja ja Oy Ford Ab:n toimitusjohtaja Hannu Pärssinen. ”Toisaalta yliopiston monipuolisuus mahdollistaa sen, että mukana ovat kaikki tulevaisuuden teknologioiden kehittämiseen tarvittavat tieteenalat, kuten ajoneuvotekniikka, liikenne ja kuljetus, telekommunikaatio, ICT ja digitalisaatio sekä käyttäytymistiede.”

Tutkimusprojekti ja siinä tehtävä yhteistyö Fordin kanssa tuottaa osaajia, tietoa ja kansainvälisiä yhteyksiä älykkään liikenteen teeman ympärille.

”Henry Fordin säätiö on antanut rahoituksellaan Aalto-yliopistolle hienon mahdollisuuden avata uusia tutkimusuria, kertoo professori Kari Tammi. ”Seminaarissa keskusteltiin laajasti älyliikenteestä ja rakennettiin verkostoja alan yritysten ja tutkimusorganisaatioiden välille. Yhteistyö Fordin tuotekehityksen kanssa antaa arvokasta kokemusta tutkijoillemme. Suomen mahdollisuuksista älyliikenteen edelläkävijänä on puhuttu paljon. Digi-osaamisemme antaa tähän mainion pohjan, mutta innovaatiot syntyvät vain kansainvälisessä yhteistyössä”, perustelee Kari.

Lisätietoja:

Henry Fordin säätiö

FordPass

FABULOS-hanke

Vasemmalta oikealle: Kari Tammi (Aalto-yliopisto), Hannu Pärssinen (Oy Ford Ab), Joerg Ullrich (Ford Motor Company), Matti Juhala (Aalto-yliopisto) ja Richard Balch (Ford Motor Company)

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto järjestää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 yhdessä Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.