Euroopan avaruusjärjestö avaa yrityskiihdyttämön Aalto-yliopiston kampukselle Otaniemeen

Kiihdyttämön tavoitteena on siivittää avaruusteknologiaan perustuvaa kasvuyrittäjyyttä Suomessa.
Aalto-yliopisto, Työ- ja elinkeinoministeriö ja Euroopan avaruusjärjestö ESA allekirjoittivat sopimuksen avaruusteollisuuden startup-yrityksiin keskittyvän yrityskiihdyttämön avaamisesta Suomeen. Kuvassa ESA:n pääjohtaja Jan Wörner ja Aalto-yliopiston vararehtori Tuija Pulkkinen. Kuva Vivi Markkanen/TEM.

Euroopan avaruusjärjestö ESA, Aalto-yliopisto sekä Työ- ja elinkeinoministeriö allekirjoittivat tänään sopimuksen avaruusteollisuuden startupeihin keskittyvän yrityskiihdyttämön (ESA Business Incubation Centre, ESA-BIC) avaamisesta Suomeen. ESA:n pääjohtaja, professori Jan Wörner vierailee parhaillaan Suomessa teknologiatapahtuma Slushin yhteydessä.

”Avaruusteollisuus on maailmalla nopeasti kehittyvä teollisuudenala ja myös Suomessa on tapahtunut alalla paljon viime vuosina”, Jan Wörner sanoo. ”Tavoitteenamme on tukea 50 avaruusalan teknologioihin pohjautuvaa suomalaista startupia seuraavien viiden vuoden aikana. Aalto-yliopisto merkittävänä tutkimusyhteisönä, vahvana yrittäjyyden edistäjänä sekä toimijana monissa avaruusteknologian hankkeissa on meille luonnollinen ja arvokas kumppani.”

Avaruusalan yrityskiihdyttämö tukee Suomen avaruustoiminnan strategian tavoitetta Suomen avaruustoiminnan nousemisesta maailman huipputasolle vuoteen 2020 mennessä.

”Suomen tavoitteena on nostaa avaruusteknologian kautta syntyvän uuden liiketoiminnan liikevaihtoa merkittävästi, ja ESA:n kiihdyttämö tukee osaltaan vahvasti tätä tavoitetta”, sanoo työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Petri Peltonen.

ESA:n kiihdyttämö sijoittuu uuteen kasvuyrityskeskukseen A Gridiin

Aalto-yliopiston uusi kasvuyrityskeskus A Grid avautuu vuodenvaihteessa Sähkötekniikan korkeakoulun entisissä tiloissa Otaniemen kampuksella. Euroopan suurimpiin lukeutuvaan kasvuyrityskeskukseen muuttaa kymmeniä startupeja, muita yrityksiä ja kumppaneita sekä muun muassa Aalto-yliopiston oma kiihdyttämö Aalto Start-Up Center, joka toimii ESA:n kumppanina.

”Aallon avaruustutkimuksesta on syntynyt jo useita avaruusalan yrityksiä. Teemme myös paljon tutkimus- ja kehitysyhteistyötä Euroopan avaruusjärjestön kanssa. Kiihdyttämö vahvistaa yhteyksiämme ESA:n kanssa ja startup-toimintamme lisäksi se tukee myös tutkimustamme ja opetustamme. Erityisesti Aallon osaaminen piensatelliittien rakentajana voi saada tätä kautta paljon uutta kansainvälistä näkyvyyttä”, sanoo Aalto-yliopiston tutkimuksesta ja innovaatioista vastaava vararehtori Tuija Pulkkinen.

Otaniemeen avattava kiihdyttämö on uusin jäsen 15 Euroopan maassa toimivan ESA-BIC-kiihdyttämön verkostossa. Verkoston tukemana on tähän mennessä syntynyt yli 500 yritystä. Ohjelmaan valitut startupit saavat 50 000 euron kasvurahoituksen tuotekehitystä varten sekä tukea liiketoiminnan ja teknologian kehittämiseksi kumppaniverkoston kautta.

”Toivomme saavamme ESA:n kiihdyttämöön hakemuksia kaikilta alle viisi vuotta vanhoilta suomalaisyrityksiltä, joilla on innovatiivista teknologiaa avaruusteollisuuden käyttöön tai jotka käyttävät avaruusdataa tai -teknologiaa toiminnassaan. Ensimmäinen haku avautuu vuoden 2018 alussa”, sanoo kiihdyttämön vetäjä Kimmo Isbjörnssund.

Kiihdyttämön toimintaa tukevat Espoon ja Helsingin kaupungit. Lisäksi Turku Science Park auttaa löytämään kiihdyttämöön sopivia kasvuyrityksiä Varsinais-Suomen alueelta.

Juhannuksena avaruuteen laukaistu Aalto-1 on yksi Aallon opiskelijoiden rakentamista satelliiteista. Kuva: Aalto-yliopisto

Lisätietoja:
Tuija Pulkkinen
vararehtori
Aalto-yliopisto

Kimmo Isbjörnssund
ESA BIC Finland Manager, yrittäjyysasiantuntija
www.esabic.fi
www.esa.int

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.