Digialustojen hyödyntäminen on vähäistä Suomessa

Aalto-yliopiston tutkijoiden tarkastelussa kävi ilmi, että teollisuuden Mittelstand-yritykset eivät hyödynnä digitaalisia alustoja.

Aalto-yliopistontekniikan kandidaatti Klaus Castren, DI Aleksi Kortelainen ja tutkijatohtori Timo Seppälä analysoivat Suomen 51 Mittelstand-yritystä, jolla tarkoitetaan globaalisti 249–500 henkilöä työl­listäviä suomalaisia teollisuuskonserneja. Heidän mukaansa näistä yrityksistä yksikään ei hyödynnä digitaalisia alustoja osana tarjoomaansa, ainakaan siten, että alustan ”pelisäännöt” olisi julkisesti saatavilla. Tutkimuksen tulokset julkaistiin Digibarometri 2016 –selvityksessä.

Digitaalisen alustan voi mieltää perinteisen torin virtuaaliseksi versioksi. Alustoille on tyypillistä, että eri toimijat luovat, tarjoavat ja ylläpitävät toisiaan täydentäviä tuotteita ja palveluita eri jakelukanaviin. Monet maailman ar­vostetuimmista brändeistä liittyvät kuluttaja-alustoihin ja niiden käyttö onkin arkipäiväistynyt. Tunnettuja alustoja ovat esimerkiksi innovaatioalustat Google Play ja Applen Appstore jotka ovat sovelluskauppoja, sekä välitysalustat Uber ja Airbnb.

– Yritysten tulisi sisäistää ymmärrys digitaalisuudesta itselleen mitä nopeimmin. Yksi suurimmista puutteista on, että yrityksillä itsellään ei ole omia resursseja ja tuntumaa siihen kuinka digitaalisuus koskettaa koko yrityksen kilpailukenttää, Aalto-yliopiston ja ETLA:n tutkijatohtori Timo Seppälä sanoo.

Monet yrityksistä tarjoavat tuotteisiinsa kytkeytyviä ylläpito- ja muita palveluita. Laitteen reaaliaikainen tarkkailu ja oh­jaus sekä ennakoivat huoltotoimenpiteet ovat mahdollisia sensoreiden ja mui­den älykkäiden komponenttien myötä. Vaikka näitä palveluita tarjottai­siinkin avoimen tietoverkon yli, edelleen kyse on yksittäisten yritysten pa­lomuurien sisäpuolella toimivista intra- tai extraneteistä eikä digitaalisista alustoista.

Tutkijoiden mukaan pelkona on, että teollisen internetin digialustojen perusratkaisut tulevat määritellyiksi muualla maailmassa ja suomalaisten toimijoiden on lopulta sopeuduttava muiden määrittelemiin ratkaisuihin ja hyödynnettävä alusto­ja, jotka ovat ulkomaisessa kontrollissa ja omistuksessa.

- Hälytyskellojen pitäisi soida, vaikka b2b-puolella alustojen merkitys saattaa jäädä kuluttajapuolta vähäisemmäksi, ensimmäisenä laajaan käyttöön tulevan alustan asemaa on vaikea horjuttaa, tutkijat sanovat.

Tutkijat kuitenkin uskovat, että suomalaisilla yrityksillä olisi hyvät valmiudet ja mahdolli­suudet avata yhteistoiminnallisia ja teknisiä rajaresurssejaan niin sisäiseen kuin ulkoiseen käyttöön.

Suomen digitaalista asentoa kuvaava ja ennustava Suomen Digibarometri julkaistiin nyt kolmatta kertaa. Sen toteutti Etlatieto Oy. Digibarometrin ovat tilanneet Kaupan liitto, liikenne- ja viestintäministeriö, TEKES, Teknologiateollisuus ry ja Verkkoteollisuus ry.

Digibarometri 2016-selvitysladattavissa verkosta osoitteessa digibarometri.fi

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.