Uutiset

Digioppia verkkokaupasta analytiikkaan

Digitaaliset ja visuaaliset työvälineet hallitsevat vahvasti tietotyötä. Kauppiksen opiskelijat simuloivat tätä maailmaa MIS-kurssilla.
MIS-kurssilla opiskelijat saavat läpileikkauksen siitä, kuinka uudet teknologiat ja niiden avulla saatava data muokkaavat tämän hetken liiketoimintaympäristöä.

Informaatioteknologia on tullut vauhdilla firmoihin. Teknologioiden ja niistä saatavan datan ymmärrys on ehdotonta, jotta yritys voi menestyä globaalissa kilpailussa. Tässä bisnesympäristössä toimimista Kauppakorkeakoulun kandiopiskelijat harjoittelevat tietojärjestelmätieteen Management Information Systems eli MIS-kurssilla.

”Kurssilla opiskelijat saavat läpileikkauksen siitä, kuinka uudet teknologiat ja niiden avulla saatava data muokkaavat tämän hetken liiketoimintaympäristöä”, vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge kuvaa.

”He pääsevät myös konkreettisesti harjoittelemaan uusimpien ohjelmistojen käyttöä ja tekemään visuaalisia data-analyysejä sekä harjoittelemaan esimerkiksi verkkopohjaista ryhmäpäätöksentekoa”

Opiskelijat suorittavat kurssilla sertifikaatin IBM:n Watson Analytics -ohjelmaan BigDataUniversity.comin avoimella verkkokurssilla. Ohjelmalla on mahdollista itsenäisesti tuottaa ja käsitellä analytiikkaa suurista data-aineistoista.

”Watson Analytics on käyttöliittymältään suunniteltu tavallisille yrityskäyttäjille eikä vaadi opiskelijoiltakaan ohjelmointitaitoja analyysien tekemiseen. Tällä kurssilla ohjelmoinnin alkeitakin kyllä opiskellaan pelillistetyllä ’codecademy’-oppimisalustalla”, Bragge sanoo.

 

Marimekon Kari Härkönen kävi läpi verkkokauppaan liittyviä teemoja. "Verkkokaupan toteutukseen liittyvät kumppanit kannattaa valita tarkoin. Tähtää korkealle."

Luennoilla useita yritysvieraita

Lähes jokaisella opetuskerralla vierailee yritysedustaja kertomassa digiympäristöstä yksityiskohtaisesti omasta näkökulmastaan. Kari Härkönen, Marimekon Chief Digital Officer, veti opiskelijoille luennon verkkokaupan onnistuneesta johtamisesta.

Verkkokauppa Zalandosta Sanoma Digitalin kautta Marimekolle siirtynyt Härkönen jakoi opiskelijoille arvokkaita vinkkejä verkkokaupan trendeistä sekä niihin liittyvistä teknisistä ratkaisuista ja työkaluista. Hän haastoi opiskelijat myös pohtimaan, miten verkkokaupasta saadaan paras mahdollinen tuotto irti. Toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat listasivat nopeasti erilaisia keinoja, aina miellyttävästä käyttäjäkokemuksesta erilaisiin maksutapoihin.

Kauppakorkeakoulun alumnina Härkönen palaa mielellään opiskelijoiden pariin jakamaan osaamistaan. ”Parasta tässä on dialogi opiskelijoiden kanssa. Samalla opin itsekin, miten nuoret käyttävät verkkopalveluita ja mitä he niistä ajattelevat.”

Härkösen lisäksi kurssilla on käynyt vierailevia luennoitsijoita muun muassa Sanoma Media Finlandilta, IBM:ltä ja Fujitsulta. He ovat kertoneet opiskelijoille esimerkiksi digitaalisen transformaation menestystekijöistä, esineiden internetistä, kognitiivisesta tietojenkäsittelystä ja yrityksen ydinsovelluksista, joiden luomaan perustaan kaikki uudemmatkin menetelmät lopulta tukeutuvat.

Kauppiksen opiskelija Peik Hämekoski suunnittelee ottavansa sivuaineeksi informaatioteknologian Perustieteiden korkeakoulusta ja mediaopintoja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

”On todella hienoa, että yritysten edustajat tulevat kurssille kertomaan omasta ydinalueestaan”, opiskelija Peik Hämekoski kuvaa. Hän opiskelee Kauppakorkeakoulussa kolmatta vuotta ja tähtää startup-yrittäjäksi.

”Kurssilta saa suoraan sellaisia työkaluja, joita voi käyttää työelämässä. Ei keskitytä vain teoriaan, vaan fokus on myös käytännön oppimisessa.”

Mitä Hämekoski oppi Kari Härköseltä? ”Testaus on verkkokaupassa kaiken a ja o. Lopulta se on aina kuluttaja, joka päättää, mikä toimii.”

Lisätietoja
Kurssikuvaus mycourses-palvelussa

Kuvat Lasse Lecklin

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Aalto-yliopisto Juniorin opiskelijaohjaaja
Opinnot Julkaistu:

Innostavat opiskelijat ohjaavat oman alansa asiantuntijoina Aalto-yliopisto Juniorin työpajoja

Junior tarjoaa lapsille ja nuorille kurkistuksia Aalto-yliopiston tarjontaan. Lue lisää toiminnasta – ja siitä, miten voit lahjoittamalla tukea tulevaisuuden tekijöiden hyväksi tehtävää työtä.
Alma Median projektitiimi, Aalto BIZ
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Vastuullisuus on tärkeä osa asumisen digitaalisia palveluita

Opiskelijat tekivät Alma Medialle yritysprojektin, jossa he kartoittivat asumisen digitaalisia palveluita kestävän kehityksen näkökulmasta.
Football field / Jalkapallokenttä. Kuva: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Jalkapalloilija Tim Väyrynen ja koripalloilija Helmi Tulonen kuuluvat Aalto-yliopiston URHEA-opiskelijoihin

”Aalto-yliopisto on Urhean periaatteiden mukaisesti tukenut meitä ammattiurheilun ja opiskelujen yhteensovittamisessa.”
Mira Hänninen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Mira Hänninen: On inspiroivaa, että omalla työllä on positiivinen vaikutus yhteiskuntaan

Nykyisin Nesteellä työskentelevä alumnimme Mira Hänninen hakeutui Kauppakorkeakouluun yritysjuridiikan maisteriohjelmaan, sillä hän halusi enemmän käytännönläheistä yritysnäkökulmaa oikeustieteen opintoihinsa. ”Palkitsevinta opinnoissa oli juuri se, ettemme opiskelleet vain sääntelyn sisältöä vaan mietimme, millainen käytännön vaikutus sillä on yritysten liiketoimintaan ja päätöksentekoon.”