Energiatehokasta ledivaloa Afrikan auringosta

Kun aurinkosähkö yhdistetään energiatehokkaaseen valaistukseen, voidaan Afrikassa saada suuria aikaan. Avainasemassa on hyvä opetus.
Kuvitus: Annukka Mäkijärvi.

Moni afrikkalaiskoti elää ilman sähköä. Sitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille, eikä sähköverkko ulotu maaseudun syrjäkyliin. Mosambikin maaseudulla vain yhdellä prosentilla väestöstä on sähköt.

Kehitysmaissa valtaosa sähköstä kuluu valaistukseen ja iso osa sähköenergiasta menee hukkaan tehottoman tekniikan ja puutteellisen tiedon takia.

”Jos mitään ei tehdä, tilanne muuttuu entistä pahemmaksi. On arvioitu, että vuoteen 2030 mennessä kehitysmaat käyttävät 60 prosenttia koko maailman valaistussähköstä”, sanoo tutkija Pramod Bhusal sähkötekniikan ja automaation laitokselta.

Aalto-yliopiston koordinoimassa EARLI-hankkeessa kehitetään energiatehokkaaseen valaistukseen ja uusiutuvaan energiaan liittyvää opetusta ja tutkimusta Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Mukana ovat Dar es Salaamin yliopisto Tansaniasta, Eduardo Mondlane -yliopisto Mosambikista ja Addis Abeban yliopisto Etiopiasta. Hanketta rahoittaa Suomen ulkoministeriö korkeakoulujen kansainvälisestä kehitys-yhteistyöohjelmasta.

Uusia kursseja opetusohjelmiin

EARLI polkaistiin käyntiin elokuussa 2017 Dar es Salaamin yliopistossa. Kansainvälisen yliopistoväen lisäksi paikalla oli Tansanian teollisuuden, energiayhtiöiden ja kansalaisjärjestöjen edustajia.

”Saimme tietoa opetustarpeista ei vain yliopiston, vaan yhteiskunnan näkökulmasta. Vastaavat tilaisuudet järjestettiin syyskuussa Mosambikissa ja lokakuussa Etiopiassa. Mosambikissa valaistustekniikkaa ei opeteta lainkaan, kahdessa muussa yliopistossa siitä on yksi luento sähkötekniikan kurssilla”, kertoo Bhusal.

Nyt kukin yliopisto selvittää, minkälaista asiantuntemusta energiatehokkaan valaistuksen ja uusiutuvan energian suhteen maassa tarvitaan.

”Tammikuussa kokoonnumme Aallossa ja alamme kehittää tarvittavia kursseja.”

Kun kurssit materiaaleineen on saatu pakettiin, on edessä opettajien kouluttaminen. Kursseja myös testataan intensiivijaksoilla kussakin yliopistossa, ja lopulta ne pitää hyväksyttää yliopistojen opetusohjelmiin.

Laatukontrollia laboratorioista

Valaistuksen energiatehokkuuden parantamisessa on kyse paljon muustakin kuin hehkulamppujen vaihtamisesta ledeihin. Kaiken pitää alkaa jo rakennusten suunnittelusta.

”Näimme Afrikassa, kuinka esimerkiksi toimistorakennuksissa tummat seinät ja kalusteet syövät valtaosan valosta. Valaisimen sijaan katossa on paljas loistelamppu ilman heijastinta, jolloin valoa hukataan iso määrä. Ikkunat ovat pieniä, eikä päivänvaloa hyödynnetä sisätiloissa. Arkkitehdit ja sähköinsinöörit tarvitsevat tietoa valaistuksesta, tehokkaista valonlähteistä ja ohjausjärjestelmistä.”

Tansaniassa, Etiopiassa ja Mosambikissa ei ole omaa lampputuotantoa. Valtaosa käytettävästä tekniikasta on huonolaatuista halpatavaraa, eikä minkäänlaista laatukontrollia ole. EARLI-projektissa kaikkiin kolmeen afrikkalaisyliopistoon perustetaan valaistuslaboratorio, jossa maahan tuotavia lamppuja ja valaisimia voidaan jatkossa testata. Laboratoriot tukevat myös opetusta ja tutkimusta.

”Autamme yliopistoja laboratorioiden mittalaitteiden hankinnassa ja annamme koulutusta mittausten tekemisessä sekä paikan päällä että täällä Otaniemessä omassa laboratoriossamme.”

Syrjäkyliin valoa aurinkopaneeleista

Afrikan maaseudulla kylät ovat etäällä toisistaan ja kaukana sähköverkosta. Verkon rakentaminen kaikkien ulottuville olisi kallista ja kestäisi vuosikymmeniä. On huomattavasti järkevämpää tuottaa sähkö paikallisesti aurinkopaneeleilla, kuten Tansaniassa on alettu viime vuosina tehdä.

”Dar es Salaamin yliopistossa on hyvää aurinkoenergiakoulutusta, jota viedään EARLIssa Mosambikiin ja Etiopiaan. Järjestämme esimerkiksi opintoprojekteja, joissa energiatehokas valaistus yhdistetään aurinkopaneeleihin.”

Pienitehoisten paneelien käytössä energiatehokkailla lampuilla voi saada paljon aikaan.
”100 watin aurinkopaneelilla on kallista ja tehotonta valaista 100 watin hehkulamppua, kun sama määrä valoa saadaan 10 watin ledilampusta. Ledeillä valoa riittää useampaan kotiin.”

Artikkeli on julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 21 tammikuussa 2018. (issuu.com)

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.