Eija Salmi sai Fellowship-tunnustuksen Cumulus-työstään

FRSA on Lontoossa sijaitseva, vuonna 1754 perustettu organisaatio, joka on sitoutunut löytämään käytännön ratkaisuja sosiaalisiin haasteisiin. Cumulus on Aalto-yliopiston strateginen kumppani. Se on kansainvälinen taiteiden, muotoilun ja median koulutusta ja tutkimusta edustava yliopistojen ja korkeakoulujen verkosto.
Eija Salmi on ollut Cumulus-verkoston toiminnassa mukana sen perustamisesta alkaen ja toimii verkoston pääsihteerinä.
Olet ollut pitkään Cumuluksen toiminnassa, millainen urasi on ollut?Onnelliset tähdet toivat minut kansainväliseltä rahoitussektorilta Taideteolliseen korkeakouluun (TaiK) teollisen muotoilun laitokselle vuonna 1990, jolloin Eurooppa ja maailma olivat syvien talouden lainalaisuuksien kourissa. Berliinin muuri murtui 1989 ja Suomi ajautui syvään lamaan.
Tämä kaikki antoi iskun lähteä rakentamaan verkostoa, jolla on merkitystä muotoilun, median ja taiteen koulutukselle ja tutkimukselle – mikä oli TaiKin silloisen rehtorin Yrjö Sotamaan ja teollisen muotoilun professori Raimo Nikkasen missio. EU:n Erasmus-ohjelma lanseerattiin 1987 ja Suomi pääsi siihen mukaan vuonna 1991. Samoihin aikoihin TaiK lähti rakentamaan Cumulusta yhdessä maineikkaan Lontoon Royal College of Artin kanssa.
Hyppäsin yliopiston kansainvälisen toiminnan vetohevoseksi 1991. Minulla on taustalla liike-elämään liittyvä kauppaoppilaitoksen perustutkinto, taidehistorioitsijan koulutus Helsingin yliopistosta sekä kielten ja viestinnän kokemusta, ja jo silloin kova kiinnostus eurooppalainen yhteistyöverkoston rakentamiseen.
Mitä tuore tunnustus sinulle merkitsee?
Ei tällaista kukaan voi yksin saada. Tunnustus on kiitos Suomelle, Aalto-yliopistolle, Cumuluksen jäsenistölle ja kumppaneille sekä yli miljoonalle opiskelijalle, akateemisille ja henkilöstön jäsenille uskosta ja teoista vuosien aikana. Yhteistyö aloillamme on voimaa. Olen osaltani varmasti uskaltanut murtaa rajoja, uskonut ihmiseen ja huomiseen, sekä rakentanut kovan liikenteen kestäviä siltoja. Olen sattunut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ja mukana olo kovassa seurassa myös velvoittaa.
Cumulus-pääsihteeri Eija SalmiCumulus taipuu moneen, mitä jäsenet tai partnerit tarvitsevat. Se on alusta, jossa yksilön on hyvä rakentaa uusia kumppanuuksia."
Mitä kaikkien olisi hyvä tietää Cumuluksen toiminnasta?
Cumulus taipuu moneen, mitä jäsenet tai partnerit tarvitsevat. Se on alusta, jossa yksilön on hyvä rakentaa uusia yksilö- tai instituutiokumppanuuksia: sopia asioita, jakaa ja saada tietoa sekä päästä keskustelemaan laajemmissa piireissä. Cumuluksen konferenssit palvelevat sekä tutkimusta että laaja-alaista osaamisen jakamista siiloja rikkoen. Yhteistyössä on voimaa: rahoitushakemukset eli projektit onnistuvat ja vaikuttavat. Cumulus myös rakentaa ja ylläpitää opiskelijavaihtoa, sen kautta kulkee kansainvälisiä rekrytointeja, opiskelijamarkkinointia ja viestintää, ja se vaikuttaa ranking-tuloksiin.
Cumulus on laajentunut kaikkiaan 340 yliopistoa 61 maasta kattavaksi verkostoksi, johon on vuosien varrella imeytynyt mukaan myös muita verkostoja. Yliopistot ajattelevat yhä enemmän strategisesti ja operatiivisesti eli Cumuluksen jäsenmäärä kasvaa. Kansainväliset kumppanuudet vahvistavat alojemme koulutuksen ja tutkimuksen vaikuttavuutta.
Tällä hetkellä Cumuluksella on yli 50 merkittävää kansainvälistä partneria, ja määrä lisääntyy. Cumulus on myös UNESCO:n tunnustama. Meillä on verkoston kautta mahdollisuus tavoittaa yli miljoona opiskelijaa ja satojatuhansia akateemisia ja muita alan ammattilaisia.
Mitä ajankohtaista Cumuluksessa on meneillään?
Ensimmäinen vuotuinen konferenssi ja yleiskokous Design Cultures järjestetään Roomassa kesäkuussa. Juhlimme myös yhteistä 30-vuotistta taivalta jollakin osallistujajoukolla paikan päällä ja joka tapauksessa zoomin välityksellä. Jatkoa seuraa Ecuadorissa lokakuussa.
Kannattaa huomioida myös viime vuonna avattu Cumulus Connects -alusta jäsenille ja partnereille yhteistyötä ja vaikuttavuutta varten, siellä on menossa kaikenlaista mielenkiintoista. Design Declaration on kansainvälisten järjestöjen yhteinen julistus, jonka puitteissa järjestämme World Design Summittia. Useita projekteja on menossa, joista tärkeimpinä tavoite avata design-koulutusta eli mitä se on ja mitä sen pitäisi olla. Tätä tehdään yhteistyössä muun muassa saksalaisen iF-teollisuusjärjestön kanssa.
Lisäksi on kilpailuja, kuten BeOpen -säätiön kanssa, Beirut Identity-kilpailu, Cumulus Green 2022 -kilpailu sekä yhteistyötä muun muassa UN Food Summitin ja Innovaspacen kanssa. P-R-E Practise-Education-Research -yhteistyö kansainvälisen vuorovaikutusmuotoilun ammattilaisten järjestön IxDA:n kanssa tarjoaa alustan haastaa ammattilaisia, tutkijoita, opettajia, liike-elämää, teollisuutta ja järjestöjä sekä instituutioita dialogiin ja yhdessä ulottamaan merkitystämme laajemmalle. Lisäksi yhteistyössä EU:n kanssa, komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin johdolla tehtävä ”The New Bauhaus” on kiinnostava uusi avaus.
Mikä itsellesi on juuri nyt ajankohtaista?
Nämä yllä mainitut hankkeet vievät mukanaan ja tulossa on myös AWD Ahmedabad Design Week Intiassa – Intian globaali merkitys kasvaa myös Cumuluksen avulla. Arkeen tulee kuulumaan myös Cumuluksen verkkosivujen uusiminen ja vaikka mitä. Päivän alussa ei aina tiedä mitä tulossa on, mutta aina paljon mielenkiintoista!
Cumulus on kansainvälinen taiteiden, muotoilun ja median korkeakoulujen ja korkeakoulujen yhdistys. Se on ainoa maailmanlaajuinen yhdistys, joka palvelee taiteen ja muotoilun koulutusta ja tutkimusta. Se on foorumi kumppanuudelle sekä tiedon ja parhaiden käytäntöjen siirtämiselle. Cumulus koostuu tällä hetkellä 340 jäsenestä 61 maasta.
Lisätietoja:
Eija Salmi
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia

Creative Demo Day -tapahtuma kokosi Aallon ja UniArtsin taiteen ja luovan teknologian innovaatioita Otaniemeen
Aalto Digital Creatives ja Uniarts Hubin esihautomo-ohjelmat yhdistivät voimansa Creative Demo Day -tapahtumassa Otaniemessä.
Uusi Osaamisen Aalloilla -podcast avaa vieraidensa tärkeimmät oivallukset ja opit elämän varrelta
Osaamisen Aalloilla on Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen uusi podcast.
Opiskelija auttoi Maj ja Tor Nessling -säätiötä kehittämään kestävän kehityksen palkintogaalan asiakaspolkua
Sininen Pallo -tapahtuman myyntivalttien määrittely oli opiskelijan ensimmäisiä tehtäviä.