Etävastaanotto ja monikanavainen terveysvalmennus tärkeitä terveysalan digitaitoja

Digipalveluiden organisaation laajuiseen käyttöönottoon ja asiakkaiden ohjaukseen toivotaan myös tukea.

Terveyskylä on erikoissairaanhoidon verkkopalvelu, joka on kehitetty yhteistyössä terveysalan asiantuntijoiden ja potilaiden kanssa. Terveyskylän ammattilaisten osion ytimessä on terveydenhoidon ammattilaisten digiosaamisen vahvistaminen niin kliinisessä työssä kuin myös muuttuvissa toimintaympäristöissä.

Elokuun lopussa yli 60 HUS:n työntekijää kokoontui pohtimaan ammattilaisten digiosaamistarpeita ja ideoita palvelun osalta.

Mukana työpajassa olivat tutkijatohtorit Sari Kujala ja Johanna Kaipio Aalto-yliopistosta. Osana laajaa COPE-hanketta he ovat tutkineet miten millaisia tietoja ja taitoja ammattilaiset tarvitsevat digitalisaatiossa.

”Keräsimme tietoa sadoilta terveydenhoitoalan ammattilaisilta haastattelujen ja kyselyjen avulla. Vastaajat pitävät tärkeinä tieto- ja viestintäteknisten taitojen lisäksi uudenlaista digiosaamista, esimerkiksi etävastaanoton pitämistä tai muita verkkoviestinnän ja –vuorovaikutuksen taitoja”, Sari Kujala kertoo.

Uusia ammattilaisten digitaitoja on myös oppia miten tehdään monikanavaista terveysvalmennusta tai miten tuetaan teknistä asiantuntijaa terveyssovelluksen suunnittelussa? Olisi hyvä oppia myös, miten uudet palvelut otetaan organisaatiolaajuisesti käyttöön.

Työpajojen ja tutkimuksen pohjalta Terveyskylän ammattilaisten osiota lähdetään kehittämään uudella vauhdilla vuoden 2018 alussa.

"Ammattilaisten puolen ensimmäinen vaihe jo avattu. Tavoitteena on tehdä ammattilaisten osiosta kansallisesti yhteinen, digitaalinen koulutusalusta, joka palvelisi kaikkia sote-toimijoita niin perusterveydenhuollossa kuin erikoissairaanhoidossa. Tulevaisuudessa myös digitaalista täydennyskoulutusta voisi tehdä kansallisesti", projektinjohtaja Sirpa Arvonen kertoi.

Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa COPE-hankkeessa tutkitaan sosiaali- ja terveydenhuollon murrosta ja sen vaikutuksia työhön, osaamistarpeisiin ja osaamisen kehittämiseen. Aalto- yliopiston, THL:n, Itä- Suomen yliopiston ja Laurean yhteistyöhanke on monitieteinen ja hyödyntää erityyppisiä tutkimusmenetelmiä.

Lisätietoja:

Sari Kujala
Tutkijatohtori
Aalto-yliopisto
puh. 050 386 2768

Johanna Kaipio
Tutkijatohtori
Aalto-yliopisto

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle