Financial Times listasi kauppakorkeakoulujen vaikuttavimmat julkaisut
Tutkijatohtori Steffen Farnyn, apulaisprofessori Ewald Kiblerin ja Simon Downin julkaisussa Collective emotions in institutional creation work tutkijat tarkastelivat Haitin vuoden 2010 maanjäristyksen jälkiseurauksia ja sitä, miten paikalliset yhteiskunnalliset yrittäjät pystyivät auttamaan katastrofin kärsinyttä yhteisöä onnistumaan jälleenrakentamisessa sen jälkeen, kun kansainväliset avustusjärjestöt olivat jo siirtyneet seuraaviin avustuskohteisiin.
”Olemme Aallon johtamisen laitoksella iloisia siitä, että Financial Times (FT) tuo nyt esille nimenomaan sellaista johtamisen alan tutkimusta, joka ei ole pelkästään huippulehdissä julkaistua, vaan tarjoaa lisäksi käytännöllisiä ratkaisuja yhteiskuntamme suuriin ongelmiin. Tutkimuksemme kohteena ollut yhteisön selviäminen luonnonkatastrofista on hyvä esimerkki tästä,” Ewald Kibler sanoo.
Toinen listalle päässyt julkaisu, apulaisprofessori Matti Sarvimäen, Laura Ansalan ja Ulla Hämäläisen Age at arrival, parents and neighborhoods: understanding the educational attainment of immigrants’ children käsittelee maahanmuuttajaperheiden lasten selviytymistä Suomessa nuorina aikuisina. Tutkimuksen tuloksista näkyi, että näiden lasten keskimääräinen koulutustaso oli huomattavasti alhaisempi kuin syntyperäisten suomalaislasten koulutustaso. Tulokset osoittivat kuitenkin myös sen, että kun verrattiin samalla postinumeroalueella asuvia lapsia, joilla oli samanlainen perherakenne ja vanhempien tulotaso, maahanmuuttajien Suomessa syntyneillä lapsilla oli korkeampi koulutustaso kuin syntyperäisten suomalaisten lapsilla.
”Financial Timesin esille nostama julkaisu on vain yksi esimerkki siitä, miten Aalto-yliopiston ja Helsinki Graduate School of Economicsin (Helsinki GSE) tutkijayhteisö tuo faktoja poliittiseen keskusteluun, joka usein perustuu virheellisiin mielikuviin”, Matti Sarvimäki toteaa.
”Akateeminen tutkimuksemme on erittäin relevanttia poliittiselle päätöksenteolle, ja me työskentelemme läheisessä yhteistyössä poliitikkojen kanssa yhteistyötämme koordinoivan Aalto Economic Instituten kautta.”
Vaikuttavuuden yhtenä mittarina huomio sosiaalisessa mediassa
Financial Times halusi ottaa osaa siihen lisääntyvään keskusteluun, jonka mukaan kauppakorkeakoulujen tutkimus keskittyy abstrakteihin ja puhtaasti akateemisiin aiheisiin, joilla on vain vähän kaikupohjaa yliopistomaailman ulkopuolella. Lehti pyysi johtavia kauppakorkeakouluja valitsemaan sellaisia tuoreita tutkimusjulkaisuja, joilla koulut katsoivat olevan yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Kauppakorkeakouluille ei kerrottu etukäteen, miten ehdotetut julkaisut arvioitaisiin.
Arviointi tehtiin käyttämällä Altmetric-nimistä palvelua, joka laski kunkin julkaisun yliopistomaailman ulkopuolella verkossa saaman huomion. Palvelu otti huomioon sekä lähdeviittaukset toisissa tutkimusjulkaisuissa että ehdotettujen julkaisujen saaman huomion sosiaalisessa mediassa.
Financial Timesin kyselyn tulokset osoittivat, että kauppakorkeakouluissa tehdään aiheiltaan rikasta ja vaihtelevaa tutkimusta ja että monilla tutkimuksilla on selkeää yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
”Johtavien kauppakorkeakoulujen velvollisuutena on auttaa yhteiskuntaa löytämään ratkaisuja kestävän kehityksen haasteisiin. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu on ottanut haasteen vastaan, ja vastuullisuuteen liittyvää tutkimusta tehdään kaikilla laitoksillamme. Olen ylpeä Financial Timesin esille nostamasta tutkijoidemme työstä ja iloinen siitä, että FT antaa näkyvyyttä tälle tärkeälle aiheelle”, Kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki sanoo.
Myös Kauppakorkeakoulun tutkimuksen varadekaani Matti Suominen pitää FT:n laatimaa listaa tärkeänä.
“Aallon keskeisenä tavoitteena on vaikuttavan tutkimuksen tuottaminen. Olen ylpeä julkaisuista, jotka pääsivät tälle listalle ja kiitän Financial Timesia siitä, että lehti on nostanut tämän tärkeän aiheen keskusteluun. Toivottavasti tämä avaus rohkaisee tutkijoita tekemään entistä enemmän tutkimusta alueilla, joilla on vahvaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta, ja jakamaan tutkimustuloksiaan myös akatemian ulkopuolella”, Matti Suominen toteaa.
Lähteet
Article Academic focus limits business schools’ contribution to society in the Financial Times: https://www.ft.com/content/5953739c-3b94-11ea-b84f-a62c46f39bc2
Farny Steffen, Kibler Ewald, Dow Simon. Collective emotions in institutional creation work. Academy of Management Journal 2019; 62(3): 765-799. doi.org/10.5465/amj.2016.0711
Ansala Laura, Hämäläinen Ulla, Sarvimäki Matti. Age at arrival, parents and neighborhoods: understanding the educational attainment of immigrants’ children. Journal of Economic Geography 2019: 1-22. doi.org/10.1093/jeg/lbz017
Lisätietoja
- Julkaistu:
- Päivitetty: