Green Core tuo tropiikin Flow-festivaalin keskelle

Rentoutumiseen tarkoitettu installaatio on Aallon sisustusarkkitehtuurin opiskelijoiden suunnittelema.
Green Core on vuorokaudenaikojen mukaan muuttuva valoinstallaatio, jolla on vihreitä kasveja pursuava ydin. Kuva: Group 815.

Green Core -installaatio tarjoaa tämän vuoden Flow-festivaalin vieraille vehreän istuma-alueen levähtämispaikaksi. Teos on sisustusarkkitehtuurin opiskelijoista koostuvan Group 815 -ryhmän yhteisteos. Ryhmään kuuluvat Karita Asmala, Mindele Grant, Piia Jalkanen, Noora Katajalaakso, Pinja Koskelin, Sanni Rajapolvi, Miika Ruotsalainen ja Sara Urbanski.

Pinja Koskelin kertoo työryhmän synnystä: “Tapasimme toisemme vuoden 2015 syksyllä, kun aloitimme kandiopintomme Arabian kampuksella. Ryhmällämme klikkasi heti ensi silmäyksellä. Nyt pari vuotta myöhemmin olemme toteuttaneet yhdessä jo useampia taideinstallaatioita, ulkomaanmatkoja ja paljon illanistujaisia.”

Koskelin kokee työryhmätyöskentelyn haastavana, mutta palkitsevana. “Tiivis taiteellinen työstäminen ison ryhmän kanssa on välillä jopa raastavaa, mutta se kantaa hedelmää. Ideat ja toteutukset käydään läpi niin monen mielipiteen kautta, että lopputulos on jotain mihin meistä kukaan ei pääsisi yksinään. Olemme oppineet toisiltamme valtavasti näiden vuosien aikana ja olemme hyvin kiitollisia siitä. Uskomme, että tämä on aistittavissa myös teoksessa”, hän kertoo.

Koskelinin mukaan Flow-festivaalille toteutettavan installaation konsepti muotoutui hiljalleen. “Itse Flow inspiroi meitä ja toinen iso inspiraation lähteemme on ryhmämme. Ideat syntyvät keskusteluista, kohtaamistamme asioista ja ympäristöstämme. Nyt fiilistelemme minimalistista, tarkkaan hiottua muotokieltä yhdistettynä viidakon vehreyteen”, hän kertoo.

Ryhmän kirjoittama teoskuvaus antaa ajatuksia Green Coren kokemiseen:

"We can build gardens and we can burn forests, but the nature is raw.
It emerges and radiates.
We can't restrain it or build walls around it.
It flows. Cherish it."

Koskelinin mukaan Flow-festivaalin aikana kannattaa vierailla Green Coressa hengähtämässä. “Käy nauttimassa pieni annos trooppista Helsinkiä. Ja tietenkin ottamassa hyvä Instagram-kuva”, hän kehottaa.

Green Core toteutetaan yhteistyössä valosuunnittelua tekevän Sun Effects -yrityksen kanssa. Flow-festivaali järjestetään 11.–13.8. Helsingin Suvilahdessa. Aalto-yliopisto on yksi festivaalin partnereista.

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: