Emma-Riikka Myllymäki: Laadukas raportointi parantaa päätöksentekoa

Laskentatoimen apulaisprofessori kannustaa yrityksiä kehittämään vastuullisuusraportointia.
Emma-Riikka Myllymäki is Assistant Professor of Accounting in the School of Business. Photo: Outi Puukko
Emma-Riikka Myllymäki on Kauppakorkeakoulun laskentatoimen apulaisprofessori. Kuva: Outi Puukko

Mitä tutkit ja miksi, apulaisprofessori Emma-Riikka Myllymäki?

Tutkimukseni keskiössä on yritysten taloudellisen raportoinnin laatu. Tässä tilintarkastus ja yrityksen sisäinen valvonta ovat merkittävässä roolissa. Lisäksi tutkimuskenttäni on laajentunut vastuullisuusraportointiin, joka kattaa yritysten taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuullisuuden. Ylipäätään muun kuin taloudellisen informaation raportoiminen onkin jatkuvassa kasvussa.

Yritysten raportoinnilla on tärkeä rooli osakkeenomistajien ja muiden sidosryhmien päätöksenteon ja tiedonsaannin kannalta. Sen tulisi olla luotettavaa ja relevanttia monien muiden kriteerien lisäksi. Laadukas raportointi edistää yritysten toiminnan läpinäkyvyyttä. Laatu on kuitenkin haastava ja moniulotteinen käsite, minkä vuoksi tutkittavaa riittää.

Miten sinusta tuli laskentatoimen tutkija?

Tilintarkastus oli päämielenkiinnonkohteeni jo opiskellessani kauppatieteiden maisteriksi. Opintojen loppuvaiheilla avautui mahdollisuus tutkimusapulaisen tehtäviin laskentatoimen ja rahoituksen laitoksella, ja maisteriksi valmistumisen jälkeen jatkoin tohtoriopintoihin – siten tilintarkastus muodostui tutkimuskohteekseni.

Väitöskirjassani tutkin tilintarkastuksen ja yrityksen sisäisen valvonnan roolia taloudellisen raportoinnin laadun kontekstissa. Väittelin tohtoriksi Vaasan yliopistosta vuonna 2015, ja samana vuonna aloitin Kauppakorkeakoulussa apulaisprofessorina. Tällä polulla olen edelleen.

Mitkä ovat olleet urasi kohokohtia tähän mennessä?

Yksittäisten kohokohtien sijaan sanoisin, että mielenkiintoiset tutkimusaiheet ja keskustelut kollegoiden kanssa tuovat työhöni pieniä ja välillä vähän suurempiakin kohokohtia. Kauppakorkeakoulun apulaisprofessorina olen päässyt työskentelemään monien mielenkiintoisten tehtävien parissa. Aalto-yliopisto luo ainutlaatuisen alustan innovatiivisille tutkimusprojekteille.

Miten yritysten raportointi on muuttunut?

Vastuullisuusraportointi on nykyään pakollista EU-direktiivin mukaisesti suurille yhtiöille. Sääntely yhdenmukaistaa raportointia ja korostaa yrityksen hallituksen roolia vastuullisuuden eri osa-alueiden huomioimisessa. Kuitenkin myös vapaaehtoinen raportointi on lisääntynyt merkittävissä määrin johtuen sidosryhmien odotuksista.

Lopulta tavoitteena on luoda parempi kokonaiskuva raportoinnin hyödyntäjälle. Raportointi auttaa päätöksenteossa, kun pyritään näkemään ja kuvaamaan toiminnan erilaiset vaikutukset. Laadukas raportointi auttaa yrityksiä kestävän kehityksen mukaisen toiminnan kehittämisessä ja ylläpitämisessä.

Mihin näet alan kehittyvän tulevaisuudessa?

Muutosta tapahtuu varmasti entisestään siinä, kuinka moni organisaatio raportoi, mitä raportoidaan ja miten. Ottaen huomioon raporttien luotettavuuden tärkeyden, voisi olettaa, että vastuullisuusraporttien varmennus tulee yleistymään entisestään.

On huomionarvoista, että esimerkiksi EU pyrkii kohdentamaan sijoittamista ja rahoitusta kestävän kehityksen mukaisiin kohteisiin. Painotus vaikuttaisi olevan yhä enemmän vastuullisuuden riskien ja mahdollisuuksien taloudellisten vaikutusten raportoimisessa ja arvonluonnin kuvaamisessa.

Lisäksi integroitu raportointi, joka yhdistää taloudellista ja ei-taloudellista tietoa, on ollut pinnalla jo muutaman vuoden, mutta siihen tullaan varmaankin siirtymään yhä enemmän tulevaisuudessa. Yrityksen tulisi kuvata arvonluontia lyhyellä, keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä olennaisiin asioihin keskittyen. International Integrated Reporting Councilin (IIRC) mukaisella viitekehyksellä pyritään paitsi informatiivisempaan raportointiin, myös integroidun ajattelun kehittämiseen organisaation sisällä.

Osallistu vastuullisuusraportointikilpailuun, joka on kaikille organisaatioille avoin ja maksuton. Voittajat valitaan kokonaiskilpailun lisäksi teemoissa ilmastonmuutos, ihmisoikeudet ja arvonluonti.

Osallistuminen on avoinna 14. kesäkuuta 2019 saakka suomeksi ja englanniksi

Aalto Sustainability Hub järjestää kilpailua yhdessä Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun ja muiden toimijoiden kanssa.

Emma-Riikka Myllymäki
laskentatoimen apulaisprofessori

Meri Löyttyniemi
Kestävän kehityksen erityisasiantuntija
+358 50 313 7549

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: