Uutiset

Crossroads – Suomi vedenjakajalla -kirja ilmestynyt

Suomesta on mahdollisuus luoda paitsi kaupan ja logistiikan keskus, myös innovaatiotoiminnan keskus ja keskeinen paikka uudistumiselle.

Muutoksia täynnä oleva maailma luo huikeasti uusia mahdollisuuksia innovaatioille ja uusille liiketoimintakonsepteille. Panostamalla infrastruktuuriin, sekä fyysiseen että digitaaliseen, pidämme Suomen kiinni vientimarkkinoissa ja mahdollistamme liikkumisen ihmisille, tavaroille, palveluille sekä tiedolle ja osaamiselle.

Aalto-yliopiston tulevaisuuden tutkimusalueen johtajan Mika Aaltosen ja amerikkalaisen analyytikon Michael Loescherin juuri ilmestynyt Crossroads-kirja tuo analyyttisen ja pitkän aikajänteen pohjan kansalliselle keskustelulle siitä, miten Suomen resursseja tulisi allokoida. Se osoittaa, miten talous ja kansallinen turvallisuus liittyvät kiinteästi toisiinsa.

Aaltonen ja Loescher uskovat, että mahdollisuudet uudistumiseen löytyvät perusteellisen analyysin avulla.

”Useat organisaatiot vastustavat muutosta, koska puuttuu selkeitä tietoon ja ennakointiin perustuvia näkemyksiä, joka osoittaisi muutoksen suuntaa. Sisäiset ja kansalliset keskustelut täyttyvät sen sijaan retoriikasta ja mielipiteistä, joiden pohjalla ovat poliittiset ja valtapoliittiset näkökulmat.”

Samanaikaisesti Suomella on edessään useita vaikeita haasteita: miten uudistaa elinkeinoelämää ja laajentaa viennin pohjaa tunnetun demografisen kehityksen puitteissa? Miten laajentaa kansainvälistä yhteistyötä myös EU:n ulkopuolelle ja pohtia uudelleen kansallisen turvallisuuden rakentumista 2000-luvun maailmassa?

Isoimmatkaan toimijat eivät pärjää yksinään. Kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö tulee oivaltaa tekemisen malliksi. Crossroads tarkastelee muuttuvaa maailmaa talouden, logistiikan, maantieteen, politiikan ja turvallisuuspolitiikan näkökulmista. Kirja tuo esiin, miten merkittävät muutokset globaalissa toimintaympäristössä tuovat mahdollisuuksia ja uhkia Suomelle ja miten varallisuus voisi tulevaisuudessa rakentua ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat.

Globaali logistiikka on muuttunut kolme kertaa viimeisen sadan vuoden kuluessa, aina poliittisista muutoksista johtuen. Haluamme tai emme, tämän päivän muutokset tuovat maailman syliimme ja ensimmäistä kertaa Suomen on suunnattava yli rajojensa turvatakseen hyvinvointinsa. Globaalit muutokset antavat perusteet rakentaa Suomesta pohjoisen kaupan ja logistiikan keskuksen.

Tekesin rahoittamaa Crossroads-kirjaa voi tiedustella Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitokselta:, [email protected]

Lisätietoja:

Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitos
Mika Aaltonen
[email protected]
p: 040 590 2131

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumnin Mikko J. Salmisen hymy oli herkässä, kun Otakaaren katoilta Otaniemestä löytyi hänen aikanaan teekkareiden käytössä ollut Telesten lautasantenni. Kuva: Aalto-yliopisto / Ira Matilainen
Palkitut, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuoden alumni Mikko J. Salminen kannustaa monialaiseen opiskeluun

Mikko J. Salminen valittiin Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumniksi 2021. Valinta julkistettiin Sähköinsinöörikillan satavuotisjuhlassa lauantaina 23. lokakuuta.
Janne Laine sits on a tall black chair, dressed in a tuxedo, wearing the Dean of School of Cheminal Engineering ceremonial link necklace, smiling. Background is white and slightly wavy.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vararehtori Janne Laineen muotokuva julkistettiin

Muotokuvan on kuvannut Aallon alumni Erica Nyholm.
Games Now!
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Games Now! – Avoin luentosarja pelialan kehityksestä

Games Now! on avoin luentosarja pelialan vallitsevista aiheista ja tulevista trendeistä.
Future Digital Mobility Management
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Liikutko autolla pk-seudulla? Tule testaamaan, miten autoilureiteistä saadaan sujuvampia ja turvallisempia.

Helsingissä toteutetaan syksyn aikana kansainvälinen Code the Streets -pilotti, jossa autoilijoille ehdotetaan vaihtoehtoisia ajoreittejä navigaattorilla. Haemme nyt navigointisovelluksen testaajia, joilla on käytössään Android-puhelin.