Digitalisaation tutkimukselle lähes 4 miljoonaa euroa

Martti Mäntylän vetämässä hankkeessa teollisuuden nopea kehitys on keskiössä.

Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvosto STN on tehnyt päätöksen strategisen tutkimuksen konsortioiden rahoitussummista. Aalto-yliopiston vetämistä konsortioista DDI – Digital Disruption of Industry sai vuosille 2015–2017 3,7 miljoonaa euroa, ROSE – Robots and the Future of Welfare Services 3,1 miljoonaa euroa, SET – Smart Energy Transition 3,3 miljoonaa euroa ja PVN – Platform Value Now: Value capturing in the fast emerging platform ecosystems 3,1 miljoonaa euroa.  Lisäksi Aalto on myös mukana kolmessa muussa konsortiossa. Kaikkiaan STN päätti myöntää rahoituksen 16 konsortiolle, ja niiden saama yhteissumma vuosiksi 2015–2017 on 52,5 miljoonaa euroa.

Professori Martti Mäntylän vetämässä DDI-hankkeessa on mukana kaikkiaan kymmenen tutkimusryhmää, jotka tulevat Aalto-yliopiston perustieteiden, insinööritieteiden ja sähkötekniikan korkeakouluista, Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta, Turun yliopistosta, VTT:stä ja ETLAsta. Hankkeen lähtökohtana on teollisuuden nopea kehitys: tietotekniikan menetelmät ja teknologiat sensoreista pilvilaskentaan ja mallintamiseen ovat synnyttämässä kokonaan uusia mahdollisuuksia älykkäiden ja verkottuneiden tuotteiden toteuttamiseen ja merkittävän lisäarvon tuottamiseen. Tavoitteena on mallintaa muutosta ja pyrkiä aktiivisilla toimilla vaikuttamaan sen suuntaan ja vauhtiin, sekä tarjota tutkimuksen pohjalta ehdotuksia Suomen ja suomalaisten yritysten menestystä tukeviksi poliittisiksi toimenpiteiksi.

– On arvioitu, että kyseessä on ei enempää eikä vähempää kuin seuraava teollinen vallankumous. Tarvitsemme tutkimusta, joka auttaa Suomea luovimaan edessä olevan myrskyn läpi ja selviämään voittajana, Mäntylä sanoo.

Taksi- ja majoituspalveluja tarjoavat Uber ja Airbnb ovat esimerkkejä siitä, miten alustatalous voi luoda häkellyttävää kasvua, viedä pohjaa vakiintuneilta liiketoiminnoilta ja herättää kysymyksiä institutionaalisista reunaehdoista. Professori Ahti Salon vetämässä PVN-tutkimushankkeessa ovat mukana Aallon perustieteiden korkeakoulu, Aallon kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, VTT, Imperial College London, International Institute for Applied System Analysis, Stevens Institute of Technology ja Wilson Center. Hankkeen tutkimusryhmät tekevät yhteistyötä muun muassa työ- ja elinkeinoministeriön, Digilen, SSAB:n ja Tokyo Institute of Technologyn kanssa.

– Alustatalous tarjoaa valveutuneille toimijoille huikeita mahdollisuuksia. Näiden ymmärtämiseksi ja hyödyntämiseksi meidän on hahmotettava uusia arvonluonti- ja liiketoimintamalleja, tehtävä laaja-alaista ennakointia, puntaroitava eri vaihtoehtoja systeemisesti sekä tarkasteltava institutionaalista toimintaympäristöä ja kansantaloudellisia vaikutuksia, Ahti Salo painottaa.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: