Uutiset

Dekaanilta: Kohdennetaan resursseja: yhteiskunta tarvitsee tohtoreita

Suomen yliopistojen tohtorikoulutus on kolminkertaistunut 20 viime vuoden aikana.

Vuosittain valmistuu 1 700 tohtoria, ja heistä yli puolet tieteen, tekniikan, insinööritieteen ja matematiikan aloilta. Ulkomaalaisperäisten tutkinnon suorittajien osuus on monilla aloilla lähes kolmasosa. Tohtorikoulutuksesta on tullut entistä ammattimaisempaa ja järjestelmällisempää, koska ohjaus ja tuki ovat parempia ja tutkimusryhmät toimivia.  Tohtorikoulutuksessa pyritään yhdistämään tieteellinen osaaminen yleisiin taitoihin ongelmanratkaisussa, viestinnässä ja ryhmätyössä. Tohtoriopiskelijat ovat ehkä merkittävin osa yliopistojen tutkimustyövoimaa

Nykyisillä maailmanlaajuisilla akateemisilla työmarkkinoilla on selvää, että suurimman osan valmistuvista tohtoreista on löydettävä työtä yliopistojen ulkopuolelta teollisuudesta, palveluista tai hallinnosta. Tämä vaikuttaa toisaalta tohtoriopintojen käytäntöön – niiden sisältöön ja pituuteen ja väitöskirjaa koskeviin vaatimuksiin.  Toisaalta tohtoreita olisi pyrittävä auttamaan entistä paremmin löytämään paikkansa yhteiskunnassa.  Toisin kuin Ruotsin, Saksan ja Sveitsin kaltaisissa maissa Suomessa teollisuuden parissa työskentelevien tohtoreiden määrä on suhteellisen pieni.

Suomalainen teollisuus tarvitsee strategista uudistumista, ja nuoret tohtorit ovat sen toteuttamisessa arvokas voimavara.  Meidän on luotava foorumi, johon vastavalmistuneet tohtorit voivat tuoda intonsa ja luovuutensa teollisuuden strategisten tarpeiden täyttämiseksi.  Yritysten on usein keskitettävä huomionsa jokapäiväisten haasteiden ratkaisemiseen eikä siinä ole tilaa uusia ajatuksia ja ennakoivaa työtä koskeviin epävarmoihin tutkimuksiin. 

Ajatuksena on antaa nuorille tohtoreille mahdollisuus tehdä yritysten strategisiin tarpeisiin perustuvaa tutkimusta yksityisten rahastojen rahoituksen avulla. Tätä avointa ”akateemista” tutkimusvaihetta seuraisi yritysten sisällä toteutettava (ja niiden rahoittama) työskentelyvaihe. Rahastot voisivat myös muodostaa ”teollisuuden Post doc -poolin”, joka vastaisi apurahavarantoa, josta jo rahoitetaan ulkomaisissa yliopistoissa tutkimusta tekeviä tohtoritutkijoita.  Avainsana on resurssien yhteensovittaminen: tohtoreille on annettava tietoa yhteiskunnan ja teollisuuden haasteista, ja yritysten on puolestaan ymmärrettävä vastavalmistuneiden tohtorien antamat mahdollisuudet.

Risto Nieminen
Dekaani, Perustieteiden korkeakoulu

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Esiintyjiä tapahtumassa
Mediatiedotteet Julkaistu:

Sustainability Science Days keräsi ennätysyleisön – ensi vuonna tapahtumassa puhkaistaan kestävyyskupla

Suomen suurin kestävän kehityksen tutkimuksen ja innovaatioiden tapahtuma keräsi yhteen yli 1500 asiantuntijaa yli sadasta eri maasta. Tapahtuma järjestettiin Aalto-yliopistolla ja Helsingin yliopistolla tänä vuonna yhteistyössä maailman suurimman kestävän kehityksen kongressin, SRI:n kanssa.
vaalea-asuinen nainen istuu ikkunan edessä ja hymyilee
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Professori Maarit Salolainen: ”Tekstiilialan kestävyysongelmiin voidaan vastata monialaisen yhteistyön avulla”

Tekstiilisuunnittelun professori haluaa tiivistää yhteistyötä niin eri alojen tutkimuksen kuin yliopiston ja alan teollisuuden sekä jälleenmyyjien välillä, jotta muutos parempaan tapahtuu.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Mediatiedotteet Julkaistu:

Lepääkö valtionhallinto kellarista löytyvien palvelimien vai Amazonin päällä? Vili Lehdonvirta tarkastelee kehitystä ajan ja pilvien yli

Tietotekniikan laitoksen professori Vili Lehdonvirta on saanut Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Sen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta. Tutkimuksessaan Lehdonvirta kehittää menetelmiä, joiden avulla voidaan piirtää kartalle pilvi-imperiumien laajuus ja sijainti.
Insinööritieteiden korkeakoulun opetuksen varadekaani Jani Romanoff. Kuva: Joonas Lehtovaara / Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Jani Romanoff jatkaa opetuksen varadekaanina Insinööritieteiden korkeakoulussa

Romanoff on ansioitunut opettaja ja opetuksen kehittäjä, joka nauttii työssään systeemisten ratkaisujen löytämisestä yhdessä muiden kanssa.