Helsinki GSE:n Tilannehuoneen raportti: Hyvätuloiset pärjäävät yhä paremmin

Hyvätuloisten, vähintään 6 000 euroa kuukaudessa ansaitsevien, määrä on noussut vuoden alkupuoliskolla jopa 20 %, kun vertailukohtana on koronaa edeltänyt vuosi 2019.
Economicum

Tämä hyvätuloisten määrän nousu käy ilmi Helsinki GSE:n Tilannehuoneen tänään julkaisemasta raportista. Vähintään 2 500 euroa kuussa ansaitsevien määrä on noussut samaan aikaan noin 5 %, mutta vähintään 1 000 euroa kuukaudessa ansaitsevien työllisten määrä on edelleen alemmalla tasolla kuin vuonna 2019.

”Muutokset ovat yllättävän suuria”, sanoo Helsinki GSE:n akateeminen johtaja Otto Toivanen. ”Tulorekisterin tietoihin pohjautuvien palkkasummien perusteella näyttää siltä, että työmarkkinoilla hyvin ansaitsevien määrä nousee samalla kun pienituloisten määrä on laskenut. Talous on elpymässä. Osalla menee jo selvästi paremmin, mutta erityisesti majoitus- ja ravintola-alan ahdinko näkyy työllisten määrässä.”

Tilannehuoneen raportin mukaan palkkasummat myös kokonaisuutena ovat toipuneet vuoden 2020 tiputuksesta. Palkkasumman kehitys on ollut koko alkuvuoden kahdesta kolmeen prosenttia korkeammalla tasolla kuin vuonna 2019. Erityisesti nousua näkyy teollisuuden ja kaupan alalla, joissa palkkasummat ovat selvästi korkeammalla tasolla kuin vuonna 2019. Saman asian työllisyyden kehityksestä vahvistaa myös alkaneiden lomautusjaksojen määrä, joka sekin on laskenut pienemmäksi kuin vertailuvuonna 2019. Majoitus- ja ravintola-alalla palkkasummat ovat edelleen jopa kolmanneksen pienempiä kuin ennen koronaa.

Tilannehuoneen raportti käsittelee myös yritysten liikevaihdon kehitystä. Myös tällä mittarilla on havaittavissa positiivinen muutos. Alkuvuosi on parantanut yritysten liikevaihtolukemia kaiken kokoisissa yrityksissä. Erityisesti liikevaihdon kasvu kohdistuu kuitenkin pieniin, alle 5 työntekijän, sekä 11–25 työntekijän yrityksiin. Alle viiden hengen yritykset kasvoivat maaliskuussa noin 8 % ja 11–25 työntekijän yritykset noin 15 % verrattuna vuoteen 2019.

Voit tutustua kuvaajiin sekä varsinaiseen raporttiin osoitteessa: https://www.helsinkigse.fi/corona/tilannehuoneen-raportti-27-5-2021-viimeisimmat-kehityskulut-tyomarkkinoilla-kotitalouksissa-ja-yrityksissa/

Lisätietoja:
Otto Toivanen
+358 50 353 7651
[email protected]

Tilannehuone on Helsinki GSE:n yhteistyössä VATT:n kanssa keväällä 2020 perustama koronatalouden tutkimusryhmä, jossa toimii yli 20 tutkijaa taloustieteen eri alueilta. Helsinki GSE:n lisäksi mukana on tutkijoita Turun yliopistosta, VATT:sta, THL:stä ja Tilastokeskuksesta. Tilannehuone yhdistää viranomaisten, kuten Kelan, Tilastokeskuksen, ministeriöiden ja esimerkiksi Verottajan, tuottamia rekisteriaineistoja laajasti ja ajantasaisesti ennennäkemättömällä tavalla. Tilannehuoneen tuottamat raportit auttavat päätöksentekijöitä niin valtion, kuntien kuin yrityksissä ymmärtämään miten korona ja sen vastatoimet vaikuttavat yhteiskunnassa. Tilannehuoneen raportit ovat luettavissa osoitteessa helsinkigse.fi.

Helsinki Graduate School of Economics on Aalto-yliopiston, Hankenin ja Helsingin yliopiston yhteinen taloustieteen huippuyksikkö, jonka tehtävä on kouluttaa, tuottaa korkeatasoista tutkimusta ja hyödyttää yhteiskuntaa – niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle