Digitalisaatio auttaa kohtaamaan monikulttuurisuutta terveydenhuollossa

Aalto-yliopiston tutkijoiden vetämä hanke kehittää uutta applikaatiota terveydenhuollon ammattilaisten monikulttuurisuuskoulutukseen ja opettaa tietotekniikan opiskelijoille projektitaitoja.
Tietotekniikan maisterivaiheen opiskelijat Nagadivya Balasubramaniam ja Dicle Ayzit ovat työskennelleet kesätyöntekijöinä Aalto-yliopiston hankkeessa, jossa kehitetään uutta applikaatiota terveydenhuoltoalan monikulttuurisuuskoulutukseen.

Osana monitieteistä COPE-hanketta on jo aiemmin tutkittu, millaisia tietoja ja taitoja terveydenhuollon ammattilaiset tarvitsevat digitalisaatiossa ja kuinka sähköiset sote-palvelut saadaan onnistuneesti käyttöön. Nyt COPE:n digitalisaatio- ja monikulttuurisuusosahankkeiden yhteistyönä on tavoitteena kehittää applikaatio, jolla terveydenhuollon ammattilaisia koulutetaan ja tuetaan kohtaamaan työssään monikulttuurisuutta. Kehitystyötä vetävät tutkijatohtori Sari Kujala ja professori Marjo Kauppinen Aalto-yliopistosta.

Uusi kehityshanke pääsi hyvään vauhtiin, kun Marjo palkkasi opiskelijoita kesätyöntekijöiksi Tietotekniikan laitokselle. Hankkeessa töitä paiskineet opiskelijat Dicle Ayzit ja Nagadivya Balasubramaniam löytyivät Marjon järjestämältä vaativuusmäärittelykurssilta. Kurssilla keskeistä oli pohtia digitalisaatio- ja ohjelmistoprojektien eri osa-alueita muun muassa käyttäjän, liiketoiminnan ja teknisen toteutuksen näkökulmasta. Tärkeä tarkastelun kohde oli myös erityisesti näiden kaikkien yhteensovittaminen.

Yhteensovittaminen on ollut avainsana myös kehityshankkeessa: Dicle ja Nagadivya ovat päässeet tutustumaan teknisiin ratkaisuihin, terveydenhuollon käytäntöihin sekä syventymään sidosryhmäyhteistyöhön. He haastattelivat ensi töikseen lääkäreitä ja sairaanhoitajia ja selvittivät, millaisia käytännön tarpeita ja haasteita heillä on monikulttuurisuuden kohtaamisessa. Haastatteleminen oli Diclen ja Nagadivyan mielestä mieluisaa ja luontevaa, osittain myös heidän oman ulkomaalaistaustansa kautta. Haastattelut paljastivat, että kielimuuri ja erot tulkinnoissa ovat varsin tavallisia haasteita arkipäivän terveydenhuollon tilanteissa. Monikulttuuriset potilaat saattavat usein ilmaista esimerkiksi kipua hyvin eri tavoin. ”Tässä yhteydessä puhutaankin usein niin sanotusta kulttuurisesta kivusta”, kertoo Sari Kujala. ”Terveydenhoidon ammattilaiset tuntuivat kaipaavan eniten tukea juurikin erilaisuuden ymmärtämiseen”, sanovat Dicle ja Nagadivya.

Kehitettävän uuden applikaation tavoitteena on antaa tietoa, mutta myös tukea monikulttuurisuustaitoja. Sen ei ole tarkoitus korvata kasvokkain saatavaa tukea ja ohjausta, vaan toimia lisätukena perinteisen monikulttuurisuuskoulutuksen ohessa. Tällä hetkellä applikaatio on vielä suunnitelma paperilla ja sen kehittäminen on tähän mennessä vaatinut useita tapaamisia sekä haastattelukierroksia terveydenhuollon sidosryhmien kanssa. ”Kehityshankkeessa mukana oleminen on sisältänyt työskentelyä erilaisten ihmisten kanssa ja opettanut meille paljon projektinhallintataitoja, kuten aikataulutusta”, kertovat Dicle ja Nagadivya. Terveydenhuoltoala oli heille entuudestaan melko vieras.

Hanke on antanut paljon hyödyllistä tietoa itse alasta sekä digitalisaation mahdollisuuksista. Seuraava vaihe applikaation testaamisessa alkaa lokakuun 2017 alussa. ”Toivottavasti pian päästään testaamaan myös digitaalista versiota applikaatiosta ja ryhdytään syventymään teknisiin yksityiskohtiin”, toivovat Dicle ja Nagadivya.

Lisätietoa COPE-hankkeesta: https://www.stncope.fi/

Teksti ja kuva: Aija Kukkala

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan