Heidi Salonen on nimitetty rakennustekniikan laitoksen johtajaksi

Salonen toimii tällä hetkellä rakennustekniikan laitoksen varajohtajana ja sisäympäristötekniikan professorina. Laitoksen johtajan tehtävässä hän aloittaa 1.1.2024. Laitoksen varajohtajaksi on nimitetty betonitekniikan työelämäprofessori Jouni Punkki kaudelle 1.1.2024–31.7.2026.
Professori Heidi Salonen, Aalto-yliopisto
Professori Heidi Salonen.
Professori Jouni Punkki
Työelämäprofessori Jouni Punkki

Heidi Salonen väitteli filosofian tohtoriksi Kuopion yliopistossa vuonna 2009. Väitöskirjan aiheena oli Indoor air contaminants in office buildings. Salosella on myös johtamiseen liittyvä tutkinto.

Salosella on lukuisia kansallisia ja kansainvälisiä luottamustehtäviä; hän toimii muun muassa Sisäilmayhdistyksen hallituksessa, useissa tieteellisissä komiteoissa, arvioitsijana alan tieteellisissä lehdissä sekä lehden ”Sustainable Architecture and Civil Engineering (SAGE)”-lehden toimitusneuvostossa. Hänellä on myös Adjunct Associate Professuuri Queenslandin teknillisessä yliopistossa, Australiassa.

Jouni Punkki on toiminut betonitekniikan työelämäprofessorina Aalto-yliopistossa vuodesta 2016 alkaen. Hänen erityisosaamisalueitaan ovat betonin materiaalitekniikka, betonin säilyvyys sekä rakentamisen ympäristönäkökulmat. Hänen tutkimusryhmässään tutkitaan muun muassa vähähiilistä betonia, betonin säilyvyyttä sekä automaation hyödyntämistä betonin laadunvalvonnassa.

Punkki on valmistunut tohtoriksi sekä Norjan teknillisestä yliopistosta että Teknillisestä korkeakoulusta. Ennen siirtymistään Aalto-yliopistoon hän on toiminut pitkään betoniteollisuudessa.

Heidi Salonen, mitä haluat saavuttaa laitoksen johtajana?

Haluan edistää laitoksemme ja muiden tutkimuslaitosten sekä alan yritysten ja teollisuuden välistä yhteistyötä. Haluan myös vahvistaa rakennustekniikan laitoksen tutkimusryhmien toimintaedellytyksiä sekä näkyvyyttä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Pidän tärkeänä myös Aallon sisäisen yhteistyön kehittämistä eri laitosten ja korkeakoulujen välillä.

Mitä tutkit juuri nyt?

Johdan tällä hetkellä useita kansallisia ja kansainvälisiä tutkimushankkeita; muun muassa vuonna 2022 käynnistynyttä EU:n rahoittamaa hanketta ”Identifying determinants for indoor air quality and their health impact in environments for children: Measures to improve indoor air quality and reduce disease burdens (InChildHealth)”, Suomen Akatemian rahoittamaa hanketta “Discovering safe cleaning for school buildings to reduce harmful chemical, particle and microbial footprint (CleanSchool)”, sekä Työsuojelurahaston rahoittamaa “Development of indoor air quality and indoor environment of cruise ships (LAIVA)”-hanketta.

Minkälaisena näet rakennusalan tulevaisuuden?

Rakennusalalla on tällä hetkellä paljon haasteita, mutta uskon, että korkealaatuisen osaamisen vahvistamisella ja edelleen kehittämisellä, sekä poikkitieteellisellä yhteistyöllä luodaan pohjaa valoisalle ja menestyksekkäälle tulevaisuudelle.

Mistä saa energiaa työhön?

Liikunnasta, perheestä ja ystävistä. Rakkaimpana harrastuksena voidaan mainita kilpasuunnistus, mikä on hyvää vastapainoa arjen kiireille.

Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.
Daniel Martin-Yerga
Nimitykset Julkaistu:

Daniel Martin-Yerga on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian ja materiaalitieteen laitokselle

Ph.D. Daniel Martin-Yerga on nimitetty Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitokselle määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.
Aallon logo talon katolla

Neljä uutta professoria Insinööritieteiden korkeakouluun

Työelämäprofessorit Hannele Holttinen ja Teemu Manderbacka sekä apulaisprofessorit Mikko Suominen ja Risto Ojala nimitettiin professorien urapolulle tammi-kesäkuun 2024 aikana.