Digitalisaation kehitys motivoi alan tutkimusta

Digitalisaation mahdollistavat tekniikat ovat esittelyssä Helsingissä elokuussa.

Kyberturvallisuus, big data, pilvilaskenta, teollinen internet, 5G, tekoäly ja koneoppiminen ovat avainsanoja tieteellisessä IEEE-konferenssissa, jonka Aalto-yliopisto järjestää Helsingissä 21.–23. elokuuta. Konferenssi järjestetään yhtenä kolmen konferenssin kokonaisuutena.

Mukaan odotetaan maailmanlaajuisesti satoja alan tutkijoita esittelemässä viimeisintä tutkimustaan.

”Kaikki konferenssissa käsittelyssä olevat teemat ovat ajankohtaisia ja mahdollistavat digitalisaation kehityksen. Tekniikat ovat jo täällä ja kehittyvät hurjaa vauhtia tutkimuksen tason noustessa, kun myös Aasian maat tulevat vahvasti mukaan”, kertoo Aalto-yliopiston professori Raimo Kantola.

Aalto-yliopisto on mukana tutkimustyössä monilla eri digitalisaation osa-alueilla ja valikoitui siksi myös konferenssin järjestäjäksi. Aalto-yliopiston lisäksi järjestäjänä on myös Xidian yliopisto Kiinasta.

5G panostukset mittavia

5G, joka on yksi digitalisaation mahdollistajista, on tulossa markkinoille vuosikymmenen vaihteessa ja suurin osa sen innovatiivisesta työstä on jo menossa tai tehdään lähivuosina. Panostukset ovat mittavat.

”Digitalisaation parissa työskentelee sekä akateeminen maailma että yritykset, joille konferenssin aiheet ovat tärkeitä liiketoiminnan kehittämisen kannalta. He ovat lämpimästi tervetulleita mukaan verkostoitumaan tai aktiiviksi osallistujiksi. Laajasta osallistujajoukosta hyötyvät kaikki”, Kantola toteaa.

Konferenssiin odotetaan 400 osallistujaa. Konferenssin pääpuhujat ovat esittelyssä konferenssisivuilla. Tarkempi ohjelma ja rekisteröityminen avautuvat keväällä 2017.

Yhteydenotot ja lisätietoa konferenssista:

Professori Raimo Kantola
Aalto-yliopisto
puh 040 750 1636

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: