Uutiset

Flippaamisessa lähdetään liikkeelle opiskelijan henkilökohtaisesta oppimisprosessista

Opiskelija ja oppiminen ovat opetuksen ytimessä, sanoo apulaisprofessori Taija Turunen.
Opiskelijoita sohvilla

Kauppakorkeakoulun design-liiketoiminnan apulaisprofessori Taija Turunen on hyödyntänyt opetustyössään jo muutaman vuoden ajan Flipped classroom -opetusfilosofiaa. Siinä opiskelijat tuodaan opetuksen ytimeen ja opettajalle ”jää” fasilitoijan rooli. Perinteisessä opetustavassa opettaja jakaa tietoa, mutta nyt hän antaa opiskelijoille ”kartan ja kompassin”, joiden johdattamina opiskelija kulkee aktiivisesti kohti oppimistavoitteita – jokaisen on kuitenkin käveltävä itse.

Käänteisessä oppimisessa eli ”flippaamisessa” opiskelijat työstävät annetut materiaalit etukäteen ja myös opettajan työ tapahtuu pääosin luentosalin ulkopuolella. Yhdessä sitten pohditaan ja keskustellaan. Flippaaminen vaatii paljon opiskelijoita ja opettajilta, mutta se on myös todella mielekästä, koska siinä lähdetään nimenomaan opiskelijan henkilökohtaisesta oppimisprosessista. Digitalisaatio mahdollistaa flippaamisen eikä opettajan sähköpostikaan täyty, kuten ennen”, Taija Turunen kertoo.

Oppimisen tulee olla kivaa

Taija Turunen kertoo itse lähteneensä melko aikaisin tekemään pedagogisia opintoja, koska hän on aina ollut kiinnostunut oppimisesta, siitä kognitiivisesta prosessista, joka pään sisällä tapahtuu.

”Mielestäni oppimisen tulee olla kivaa. Yleensä mietin, mikä itsestäni on kivaa ja usein muut tuntuvat kokevan asian samoin. Aika kuluu nopeammin, kun saa itsekin hieman ohjata oppimistaan ja vaikuttaa siihen, miten ja mitä opetellaan”.

”Käytän opetuksessa paljon myös pelillistämistä, jolloin oppimista tapahtuu helposti huomaamattakin, ikään kuin vahingossa. Mietin asiaa niin, että sitä, mitä pitäisi oppia, pitäisi jotenkin myös harjoitella. Olemme pelanneet liiketoimintamallibingoakin ja itsekin vähän yllätyin, miten hienosti bingo toimi oppimistavoitteiden saavuttamisessa”, Taija Turunen jatkaa.

Vuorovaikutus ja reflektointi tärkeää

Taija Turunen aloitti opettamisen Kauppakorkeakoulussa kolmisen vuotta sitten, jolloin häntä pyydettiin suunnittelemaan ja toteuttamaan design-johtamisen kurssi kanditason opiskelijoille. Turunen jutteli pyynnöstä ohimennen Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kollegalleen, apulaisprofessori Oscar Personille, joka kertoi, että häneltäkin oli pyydetty vastaavaa. Niinpä Turunen ja Person ehdottivat korkeakoulujensa dekaaneille, että he järjestäisivät yhdessä Design and Creativity in Business -kurssin, mikä sai johdoltakin kannatusta.

”Käymme kollegani kanssa jatkuvaa vuoropuhelua, reflektoimme, mikä toimii ja mikä ei. On ollut todella innostavaa, kun toisella on välillä ollut hyvinkin erilaisia näkemyksiä kuin itselläni. Olemme molemmat sitten perustelleet näkemyksiämme ja lopputulos on varmasti ollut parempi kuin jos olisimme kumpikin yksin pitäneet kurssin omista taustoistamme lähtien.”

Apulaisprof. Taija Turunen
Kauppakorkeakoulun design-liiketoiminnan apulaisprofessori Taija Turunen

Turunen ajattelee digitalisaatiosta opetuksessa ehdottomasti niin, että sen hyödyntämisen ei tule olla itseisarvo, vaan se tehostaa ja mahdollistaa asioita, jotka olivat ennen hyvinkin työläitä. 

”Omassa opetuksessani digitalisaation sijaan vuorovaikutus ja reflektointi ovat oppimisen ytimessä, hauskuutta tietenkään unohtamatta.”

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Kuva Matti Ahlgren / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Etsitkö erilaisia väyliä kohti Aalto-yliopiston tutkintoa?

Avoimessa yliopistossa voit opiskella tutkintotavoitteisesti väyläkursseilla.
Kuvassa näkyy syksyllä 2020 kauppatieteiden maisteriopintonsa aloittava Vivianne Ruohola.
Opinnot Julkaistu:

Kasvatustieteilijä laajentaa osaamistaan kauppatieteiden maisteriopinnoilla

Kun kasvatustieteilijä Vivianne Ruohola työskenteli koulutusviennin parissa, hän huomasi tarvitsevansa kaupallista osaamista ja johtamistaitoja – ja päätti hakea Kauppakorkeakoulun maisteriohjelmaan.