Design Factoryn perustaneelle professori Kalevi Ekmanille on myönnetty Maailman kulttuurineuvoston palkinto

Palkinto on tunnustus Ekmanin työstä kansainvälisen, monitieteellisen ja inspiroivan oppimisen edistämisessä.
Professori Kalevi Ekman haluaa omistaa palkinnon koko Design Factoryn porukalle. Kuva Anni Hanén.

Maailman kulttuurineuvosto, World Cultural Council (WCC), on myöntänyt Jose Vasconcelos World Award of Education -palkinnon Aalto-yliopiston koneensuunnitteluopin professorille ja Design Factoryn perustajalle Kalevi Ekmanille.

Palkinto annetaan tunnustuksena Ekmanin yliopistokoulutukseen tuomasta kansainvälisyydestä ja inhimillisestä lähestymistavasta sekä hänen visionäärisistä ja inspiroivista ideoistaan, joiden ansiosta opiskelijat, tutkijat ja yritykset yhteen tuovasta Design Factory -konseptista on tullut merkittävä opetus- ja oppimisalusta. Ekman on ansioitunut niin mentorina kuin opettajana, edistänyt monitieteellistä ja -kulttuurista yhteistyötä sekä tehnyt 20 vuoden ajan uraauurtavaa työtä yrittäjyyteen kannustavien, ryhmätyötä tukevien ja opiskelijoita sitouttavien opiskelumenetelmien kehittämisessä.

Yhdessä opiskelijoiden kanssa olemme parhaimmillaan saavuttaneet enemmän kuin mistä olen osannut edes unelmoida.

– Olen tavattoman mielissäni siitä, että tunnustus kohdistuu nimenomaan oppimiseen ja opiskelijoiden kanssa tehtävään työhön. Itselleni professorin työhön liittyy usein riittämättömyyden tunne ja epävarmuus, mutta yhdessä opiskelijoiden kanssa olemme parhaimmillaan saavuttaneet enemmän kuin mistä olen osannut edes unelmoida, Ekman kiittelee.

– Ehdottomasti tämä tunnustus kuuluu koko Design Factoryn mielettömän upealle jengille, joka on paras, hauskin ja rankin työyhteisö, missä olen koskaan ollut. Aalto-yliopisto on panostanut paljon opetukseen ja oppimiseen, ja olen todella ylpeä siitä, että tämä tunnustus osui meille, ”Eetuna” tunnettu Ekman lisää.

Jo viidessä maanosassa

Otaniemestä maailmalle levinneessä Design Factory -verkostossa on tällä hetkellä jo kymmenen tuotekehityksen tutkimus- ja oppimisympäristöä, viidessä eri maanosassa.

Otaniemen Design Factorylla pidetään vuosittain noin 40 Aalto-yliopiston kurssia, joihin osallistuu noin 1500 opiskelijaa. Design Factorylla käy vuodessa noin 10 000 ihmistä Suomesta ja ulkomailta, ja siellä on vieraillut satoja opettajia ja useita valtionpäämiehiä. Design Factoryn toimintaa on myös käsitelty lukuisissa tieteellisissä julkaisuissa, graduissa ja väitöskirjoissa.

Tämän vuoden Maailman kulttuurineuvoston (WCC) 33. palkintoseremonia järjestetään perjantaina 14. lokakuuta Riiassa, Latviassa. Seremonia pidetään Riian teknillisen yliopiston (RTU) 154-vuotisjuhlan ja yliopiston tieteellisen konferenssin yhteydessä Latvian kansalliskirjastossa.

Tieteen Albert Einstein World Award of Science -palkinnon Maailman kulttuurineuvosto (WCC) myönsi tänä vuonna yhdysvaltalaiselle matemaatikolle ja fyysikolle, professori Edward Wittenille.

Lisätietoja:

Professori Kalevi Ekman
p. 050 555 3566

Aalto Design Factoryn verkkosivut

Video Kalevi Ekman kertoo Design Factoryn ideasta

Video Kalevi Ekmanin haastattelu Design Factoryssä 2014 järjestetyssä Product Design Galassa

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.