Dekaanilta: Ideoista innovaatioiksi

Ulkopuoliset rahoittajat ovat antaneet tämän lukukauden aikana tunnustusta Perustieteiden korkeakoulussa tehdyn perustutkimuksen korkealle laadulle.
Tutkijat osoittivat kokeiden avulla, että magneettisten materiaalien järjestäminen nanomittakaavan jaksollisiin hiloihin voi saada aikaan erittäin vahvaa ja hyvin hallittavissa olevaa valon polarisaation muutosta. Kuva on otettu uutisesta "Uutta kierrettä plasmoniikkaan".

Onnittelut professori Sami Kaskelle arvokkaasta akatemiaprofessuurista, professori Pertti Hakoselle Euroopan tutkimusneuvoston (ERC) Advanced Grant ‑apurahasta ja tohtori Jani Oksaselle ERC:n Starting Grant ‑apurahasta!

Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu on ylpeä myös siitä, että täällä on viisi uutta akatemiatutkijaa ja kuusi uutta tutkijatohtoria.  Tutkijamme ovat saaneet myös kahdeksan uutta neljän vuoden tutkimussopimusta Suomen Akatemialta. Lisäksi on saatu useita tärkeitä sopimuksia Euroopan unionin Horisontti 2020 ‑ohjelmassa. Kaiken kaikkiaan kilpailtujen tutkimusapurahojen arvo on yli 17 miljoonaa euroa.

Kiitän kaikkia osallistuneita kovasta työstä ja sitoumuksesta, joita näin erinomainen saavutus edellyttää. Vahvan tutkimusympäristön menestys syntyy lahjakkaista ja motivoituneista tutkijoista, vahvoista apu- ja tukiryhmistä sekä kehittyneestä infrastruktuurista.  Sovellamme tätä menestymisen edellytystä myös tulevaisuudessa.

Menestys perustieteissä ei ole ainoa tavoitteemme. Tutkimuksesta esiin nouseva tieto on muutettava yhteiskuntaa hyödyttäviksi sovelluksiksi, ratkaisuiksi ja innovaatioiksi. Vastoin joitakin mielipiteitä, menestys perustutkimuksessa ja yhteiskunnallinen merkitys eivät ole ristiriidassa, vaan ne päinvastoin tukevat toisiaan. On lukuisia esimerkkejä siitä, että akateemisesti vahvimmilla yksiköillä on myös suurin yhteiskunnallinen vaikutus.

Tämä muutos ei kuitenkaan tapahdu itsestään. Meidän on kartoitettava järjestelmällisesti tutkimuslaboratorioissa syntyvät ideat, joita on mahdollista hyödyntää laajemmin.  Soveltamisen mahdollisuuksien näkeminen myös eri aloilla, tulee olla yhtä tärkeä osa tutkimusprosessia kuin tulosten julkaisu arvostetuissa lehdissä. Näin toimii laadukas tutkimusympäristö.

Matkalla ideasta innovaatioon on monia esteitä, ja tällä matkalla tarvitaan monenlaisia tukitoimia.  On kuitenkin ratkaisevan tärkeää, että innovaatioputkeen syötetään monia radikaalin uusia ideoita, jotta edes muutamat menestyvät. Tämä on yksi tutkimusyliopiston velvollisuuksista.

Risto Nieminen
Dekaani, Perustieteiden korkeakoulu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa