Etäjohtaminen lisää esimiesten työtaakkaa

Virtuaalinen tavoitettavuus ei korvaa läsnäoloa.
etajohtaminen_web_fi.jpg

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä Johanna Saarinen tutki organisaatiot ja johtaminen -aineen väitöskirjassaan etäjohtamista ja virtuaalijohtamista.

”Etäjohtaminen ja virtuaalijohtaminen kasvattavat esimiesten paineita ja työtaakkaa monikansallisissa yrityksissä. Esimiesten työ on selkeästi vaikeampaa globaaleissa yrityksissä, joissa tiimien jäsenet työskentelevät ympäri maailmaa eri aikavyöhykkeillä ja erilaisissa kulttuureissa kuin tiimeissä, joiden jäsenet työskentelevät pääasiallisesti fyysisesti lähekkäin”, Saarinen sanoo.

Väitöstutkimuksen mukaan hienoinkaan kommunikaatioteknologia ei korvaa kasvokkain kohtaamista. Myös käytävillä ja kahvinkeittimen luona tapahtuu paljon tärkeää viestintää. Konkreettisia työtehtäviin liittyviä asioita on hyvä johtaa etänä, mutta esimerkiksi monet työyhteisöön liittyvät asiat hoituvat paremmin kasvokkain kommunikoitaessa. Läsnäolon koettiin rakentavan luottamusta esimiehen ja alaisen välillä. Myös energian siirtäminen ja työntekijöiden motivoiminen koettiin etätiimeissä vaikeaksi. Saarinen haastatteli tutkimukseensa 36 esimiestä.

”Väitöstutkimuksessani kävi ilmi myös, että vaikka nuoret sukupolvet, diginatiivit, ovat taitavia kommunikaatioteknologian käyttäjiä, tarvitsevat he kuitenkin paljon henkilökohtaista tukea, palautetta ja läsnäoloa. Tutkimukseni vahvisti myös, että virtuaalikokouksissa tekniikka pettää usein ja yhteys on katkonainen, mikä hankaloittaa työntekoa”, Saarinen kertoo.

Esimiehet potevat jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta

Väitöstutkimuksen mukaan esimiehet painivat kovien ja usein yli-inhimillisten odotusten keskellä. Erityisesti keskijohdolle tulee odotuksia ylhäältä ja alhaalta, tulostavoitteet ovat kovia ja samalla odotetaan korkeaa johtamisen tasoa. Työntekijät vaativat esimiehiltä läsnäoloa, sparraamista ja kuuntelua. Myös esimiehet itse odottavat itseltään paljon. Tutkimukseen osallistuneet esimiehet kokivatkin, että he eivät kykene niin hyvään esimiestyöhön kuin haluaisivat ja kuin mitä heiltä odotetaan.

”Esimiehet ovat kuitenkin todellisia arjen selviytyjiä, jotka tekevät pitkää päivää jatkuvan kiireen ja paineen alla. Tehokkaalla ajanhallinnalla ja aikataulutuksella sekä omien parhaiden käytäntöjen luomisella he kuitenkin selviävät sekä vaativasta työstä että työn ja perheen yhdistämisestä”, Johanna Saarinen sanoo.

Väitöstilaisuus

Johanna Saarisen organisaatiot ja johtamisen aineen väitöskirja “Managing global virtual teams" tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 7.10.2016. Väitöstilaisuus alkaa 7.10. klo 12.00 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun päärakennuksen juhlasalissa (1. krs) (Runeberginkatu 14–16, Helsinki). Vastaväittäjänä toimii professori Peter Zettinig ja kustoksena professori Janne Tienari.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: