Digioppia verkkokaupasta analytiikkaan

Digitaaliset ja visuaaliset työvälineet hallitsevat vahvasti tietotyötä. Kauppiksen opiskelijat simuloivat tätä maailmaa MIS-kurssilla.
MIS-kurssilla opiskelijat saavat läpileikkauksen siitä, kuinka uudet teknologiat ja niiden avulla saatava data muokkaavat tämän hetken liiketoimintaympäristöä.

Informaatioteknologia on tullut vauhdilla firmoihin. Teknologioiden ja niistä saatavan datan ymmärrys on ehdotonta, jotta yritys voi menestyä globaalissa kilpailussa. Tässä bisnesympäristössä toimimista Kauppakorkeakoulun kandiopiskelijat harjoittelevat tietojärjestelmätieteen Management Information Systems eli MIS-kurssilla.

”Kurssilla opiskelijat saavat läpileikkauksen siitä, kuinka uudet teknologiat ja niiden avulla saatava data muokkaavat tämän hetken liiketoimintaympäristöä”, vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge kuvaa.

”He pääsevät myös konkreettisesti harjoittelemaan uusimpien ohjelmistojen käyttöä ja tekemään visuaalisia data-analyysejä sekä harjoittelemaan esimerkiksi verkkopohjaista ryhmäpäätöksentekoa”

Opiskelijat suorittavat kurssilla sertifikaatin IBM:n Watson Analytics -ohjelmaan BigDataUniversity.comin avoimella verkkokurssilla. Ohjelmalla on mahdollista itsenäisesti tuottaa ja käsitellä analytiikkaa suurista data-aineistoista.

”Watson Analytics on käyttöliittymältään suunniteltu tavallisille yrityskäyttäjille eikä vaadi opiskelijoiltakaan ohjelmointitaitoja analyysien tekemiseen. Tällä kurssilla ohjelmoinnin alkeitakin kyllä opiskellaan pelillistetyllä ’codecademy’-oppimisalustalla”, Bragge sanoo.

Marimekon Kari Härkönen kävi läpi verkkokauppaan liittyviä teemoja. "Verkkokaupan toteutukseen liittyvät kumppanit kannattaa valita tarkoin. Tähtää korkealle."

Luennoilla useita yritysvieraita

Lähes jokaisella opetuskerralla vierailee yritysedustaja kertomassa digiympäristöstä yksityiskohtaisesti omasta näkökulmastaan. Kari Härkönen, Marimekon Chief Digital Officer, veti opiskelijoille luennon verkkokaupan onnistuneesta johtamisesta.

Verkkokauppa Zalandosta Sanoma Digitalin kautta Marimekolle siirtynyt Härkönen jakoi opiskelijoille arvokkaita vinkkejä verkkokaupan trendeistä sekä niihin liittyvistä teknisistä ratkaisuista ja työkaluista. Hän haastoi opiskelijat myös pohtimaan, miten verkkokaupasta saadaan paras mahdollinen tuotto irti. Toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat listasivat nopeasti erilaisia keinoja, aina miellyttävästä käyttäjäkokemuksesta erilaisiin maksutapoihin.

Kauppakorkeakoulun alumnina Härkönen palaa mielellään opiskelijoiden pariin jakamaan osaamistaan. ”Parasta tässä on dialogi opiskelijoiden kanssa. Samalla opin itsekin, miten nuoret käyttävät verkkopalveluita ja mitä he niistä ajattelevat.”

Härkösen lisäksi kurssilla on käynyt vierailevia luennoitsijoita muun muassa Sanoma Media Finlandilta, IBM:ltä ja Fujitsulta. He ovat kertoneet opiskelijoille esimerkiksi digitaalisen transformaation menestystekijöistä, esineiden internetistä, kognitiivisesta tietojenkäsittelystä ja yrityksen ydinsovelluksista, joiden luomaan perustaan kaikki uudemmatkin menetelmät lopulta tukeutuvat.

Kauppiksen opiskelija Peik Hämekoski suunnittelee ottavansa sivuaineeksi informaatioteknologian Perustieteiden korkeakoulusta ja mediaopintoja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

”On todella hienoa, että yritysten edustajat tulevat kurssille kertomaan omasta ydinalueestaan”, opiskelija Peik Hämekoski kuvaa. Hän opiskelee Kauppakorkeakoulussa kolmatta vuotta ja tähtää startup-yrittäjäksi.

”Kurssilta saa suoraan sellaisia työkaluja, joita voi käyttää työelämässä. Ei keskitytä vain teoriaan, vaan fokus on myös käytännön oppimisessa.”

Mitä Hämekoski oppi Kari Härköseltä? ”Testaus on verkkokaupassa kaiken a ja o. Lopulta se on aina kuluttaja, joka päättää, mikä toimii.”

Kurssikuvaus mycourses-palvelussa

Kuvat Lasse Lecklin

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä