Digitalisaatio tuo rakennusalalle tuottavuutta ja laatua

Visio 2030 -konsortion tavoitteena on lisätä alan luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä.

Suomen rakennusalalle luodaan uutta, tehokkaampaa toimintamallia, mikäli Visio 2030 onnistuu tavoitteissaan. Toimialalle halutaan lisää luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä uudistamalla johtamiskäytäntöjä ja ottamalla käyttöön uusia prosessioppeja ja digitaalisia työkaluja.

”Rakennusalaa on toistuvasti moitittu heikosta laadun ja tuottavuuden kehityksestä. Alan yritykset ja Aalto-yliopiston rakentamisen tuotantotalouden asiantuntijat suunnittelevat nyt alan yhteistä visiota vuodelle 2030. Visio 2030 tarjoaa yrityksille yhteisen tavoitetilan, jota kohti ne voivat suunnata omaa kehitystoimintaansa. Kiinteistö- ja rakennusalan asiakkailla on lupa odottaa tehokkaampaa ja laadukkaampaa toimintaa koko alalta”, toteaa Tuomas Särkilahti, Skanska Oy:n toimitusjohtaja ja Visio 2030 -toimitusjohtajaryhmän puheenjohtaja.

”Laajan kansainvälisen vertailututkimuksen mukaan esimerkiksi rakennusajan puolittaminen useissa hanketyypeissä olisi jo nyt mahdollista”, kertoo professori Olli Seppänen Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitokselta.

”Sekä suunnittelussa että työmailla työntekijän ajasta menee hukkaan jopa 70 % muun muassa edellisten työvaiheiden tai materiaalien odotteluun, informaation etsimiseen tai asioiden selvittelyyn. Tehokkaammilla johtamisjärjestelmillä ja digitaalisten työkalujen avulla rakentamisessa on mahdollista ennakoida ongelmia ja ratkaista ne riittävän ajoissa, jolloin yllättäviä lisäkustannuksia tai viivästymisiä ei synny. Tällöin myös lopputuotteet ovat laadukkaita ja valmistuvat ajallaan ja budjetissa”, Seppänen lisää.

”Rakennusala on kärsinyt liian pitkään rikkinäisistä puhelimista. Nyt pöydälle on nostettu ensimmäistä kertaa informaation virtaus ja arvon tuotto projektiprosessissa. Näitä kehittämällä ja digitaalisia työkaluja hyödyntämällä voimme parantaa suunnittelun ja rakentamisen tuottavuutta ja luotettavuutta huomattavasti” , toteaa A-Insinöörit Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Keinänen.

Visio 2030 -konsortioon kuuluu Aalto-yliopiston lisäksi 13 rakennusalan yritystä. Konsortion ohjausryhmän jäseniä ovat A-Insinöörit, Fira, Haahtela, Rakennusliike U. Lipsanen, Skanska ja YIT. Konsortiossa ovat mukana myös Granlund, Lujatalo, Parma, Ramboll, SRV, Tocoman ja Trimble. Visio 2030 pohjautuu kansainvälisiin vertailuihin, parhaiden käytäntöjen omaksumiseen muilta aloilta sekä teknologian ja digitalisaation mahdollistamiin toimintatapojen muutokseen. Konsortio on luonteeltaan avoin ja toivottaa tervetulleeksi muutkin rakennusalan kehittämisestä kiinnostuneet organisaatiot. http://civileng.aalto.fi/en/research/projects/vision2030/

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto
Professori Olli Seppänen
[email protected], puh. 050 368 0412

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.