Digitalisaatio mullistaa teollisuuden ja yhteiskunnan

Aalto-yliopiston vetämä hanke pyrkii tarjoamaan ratkaisuja yhteiskunnan menestyksen turvaamiseksi.
DDI-hankkeen tutkimussuunnitelma (tekijä: Antero Hirvensalo)

Digitalisaatio vaikuttaa voimakkaasti koko yhteiskuntaan teollisuudesta liikenteeseen, terveydestä hyvinvointiin ja työmarkkinoista kaikkiin yhteiskunnallisiin palveluihin. Professori Martti Mäntylän luotsaaman, 3,7 miljoonan euron ja viisi vuotta kestävän DDI-hankkeen, tavoitteena on estää yhteiskunnan halkeaminen kahtia tapahtuvan muutoksen myötä.

– Tietotekniikan vakiintuneet alustaratkaisut ja skaalautuminen ovat pienentäneet kysynnän ja tarjonnan välistä kuilua sekä tehneet tietotekniikan soveltamisesta entistä helpompaa ja edullisempaa. Digitaalisten tuotteiden ja palveluiden määrä tulee kasvamaan räjähdysmäisesti, ja niistä saatavaa dataa voidaan hyödyntää hyvin laajalti, kertoo professori Martti Mäntylä tutkimushankkeen lähtökohdista.

Muutos teollisuuden ja kuluttajan näkökulmasta

Hanke keskittyy teollisuuden digitalisaatioon, koska oletus on että teollisuus tulee muokkaantumaan perinpohjaisesti. Teollisuus hakee digitalisaatiosta kustannussäästöjä ja tehokkuutta, mutta myös kokonaan uudenlaista liiketoimintaa, kun tietoa voidaan jalostaa ja yhdistellä muiden järjestelmien tietoon.

– Esimerkiksi laivoilla ei välttämättä juuri koskaan ajeta sitä matkanopeutta, jota varten ne on tähän saakka suunniteltu. Jatkossa laivoissa olevat järjestelmät yhdistetään sääennustetietoihin, satamien kuormitustietoihin sekä polttonesteen tilanteeseen maailmanmarkkinoilla, jolloin sekä järjestelmää että laivoja osataan ohjata paremmin. Ja kun laivojen suunnittelijat saavat tarkempaa tietoa laivojen todellisesta käytöstä, he voivat alun alkaen suunnitella laivat paremmin, kertoo Mäntylä.

Digitalisaatio edellyttää uudenlaista yhteistoimintaa ja datan jakamista. Siinä täytyy ottaa huomioon oikeudelliset kysymykset, kuten kuluttajansuoja, vastuun ja riskien jakautuminen eri toimijoiden kesken sekä datan omistaminen ja hinnoittelu. Uusi tilanne vaatii muutoksia myös lainsäädännössä paitsi Suomessa, myös EU-tasolla.

– Tuotteiden roolit muuttuvat, ja tuotteista tulee yhä enenevässä määrin palveluita. Siten myös tuotteen tai palvelun ostajan rooli tulee muuttumaan. Rahan liikkuminen muuttuu myös toisenlaiseksi kun ostaja ei enää maksa tuotteesta, vaan sen käytön aikaansaamasta lisäarvosta, lisää Mäntylä.

Muutoksen hallinta

– Myös ihmisten työssä tapahtuu iso murros. Ammatteja katoaa ja toisia ammatteja syntyy tilalle. Osa työtehtävistä tulee rikastumaan järjestelmien kehittyessä, kun taas jotkut tehtävät köyhtyvät tai katoavat digitalisaation edetessä. Tutkimme uusia osaamistarpeita sekä työmarkkinoihin liittyviä toimia, joilla muutosta voidaan paremmin hallita, täsmentää Mäntylä hankkeen sisältöä.

Tutkimusmenetelmiä ovat muun muassa avainhenkilöiden haastattelut, työpajat ja ideointipalaverit. Hankkeessa ei ole suoria teollisuuspartnereita, koska kaikkia yrityksiä halutaan kohdella tasapuolisesti. Mutta yrityksiä tullaan kutsumaan laajalti mukaan hankkeeseen joko suoraan tai eri toimialajärjestöjen kautta. Jos esimerkiksi hankkeen aikana havaitaan mahdollisia liiketoimintakonsepteja, voidaan hankkeen tiimoilta saattaa yhteen yrityksiä konseptin toteuttamiseksi koulutuspaketit mukaan lukien.

– Murros tulee koskettamaan jopa suomalaisen yhteiskunnan arvopohjaa. Hankkeessa pohditaan, kuinka yhteiskunnan läpinäkyvyys ja tasa-arvo voidaan säilyttää, asiat joista Suomessa ollaan ylpeitä. Hankkeen menestystä voidaan mitata myös suomalaisen yhteiskunnan menestyksellä tulevaisuudessa. Hankkeen tavoitteena on olla ajatusjohtaja tätä koskevassa yhteiskunnallisessa keskustelussa, korostaa Mäntylä.

DDI-hankkeessa on mukana kaikkiaan kymmenen tutkimusryhmää, jotka tulevat Aalto-yliopiston perustieteiden, insinööritieteiden ja sähkötekniikan korkeakouluista, Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta, Turun yliopistosta, VTT:stä ja ETLAsta.

Lisätietoja:
Martti Mäntylä

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.