Energiamurros vaatii oikein ajoitettuja investointeja

KAUTE talks x Aalto-yliopisto -webinaarissa keskusteltiin EU:n tavoitteesta siirtyä nollahiiliseen yhteiskuntaan. Keskustelussa otettiin kantaa siihen, millaisia muutoksia, haasteita ja mahdollisuuksia energiamurros tuo mukanaan.
Kaute Talks x Aalto University

KAUTE talks x Aalto-yliopisto -webinaarin 7. huhtikuuta juonsi Aalto-yliopiston taloustieteen laitoksen johtaja Matti Liski. Mukana keskustelemassa olivat Wärtsilän energiaratkaisujen johtaja Matti Rautkivi sekä St1:n uusiutuvan energian liiketoimintajohtaja Miika Johansson.

Liski huomautti, että nopea siirtymä uusiin energiamuotoihin on onnistunut ennenkin. Esimerkiksi Ranska onnistui leikkaamaan energiantuotannon päästönsä yhteen kymmenykseen siirtymällä ydinvoimaan 1970- ja 80-luvuilla.

Ilmaston lämpenemisen ja päästötavoitteiden takia energiantuotannossa tarvitaan kuitenkin uusia, kestävämpiä ratkaisuja. Maailmalla hallitukset ovat reagoineet tähän tukemalla vihreiden teknologioiden käyttöä ja toisaalta verottamalla sekä hinnoittelemalla vanhoista teknologioista aiheutuvia päästöjä.

“Nämä linjaukset luovat kasvavaa kysyntää uusille teknologioille”, Liski totesi.

Missä muutostarve on suurin?

Johansson toi puheenvuorossaan esiin, että on tärkeää analysoida, mitkä energiateknologiat ja -sektorit vaativat eniten muutoksia. Esimerkiksi nykyinen nestemäisen polttoaineen infrastruktuuri soveltuu hyvin uusiutuvien polttoaineiden jakeluun, kun taas sähköautojen lataamisen helpottamiseksi on rakennettava kokonaan uutta infrastruktuuria.

“Energiayhtiöiden suurin haaste on ajoittaa uusiin teknologioihin ja markkinoihin kohdistuvat investoinnit oikein”, Johansson sanoi.

Rautkiven mukaan COVID-19 pandemia on auttanut yksilöitä ja yrityksiä ymmärtämään, kuinka suuria muutoksia Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin pääsemiseksi vaaditaan. Hän kertoi myös Wärtsilän Afrikassa tehdyistä hankkeista, joissa paikalliset aurinko- ja tuuliolosuhteet ovat osoittautuneet hiilikaivoksia halvemmaksi vaihtoehdoksi tuottaa energiaa.

“Vaikka kaikki tulee muuttumaan, voimme ottaa tämän haasteen mahdollisuutena ja ratkaista se olemassa olevilla keinoilla”, Rautkivi kertoi.

Teknologiajäteillä sanansa sanottavana

Asiantuntijat totesivat lopuksi, että Amazonin ja Googlen kaltaisilla teknologiajäteillä on vielä sanansa sanottavana energiamurroksessa. Heillä on resursseja paitsi investoida uusiutuviin teknologioihin, myös tarjota keräämänsä datan avulla yhä halvempia energiaratkaisuja kuluttajille. Energia-alalla saatetaan nähdä suuria mullistuksia seuraavien vuosien aikana.

KAUTE talks x Aalto-yliopisto -webinaarisarja toi tutkijat ja tutkimuksen soveltajat yhteen keskustelemaan uusimmasta tutkimuksesta ja sovelluksista ajankohtaisiin aiheisiin liittyen. Webinaarisarja sisälsi kolme tapahtumaa 2020–2021: Datavetoinen tulevaisuus 9.12., Monimuotoisuus ja osallisuus organisaatioissa 2.2. sekä Nollahiilistä yhteiskuntaa rakentamassa 7.4.

Katso kaikki KAUTE talks x Aalto-yliopisto -webinaarien tallenteet täällä

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.