Dataa omasta kropasta – Alustatalouden faktat ja myytit -podcast pohtii terveys- ja urheiludatan yhdistämistä

Suomalaiset keräävät itsestään urheiludataa esimerkiksi älykelloilla ja ovat tehneet sitä jo muutaman vuosikymmenen. Urheilu- ja terveysdataa käsitellään Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin uudessa jaksossa. Podcastin jaksossa pohditaan muun muassa, mitä tapahtuisi, jos urheiludata saataisiin yhdistettyä terveydenhuollon keräämiin potilaskertomuksiin. Millaisia mahdollisuuksia tässä voisi piillä ja toisaalta, millaisia haasteita se aiheuttaa.
Dataa omasta kropasta – voisiko terveys- ja urheiludataa yhdistää tehokkaammin? Alustatalouden faktat ja myytit -podcastissa aiheesta keskustelemassa VTT:n johtava tutkija Jaakko Lähteenmäki, Firstbeatin teknologiajohtaja Ilkka Korhonen ja Aalto-yliopiston työelämäprofessori Timo Seppälä.

Suomalaiset ovat keränneet urheilu- ja suoritusdataa itsestään älykelloilla ja muilla sensoreilla muutaman vuosikymmenen. Suomi on ollut keskeisesti mukana tässä kehityksessä, kun markkinoilla toimivat esimerkiksi suomalaiset Polar, Suunto, Oura ja Firstbeat.

23.helmikuuta julkaistussa jaksossa Dataa omasta kropasta – voisiko terveys- ja urheiludataa yhdistää tehokkaammin pohditaan, mitä tapahtuisi, jos urheiludatasta saatava tieto saataisiin terveydenhuollon omiin järjestelmiin luomaan kokonaiskuvaa ihmisen terveydestä? Nyt terveydenhuollon tekemät huomiot voivat olla osin vaillinaisia, koska tietoa ja dataa potilaan urheilusta ja ravinnosta ei ole saatavilla. Tähän tietoaukkoon voisi käyttäjän itsensä keräämä urheiludata vastata. Lisäksi jaksossa pohditaan, millaista yhteistyötä datan laajempi jakelu vaatisi.

Vieraina uudessa jaksossa on VTT:n johtava tutkija Jaakko Lähteenmäki ja Firstbeatin teknologiajohtaja Ilkka Korhonen. Keskustelua vetää Aalto-yliopiston työelämäprofessori, Etlan johtava tutkija Timo Seppälä yhdessä William von der Pahlen kanssa.

Käyttäjien oman urheiludatan keräämistä voitaisiin tukea samalla tavalla kuin tuetaan esimerkiksi sähköautojen käyttöönottoa. Kysymyksiä herättää myös urheiludatan jakaminen alustajäteille ja voisiko käyttäjä itse jakaa dataa turvallisempaan ympäristöön.

"Suomessa esimerkiksi vaikkapa THL voisi muodostaa yhteisen alustan kuluttajan keräämän datan ympärille. Yhteinen THL:n alusta voisi näin tarjota vaihtoehdon tallentaa oma urheiludata sen ylläpitämälle alustalle sen sijaan, että kuluttaja jakaa kaiken datansa alustajäteille. Monista sovelluksista kuluttajan voi nimittäin olla hankalaa estää sovelluksen datan jakaminen vaikkapa Applelle tai Googlelle", pohtii Timo Seppälä jaksossa.

Mikä on Alustatalouden faktat ja myytit podcast?

Alustatalouden faktat ja myytit on Aalto-yliopiston podcast, jossa keskustellaan alustalouden mysteereistä ja toimintamekanismeista. Podcastin toisella tuotantokaudella Etla on mukana yhteistyökumppanina. Podcastissa tavataan vaihtuvia ja kiinnostavia vieraita ja sukelletaan syvemmälle alustatalouden faktoihin ja myytteihin. Juontajana toimii sarjayrittäjä William von der Pahlen, jota kirittävät vuorotellen Aalto-yliopiston professorit Robin Gustafsson jaTimo Seppälä.

Podcast on tuotettu osana Aalto-yliopiston Politiikkatoimet alustataloudessa -tutkimushanketta, jota rahoittaa Business Finland.

Teksti: Justiina Airas, ETLA
Artikkelin alkuperäisjulkaisu ETLAn sivuilla

Alustatalouden faktat ja myytit

Sarjassa pistetään luulot ja tiedot oikeaan järjestykseen ja pureudutaan asiantuntijavieraiden kanssa kohti alustatalouden hohtavan kuumaa ydintä.

Kaikki podin jaksot löytyvät täältä
Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin juontajat professorit Timo O. Vuori ja Tero Ojanperä.
Jakso 14: Dataa omasta kropasta – voisiko terveys- ja urheiludataa yhdistää tehokkaammin?

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!