Uutiset

Eurooppalaiset epämuodollisen tiedeoppimisen tahot koolla Aalto-yliopistossa

Yhteissuunnittelutyöpajan tuloksena esitellään Euroopan laajuinen, joukkoistettu karttatyökalu.
Photo: Florian Voggender
Kuva: Florian Voggeneder

Joukko johtavien tiedeoppilaitosten asiantuntijoita eri puolilta Eurooppaa sekä lukuisia epämuodollisen tiedeoppimisen sidosryhmiä kokoontuu 18.–19. maaliskuuta yhteissuunnittelutyöpajaan Aalto-yliopistoon. Työpaja on osa eurooppalaista SySTEM 2020 -tutkimushanketta, joka keskittyy 9–20-vuotiaiden lasten ja nuorten koulun ulkopuoliseen STEAM-oppimiseen (Science, Technology, Engineering, Arts & Maths – tiede, teknologia, tekniikka, taide ja matematiikka).

Tapaamisen aikana SySTEM 2020 -kumppanit ja kutsutut sidosryhmien edustajat tekevät yhteistyötä tunnistaakseen haasteita ja luodakseen ratkaisuja epämuodollisen tiedeoppimisen eri osa-alueilla. Osallistujat keskittyvät kolmeen tärkeään osa-alueeseen: osallistamiseen, sitouttamiseen ja oppimisen arviointiin ja tunnustamiseen. Tapahtumassa tutkijat esittelevät projektin keskeisiä tuloksia sekä yhteisen verkkopohjaisen karttatyökalun.

”SySTEM 2020 perustuu ajatukseen, jonka mukaan merkityksellistä innovointia ei voida saavuttaa ilman, että tutkimuksen ja käytännön välistä kuilua kavennetaan. Yhteissuunnittelu muotona on hyvä tapa osallistaa juuri niitä ihmisiä, joihin hankkeessa luotavat ratkaisut vaikuttaisivat. Näin halutaan varmistaa, että tutkijat ja suunnittelijat ymmärtävät sidosryhmien näkemyksiä tärkeimmistä haasteista ja luovat yhdessä ratkaisuja, jotka tukevat tiedelukutaitoa ja STEAM-ajattelua erilaisissa epämuodollisissa oppimisympäristöissä”, sanoo Aalto-yliopiston projektikoordinaattori Eva Durall.

Epämuodollisen tiedeoppimisen kartoitus Euroopassa

SySTEM 2020 -hanke pyrkii vaikuttamaan käytäntöihin ja politiikkaan, joilla tuetaan ja verkostoidaan luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvaa tiedeoppimista. Tämän mahdollistamiseksi on toteutettu joukkoistettu karttatyökalu, johon tiedetoimintaa tarjoavat laitokset ja organisaatiot – kuten tiedekerhot, -työpajat ja –festivaalit – voivat itse lisätä tietoa toiminnastaan.

Kun kartoitus on saatu valmiiksi, se tarjoaa hyödyllisen työkalun organisaatioille, tutkijoille ja muille epämuodollisen tiedeoppimisen parissa työskenteleville. SySTEM 2020 -hankekokonaisuutta koordinoivan Science Gallery Dublinin tutkimusprojektikoordinaattori Joanna Crispell on optimistinen hankkeen tuloksista:

”Science Gallery Dublin odottaa innolla kartoitustyön valmistumista. Sen avulla voidaan visualisoida luokkahuoneen ulkopuolista tiedeoppimista eri puolilla Eurooppaa. Tällaista karttaa ei ole tällä hetkellä olemassa Euroopan alueella, ja uskommekin, että SySTEM 2020 -hankkeen kautta kartasta tulee tärkeä väline organisaatioiden väliselle yhteistyölle sekä epämuodollisen tiedeoppimisen tutkimukselle.”

Yhteissuunnittelutyöpajaan osallistuu asiantuntijoita 22 epämuodollisen STEAM-koulutuksen parissa työskentelevästä organisaatiosta ympäri Eurooppaa. Hankkeen johtavia instituutioita ovat Science Gallery -verkosto, Ars Electronica, Euroopan tiedekeskusten ja -museoiden verkosto (ECSITE), Waag Society ja Aalto-yliopisto. SySTEM 2020:n sidosryhmät ovat tiedeoppimisen alan organisaatioita ja ryhmiä, kuten tiedemuseoita, yhteisöllisiä työtiloja, fablab-työpajoja ja tiedekeskuksia, mutta myös yksityishenkilöitä, kuten oppijoita, kouluttajia ja ohjaajia.

SySTEM 2020

SySTEM 2020 on Euroopan laajuinen, luokkahuoneen ulkopuoliseen tiedeoppimiseen keskittyvä tutkimus, jossa tarkastellaan nuorten oppimista eri puolilla Eurooppaa. SySTEM 2020 kartoittaa tiedekoulutukseen liittyvien hankkeiden moninaisuutta epävirallisissa ympäristöissä, tunnistaa parhaita käytäntöjä ja tarjoaa työkaluja laajan tiedeoppimisen tukemiseksi.

Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota osallistamisen ja tasa-arvon tukemiseen tiedekasvatuksessa. Tämän vuoksi erityisen huomion kohteena ovat tiede- ja STEAM-koulutuksen vähemmistöryhmät, kuten tytöt ja naiset, pakolaiset ja maahanmuuttajat sekä vammaiset.

SySTEM 2020 -hanketta koordinoi oppimisympäristöjen tutkimusryhmä LeGroup, joka on osa Aalto-yliopiston Media Labia. LeGroup osallistuu uusien mediatyökalujen tutkimukseen, suunnitteluun ja kehittämiseen sekä niiden käyttöön ja soveltamiseen oppimisen alalla.

Lisätietoa:

Tutkija, SySTEM2020-hankkeen koordinaattori Eva Durall, oppimisympäristöjen tutkimusryhmä, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Aalto-yliopisto, [email protected]

SySTEM 2020 verkkosivut

Karttatyökalu

LeGroup-tutkimusryhmä

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

The BScBA Program alumna Tuuli Hakkarainen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Tuuli Hakkarainen

Toisin kuin useimmat opiskelutoverinsa Kauppakorkeakoulun Mikkelin kampuksen alumni Tuuli Hakkarainen valitsi akateemisen uran. Hän väitteli tohtoriksi joulukuussa 2020 ja tutki väitöskirjassaan asiantuntijuuden jakamista monikansallisissa yrityksissä.
Taiteellinen kuva panssaroidusta superhydrofobisesta pinnasta, joka kestää iskuja ja hylkii nesteitä tehokkaasti. Kuva: Juha Juvonen.
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Vettä hylkivä panssaripinnoite voi pian tehostaa aurinkopaneeleja ja tuoda suksiin lisäluistoa

Kesäkuussa Aalto-yliopiston tutkijat kertoivat kehittämästään pinnoitteesta Nature-lehdessä. Nyt pinnoitteesta aletaan kehittää lukuisia kaupallisia sovelluksia muun muassa rakennus- ja elektroniikkateollisuuden kanssa.
BScBA Program alumni Elina Lamponen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Elina Lamponen

Kauppakorkeakoulun Mikkelin kampuksen alumni Elina Lamposella on arvokas neuvo nykyisille opiskelijoille opintojen aikana työskentelystä: ”Yritä saada työ hieman pienemmästä yrityksestä. Se ei ehkä tunnu yhtä hohdokkaalta kuin suuremmat yritykset, mutta työtehtävät ovat yleensä monipuolisempia ja sinulla on mahdollisuus oppia erilaisia asioita ja saada vastuuta jo aikaisessa vaiheessa.”
Kauppakorkeakoulun alumni Tiina Palmunen
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Tiina Palmunen

Alumnimme Tiina Palmunen kiinnostui Keskon harjoitteluohjelmasta tavattuaan yrityksen HR-edustajan Aalto Summer Job Dayssa. Nykyisessä työssään Keskon henkilöstövastuullisuuden asiantuntijana hän työskentelee muun muassa monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden edistämisen parissa.