Dekaanilta: Tiede edistyy

Vuonna 2015 tehtiin useita tieteellisiä läpimurtoja.

Jokaisen eläin- ja kasvisolun elämän rakenneosina ovat DNA:n neljä nukleotidia, joita kuvataan kirjaimilla A, T, G ja C. Pienetkin muutokset niillä kirjoitetussa koodissa voivat merkittävästi muuttaa elävien organismien toimintaa ja ominaisuuksia.  Tutkijat etsivät keinoja voidakseen muokata solujen geneettistä koodia sekä ohjata ja muuttaa geenejä, jotta voisimme ymmärtää niiden monimutkaiset tehtävät entistä paremmin. Tehokkaan geenimuuntelun avulla voimme löytää uusia sovelluksia maatalouden, ekologian ja biolääketieteen käyttöön.

Johtavat tiedelehdet Science ja Nature ovat nostaneet vuoden 2015 tieteelliseksi läpimurroksi ns. CRISPR-tekniikan  (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats),  jonka avulla eliöiden genomia voidaan tehokkaasti muokata.. CRISPR-tekniikkaa on kehitetty joitakin vuosia, ja nyt se mullistaa biologian tutkimuksen. Tekniikka nopeuttaa mm. geenien siirtoa lääkekehityksen solu- ja eläinmalleissa, ja siksi sen odotetaankin edistävän ihmisen geneettisten sairauksien tutkimista. CRISPR-tekniikalla on pitkälle ulottuvia seurauksia, mikä edellyttää myös eettisten ohjeiden ja lainsäädännön kehittämistä.

Vuonna 2015 tehtiin useita tieteellisiä läpimurtoja. Esimerkeiksi sopivat New Horizons ‑luotaimen uskomattomat kuvat pienoisplaneetta Plutosta ja kokeellisesti vahvistettu, hämmästyttävä kahden kaukana toisistaan olevan hiukkasen tilojen lomittuminen eli kvanttikorrelaatio. Suuriin saavutuksiin kuuluu myös suomalaisten tutkijoiden tekemä havainto nisäkkäiden imusuonien välittämän immuunijärjestelmän ulottumisesta myös aivoihin.  Ebola-rokotteen kehittämisessä onnistuttiin, ja monia muita läpimurtoja tehtiin.

Jotkut filosofit esittävät, että tiede etenee uusien, vallankumouksellisten löydösten ja teorioiden muutosten kautta, joiden väliin jää pitkiä hitaamman kehityksen jaksoja. Olen eri mieltä tästä näkemyksestä.  Yleensä tiede ottaa askelia eteen ja taakse, löytöjen ja epäonnistumisten kautta, ja vain aika kertoo uusien löydösten ja tekniikoiden todellisen arvon. Tiede kuitenkin edistyy.

Risto Nieminen
Dekaani, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu

Device

Koe yksielektronilähteillä osoittaa tien kohti uutta tehostandardia

Aalto-yliopiston tutkijat loivat menetelmän, jolla teho voidaan määritellä suhteessa taajuuteen.
Paper packaging prototypes - miura ori technique. Photo: Valeria Azovskay
Yhteistyö Julkaistu:

Monialainen origameihin perustuva tutkimushanke etsii ratkaisuja teollisuuden tarpeisiin

Aallossa on alkamassa matematiikan, insinööritieteiden ja taiteiden aloja kattava yhteishanke, jossa tutkitaan ja kehitetään taittelutekniikkaa teollisuuden tarpeisiin. Hankkeeseen osallistuvat Aallon lisäksi hanketta ohjaava VTT sekä useita yrityksiä metsäteollisuudesta konesuunnitteluun ja kosmetiikkabrändeihin, muun muassa Stora Enso, Metsä Group, Lumene, Mirka, Elomatic, Orfer, Anpap ja Soften. Business Finland myönsi rahoituksen Co-Innovation -yhteishankkeelle.
Apulaisprofessori Juha Siitonen laboratoriossa, yllään laboratoriotakki, suojalasit ja -hanskat.
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Apulaisprofessori Juha Siitonen tiesi jo lapsena aikovansa kemistiksi

Filosofian tohtori Juha Siitonen aloitti vuoden 2022 alussa viiden vuoden määräaikaisessa apulaisprofessorin tehtävässä Kemian ja materiaalitieteen laitoksella. Professuurin ala on orgaaninen kemia.
Opiskelija Design Factorylla.
Opinnot Julkaistu:

Ennätysmäärä hakemuksia englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin

Aalto-yliopisto sai ohjelmiinsa kaikkiaan 7 362 hakemusta.