Crossroads – Suomi vedenjakajalla -kirja ilmestynyt

Suomesta on mahdollisuus luoda paitsi kaupan ja logistiikan keskus, myös innovaatiotoiminnan keskus ja keskeinen paikka uudistumiselle.

Muutoksia täynnä oleva maailma luo huikeasti uusia mahdollisuuksia innovaatioille ja uusille liiketoimintakonsepteille. Panostamalla infrastruktuuriin, sekä fyysiseen että digitaaliseen, pidämme Suomen kiinni vientimarkkinoissa ja mahdollistamme liikkumisen ihmisille, tavaroille, palveluille sekä tiedolle ja osaamiselle.

Aalto-yliopiston tulevaisuuden tutkimusalueen johtajan Mika Aaltosen ja amerikkalaisen analyytikon Michael Loescherin juuri ilmestynyt Crossroads-kirja tuo analyyttisen ja pitkän aikajänteen pohjan kansalliselle keskustelulle siitä, miten Suomen resursseja tulisi allokoida. Se osoittaa, miten talous ja kansallinen turvallisuus liittyvät kiinteästi toisiinsa.

Aaltonen ja Loescher uskovat, että mahdollisuudet uudistumiseen löytyvät perusteellisen analyysin avulla.

”Useat organisaatiot vastustavat muutosta, koska puuttuu selkeitä tietoon ja ennakointiin perustuvia näkemyksiä, joka osoittaisi muutoksen suuntaa. Sisäiset ja kansalliset keskustelut täyttyvät sen sijaan retoriikasta ja mielipiteistä, joiden pohjalla ovat poliittiset ja valtapoliittiset näkökulmat.”

Samanaikaisesti Suomella on edessään useita vaikeita haasteita: miten uudistaa elinkeinoelämää ja laajentaa viennin pohjaa tunnetun demografisen kehityksen puitteissa? Miten laajentaa kansainvälistä yhteistyötä myös EU:n ulkopuolelle ja pohtia uudelleen kansallisen turvallisuuden rakentumista 2000-luvun maailmassa?

Isoimmatkaan toimijat eivät pärjää yksinään. Kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö tulee oivaltaa tekemisen malliksi. Crossroads tarkastelee muuttuvaa maailmaa talouden, logistiikan, maantieteen, politiikan ja turvallisuuspolitiikan näkökulmista. Kirja tuo esiin, miten merkittävät muutokset globaalissa toimintaympäristössä tuovat mahdollisuuksia ja uhkia Suomelle ja miten varallisuus voisi tulevaisuudessa rakentua ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat.

Globaali logistiikka on muuttunut kolme kertaa viimeisen sadan vuoden kuluessa, aina poliittisista muutoksista johtuen. Haluamme tai emme, tämän päivän muutokset tuovat maailman syliimme ja ensimmäistä kertaa Suomen on suunnattava yli rajojensa turvatakseen hyvinvointinsa. Globaalit muutokset antavat perusteet rakentaa Suomesta pohjoisen kaupan ja logistiikan keskuksen.

Tekesin rahoittamaa Crossroads-kirjaa voi tiedustella Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitokselta:, [email protected]

Lisätietoja:

Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitos
Mika Aaltonen
p: 040 590 2131

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.