Fuksilaboratorioissa tehdään kemiaa

Vauhdikkaalla kurssilla analysoitiin, suunniteltiin ja sambattiin – työelämätaidot mielessä.

Kemian opetuksen fuksilabrat täyttyivät, kun yhteensä 200 viime syksynä opiskelunsa aloittanutta kemian fuksia ja joukko bio-it:n opiskelijoita ilmoittautui laboratoriokursseille. Laboratoriotöitä on 5,5 tuntia päivässä seitsemän viikon ajan.

– Kun käännätte pullon ympäri kättä vasten, avaatte hanan. Jos ette avaa hanaa, pulloon muodostuu kova paine. Toistatte työvaihetta niin kauan ettei tule kaasua. Kun näkyy selkeä faasiraja, voitte alkaa erottaa niitä, Iiris Hakaste opettaa.

Suunnittelua, toistoja, tarkkuutta

Laboratoriotyöskentely on erottamaton osa kemian opiskelua. Kemian peruskurssi -opintojaksolla opiskelijat perehtyvät molekyylin rakenteen ja reaktiivisuuden yhteyteen, kemiallisten reaktioiden ja tasapainojen sekä reaktiomekanismien perusteisiin. Opiskelijat suorittavat synteesejä käyttämällä orgaanisen kemian peruskäytäntöjä ja oppivat, miten teoria yhdistyy käytäntöön. Kurssin jälkeen opiskelija osaa hahmottaa molekyylin rakenteen ja reaktiivisuuden väliset yhteydet.

Yhden tehtävän tavoitteena oli oppia suorittamaan yksinkertainen amiinin ja ketonin välinen kondensaatioreaktio, jossa tuote kiteytyy suoraan ulos reaktioliuoksesta ja on helposti eristettävissä. Välillä tuote jouduttiin uudelleenkiteyttämään siinä olevien epäpuhtauksien vuoksi.

Kurssin suunnitellusta vastaa yliopisto-opettaja Pekka Joensuu. Tuntiopettajana laboratoriojakson aikana työskentelevät Antonia Högnäsbacka ja assistentteina Iiris Hakaste, Lauri Levola, Sami Kulju, Toni Aaltonen, Magda Nosek, Jusri Hassanein ja Liam Gillan.

Opettajilta satelee ohjeita vuorotellen eri ryhmille. Laboratoriossa vetokaappien ilmastointi vetää, kuuluu kohinaa ja suhinaa – ja laboratorioslangia.  Suojalasit, -takit ja käsineet kuuluvat suojavarusteisiin. Ylimääräiset tavarat on jätetty eri käytävään.

– Oletteko tehneet uuttokaavion? Muistakaa avata hana. `Sambaatte´ [ravistatte erlaa] korkki auki niin kauan ettei tule enää kaasua. Sitten kun olette erottaneet ne faasit, teillä on orgaaninen aine. Hyvät uuttokaaviot, Iris!, kaikuu Iiris Hakasten ääni.

Kesätöihin alalle

– Tällä kurssilla opitaan jo miten tehdään kemiaa, kun aiemmin on tehty pelkkää analyysiä. Nyt oikeasti tehdään kemiaa. Se on hyvä, jos haluaa alalle kesätöihin, DI Antonia Högnäsbacka toteaa.

Antonia Högnäsbackan ohjauksessa opiskelijat tekevät suojausryhmän ketonille.

Oskari Martelan ja Samuel Leppäsen mielipide on, että laboratorioissa oppii todella paljon.
– Omia aivoja pitää käyttää. Suunnitellaan itse esimerkiksi, mitä reagenssia käytetään, ja erilaisia labroja on paljon, muun muassa TLC, ohutkerroskromatografia, jolla reaktion etenemistä voi seurata.

Vesifaasin pH:n mittauksella pystyttiin tarkistamaan onnistuiko reaktion sammutus.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä