Englanninkielinen tekniikan kandidaattiohjelma käynnistyy 2018

Ohjelmasta valmistuu digiyhteiskunnan huippuosaajia. Ensimmäiset pääaineet ovat Data Science ja Digital Systems and Design.
aaltoyliopisto_students_photo_aino_huovio_3288_700x400_fi_fi.jpg

Aalto-yliopistossa alkaa syksyllä 2018 uusi tekniikan alan englanninkielinen kandidaattiohjelma Aalto Bachelor’s Programme in Science and Technology. Ohjelmassa mukana ovat kaikki tekniikan korkeakoulut Aallossa.

Uudessa ohjelmassa perusopinnot ovat yhteiset ja ne keskittyvät vahvasti matemaattisiin ja laskennallisiin menetelmiin sekä vahvaan tietotekniseen osaamiseen. Näistä näkökulmista suunnitellaan kaikkien korkeakoulujen pääaineet.

Ensimmäisellä hakukierroksella tammikuussa 2018 hakukohteita on kaksi: Perustieteiden korkeakoulun Data Science ja Sähkötekniikan korkeakoulun Digital Systems and Design. Kemian tekniikan ja Insinööritieteiden korkeakoulujen tuottamat pääaineet ja hakukohteet vahvistuvat ensi vuoden aikana.

Lisäksi suunnitteilla on mahdollisesti muitakin korkeakoulurajat ylittäviä pääaineita. Sisäänotto ensimmäisenä vuonna on 25 opiskelijaa per hakukohde, mutta pitkällä tähtäimellä ohjelmaan tavoitellaan vuosittain reilua 100 uutta opiskelijaa.

Huippuosaajia digiyhteiskunnan tarpeisiin

Perustieteiden korkeakoulun dekaani Jouko Lampinen näkee uuden kandidaattiohjelman merkittävänä.

”Digitalisaatio muuttaa maailmaa nopeammin kuin mikään aiempi teollinen vallankumous. Tekoälyn, datatieteen ja automatisaation vaikutukset menevät syvälle kaikille toimialoille niin tekniikassa kuin taloudessa. Aallon uusi englanninkielinen kandidaattiohjelma vastaa tähän haasteeseen.”

”Emme rakentaneet kopiota perinteisestä teknis-luonnontieteellisestä kandiohjelmasta, vaan ohjelman perusta on vahvat matemaattiset ja tietotekniikan taidot. Pääaineissa opiskelijat voivat jatkaa syventymistä datatieteeseen ja tekoälyyn tai digitaalisten järjestelmien suunnitteluun, aloille joilla on huutava huippuosaajien tarve. Ohjelmaa laajennetaan tulevina vuosina niin, että pääaineissa voi suuntautua monille tekniikan eri aloille. Ohjelma täydentää erinomaisesti Aallon panosta digitaalisen vallankumouksen veturina Suomen teollisuudessa ja elinkeinoelämässä”, kertoo Jouko Lampinen.

Opiskelijavalinnat todistusten pohjalta

Ohjelmassa ei ole pääsykokeita, vaan kaikki opiskelijat valitaan todistusten perusteella. Ohjelmaan tulee olemaan kaksi sisäänpääsyväylää:
-    Suomalaisen ylioppilastutkinnon tai Suomessa kansainvälisen ylioppilastutkinnon (IB, EB, RP) suorittaneet valitaan DIA-valinnan* mukaisesti todistusvalinnalla.
-    Kansainvälisiltä hakijoilta vaaditaan SAT-testin suorittaminen sekä SAT Subject Test matematiikasta.

Hakuaika Aalto Bachelor’s Programme in Science and Technology -ohjelmaan on 9. – 24.1.2018.
Tarkat valintaohjeet päivitetään lokakuun aikana Aalto-yliopiston Studies-hakusivuille.

* Diplomi-insinööri- ja arkkitehtikoulutuksen yhteisvalinta

Kuva: Aino Huovio

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024