Havaijilaiskuoseista akustoiviin verhokankaisiin

Ensimmäistä kertaa järjestettävä Tekstiili16 esittelee Aalto-yliopiston korkeatasoista ja laaja-alaista tekstiilisuunnittelun osaamista.
Photo: Eeva Suorlahti

Opiskelijoiden viime vuosina saavuttama menestys kansainvälisissä suunnittelukilpailuissa perustuu vahvaan muodilliseen näkemykseen sekä tekstiilirakenteiden, materiaalien ja valmistusmenetelmien syvälliseen tuntemukseen.

Tekstiili16 tunnelmallisessa näyttelytilassa on esillä yhteensä 19 projektityötä, jotka ovat syntyneet innovatiivisissa yhteistyöprojekteissa, ja ne laajentavat tekstiiliosaamista myös tieteen alueelle.

– Tekstiili16-näyttely on tämän kevään uusi tärkeä avaus. Teemme tunnetuksi tekstiilisuunnittelun osaamista ja suunnitteluun liittyviä prosesseja myös laajemmalle yleisölle. Näyttelykävijät pääsevät tutustumaan monipuoliseen kokonaisuuteen. Tänä päivänä tekstiilisuunnittelu luo muotia, mutta se on myös tiedettä, teknologiaa ja taidetta, luonnehtii professori Maarit Salolainen.

Näyttelyssä esillä oleva Maija Järviniemen animoitu videoteos Machina Animata on luotu Tekstiili16-näyttelyn konseptin ympärille. Teoksessa eläväksi muuttuva lanka venyy ja kietoutuu kudonnaiseksi musiikin säestyksellä. Samalla teos kuvaa mielen myllerrystä, joka luovassa työssä vie suunnittelijan mennessään niin hyvässä kuin pahassa.

Toinen näyttelyssä nähtävä video on Jenna Ervastin toteuttama katsaus Näytös16:ssa kahdesti palkitun Maria Korkeilan kandidaatin opinnäytteenä toteutetun miestenvaatemalliston taustalla olevaan materiaalien kehittely- ja suunnitteluprosessiin. Lisäksi Ervastin Interlaced interface -dokumentti avaa suunnittelu-, luomis-, ja tuotantoprosessit Tekstiili16-näyttelyn töiden takana.

Näyttelyn kokoelmissa nähdään Milla Lintilän ja Miisa Lehdon tekstiilikokoelmat, Elina Laitisen Pyhävaate-nimisen vaatekokoelma, Teija Vartiaisen kokoelma vaatetusmateriaaleja sekä Hanna-Kaisa Korolaisen uudistamat klassiset Havaijilaiskuosit. Reeta Ekin työt ovat osa Nanson ja Lapuan Kankureiden uusia mallistoja.

Tiina Paavilaisen teos käsittelee uudenlaisia näkökulmia ja ajatuksia fil coupé -kankaiden suunnitteluun. Aura Kajaniemen teokset ovat toteutettu kokeellisen helmikirjonnan metodein. Näyttelyssä esillä oleva Sandra Wirtasen tuftattu teos on varta vasten Turbiinisaliin suunniteltu ja toteutettu.

Petra Haikosen työ esittelee ohuiden akustoivien verhokankaiden kokeellisen suunnittelu- ja kehitysprosessin. Oldouz Moslemianin ja Martin Genet’n toteuttama työ käsittelee materiaalien dynaamisia ominaisuuksia keinoina rakentaa toiminnallisia kokonaisuuksia.

Tekstiiliteoksissaan Laivi Suurväli pohtii yhteiskunnallisia haasteita. Teoksellaan Aamu Salo haluaa löytää uusia näkökulmia esineiden tarkasteluun kyseenalaistamalla ympäristöämme.

Näyttelytilassa oleva valaisinteos on syntynyt Simo Serpolan valaisinsuunnitelman pohjalta yhteistyössä Anna Sorrin kanssa. Kajsa Hytösen, Wesley Waltersin ja Salla Luhtaselan yhteistyössä toteutettu Putki-huonekalusarja on valmistettu laminoidusta tammesta ja tekstiilit luonnonkuidusta.

Näyttely esittelee myös Kemian tekniikan korkeakoulun ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun strategisen yhteistyön: Chemartsin. Sen tärkein tarkoitus on inspiroida opiskelijoita ja tutkijoita yhdessä tutkimaan biomateriaaleja ja luomaan uusia tulevaisuuden selluloosa- ja biomateriaalikonsepteja.

Näyttely on avoinna 29. toukokuuta saakka Kaapelitehtaan Turbiinisalissa ja perjantaina 27. päivä näyttelyssä vietetään Tekstiili16 Partyja, joihin yleisö on tervetullut. Katso lisätietoja http://tekstiili16.aalto.fi/

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.